SG.hu
IT hibára hivatkozva késik az EU erdőirtás elleni szabályozása
Az Európai Bizottság hirtelen döntése, amely ismételten elhalasztaná a kulcsfontosságú erdőirtással kapcsolatos importtilalmat, hivatalosan egy túlterhelt informatikai rendszer hibájára vezethető vissza. Sokak szerint azonban a háttérben inkább politikai játszma zajlik.
Az EU erdőirtás elleni rendelete (EU Deforestation Regulation, EUDR) előírja, hogy az uniós importőröknek - legyen szó szarvasmarháról, kakaóról, kávéról, pálmaolajról, gumiról, fáról és származékaikról - bizonyítaniuk kell, hogy ellátási láncaik nem kapcsolódnak erdőirtáshoz. A végrehajtást már tavaly decemberre halasztották, azzal az indokkal, hogy az országoknak és a vállalatoknak több időre van szükségük a felkészüléshez. Jessika Roswall környezetvédelmi biztos kedden levelet küldött az EP-képviselőknek és a Tanács elnökségének, amelyben egy további egyéves haladék lehetőségét is felvetette. Az Európai Bizottság szerint a probléma kizárólag operatív jellegű. "Ez egy IT kérdés. A biztos erősen elkötelezett az EUDR céljai iránt” - mondta egy magas rangú uniós tisztviselő a sajtónak tartott technikai tájékoztatón, hangsúlyozva, hogy a hibák nem voltak előre láthatók egy „első alkalommal alkalmazott” rendszerben, amelyet tavaly vezettek be. Ugyanakkor Roswall maga is tovább habosította a vitát, amikor a Tanács előtt beszélt. Bár hangsúlyozta, hogy a javaslata csak egyéves haladékra vonatkozik az IT problémák megoldása érdekében, azt is mondta, hogy a miniszterekkel és az Európai Parlamenttel folytatott egyeztetések során meg fogja vizsgálni az egyszerűsítés iránti igényeket, anélkül, hogy kizárná a rendelet újranyitását. Később egy tisztviselő pontosított, jelezve, hogy Roswall inkább az egyszerűsítésről beszélt általánosságban, nem konkrétan az EUDR-ről.
Két diplomáciai forrás megerősítette, hogy az IT-platform, amely lehetővé tenné az adatok feltöltését a termékek erdőirtástól mentes eredetéről, folyamatosan aggodalomra adott okot. Az egyik a Bizottság és a tagállamok tehetetlenségét okolta, a másik pedig kiemelte, hogy a problémákat az utóbbi időben nem tárgyalták. A hírt győzelemként ünnepelte a jobbközép EPP, amely tavaly már megpróbálta újranyitni a szabályokat és mentesíteni az uniós országokat az előírások alól. Ezúttal is hasonló szándékot jeleztek.
Pascal Canfin, a Renew EUDR-tárgyalója szkeptikus maradt a Bizottság magyarázatával kapcsolatban. "Két lehetőség van: vagy valódi technikai problémáról van szó - ebben az esetben elfogadhatatlan, hogy a Bizottságnak három évvel a szöveg elfogadása után még mindig ilyen gondjai vannak” - mondta. "A másik lehetőség, hogy ez csak ürügy” - tette hozzá, utalva a múlt hónapban aláírt EU-USA kereskedelmi megállapodásra. A közös nyilatkozat szerint az Egyesült Államok „elhanyagolható kockázatot jelent a globális erdőirtásra”, és Brüsszel elkötelezi magát az amerikai termelők és exportőrök aggályainak kezelésére.
Marie Toussaint zöldpárti EP-képviselő az IT-magyarázatot megalázásnak nevezte a demokraták számára, különösen az Indonéziával kötött megállapodás napján. "Miután meghajolt Donald Trump előtt, Ursula von der Leyen kész feláldozni az európai modellt minden külföldi szeszélyért?” - tette fel a kérdést. A szocialista Delara Burkhardt EP-képviselő pedig azt firtatta, vajon Ursula von der Leyen "Washington deregulációs követeléseinek enged-e Európában”. Egy tagállami forrás szerint a bejelentés az Indonézia-ügy napján inkább „elterelés” lehet az amerikai nyomásról.
Washington többször is nyomást gyakorolt Brüsszelre a szabályok elhalasztása érdekében, különösen az American Forest and Paper Association lobbitevékenysége révén. A Trump-kormányzat márciusban kiadott kereskedelmi akadályokat elemző dokumentuma is az EUDR-t bírálta, hangsúlyozva, hogy az USA biztosítja az exportőrök versenyképességét. Roswall elutasította a vádakat, hangsúlyozva, hogy a kereskedelmi tárgyalásoknak nincs köze a döntéshez.
Az EU erdőirtás elleni rendelete (EU Deforestation Regulation, EUDR) előírja, hogy az uniós importőröknek - legyen szó szarvasmarháról, kakaóról, kávéról, pálmaolajról, gumiról, fáról és származékaikról - bizonyítaniuk kell, hogy ellátási láncaik nem kapcsolódnak erdőirtáshoz. A végrehajtást már tavaly decemberre halasztották, azzal az indokkal, hogy az országoknak és a vállalatoknak több időre van szükségük a felkészüléshez. Jessika Roswall környezetvédelmi biztos kedden levelet küldött az EP-képviselőknek és a Tanács elnökségének, amelyben egy további egyéves haladék lehetőségét is felvetette. Az Európai Bizottság szerint a probléma kizárólag operatív jellegű. "Ez egy IT kérdés. A biztos erősen elkötelezett az EUDR céljai iránt” - mondta egy magas rangú uniós tisztviselő a sajtónak tartott technikai tájékoztatón, hangsúlyozva, hogy a hibák nem voltak előre láthatók egy „első alkalommal alkalmazott” rendszerben, amelyet tavaly vezettek be. Ugyanakkor Roswall maga is tovább habosította a vitát, amikor a Tanács előtt beszélt. Bár hangsúlyozta, hogy a javaslata csak egyéves haladékra vonatkozik az IT problémák megoldása érdekében, azt is mondta, hogy a miniszterekkel és az Európai Parlamenttel folytatott egyeztetések során meg fogja vizsgálni az egyszerűsítés iránti igényeket, anélkül, hogy kizárná a rendelet újranyitását. Később egy tisztviselő pontosított, jelezve, hogy Roswall inkább az egyszerűsítésről beszélt általánosságban, nem konkrétan az EUDR-ről.
Két diplomáciai forrás megerősítette, hogy az IT-platform, amely lehetővé tenné az adatok feltöltését a termékek erdőirtástól mentes eredetéről, folyamatosan aggodalomra adott okot. Az egyik a Bizottság és a tagállamok tehetetlenségét okolta, a másik pedig kiemelte, hogy a problémákat az utóbbi időben nem tárgyalták. A hírt győzelemként ünnepelte a jobbközép EPP, amely tavaly már megpróbálta újranyitni a szabályokat és mentesíteni az uniós országokat az előírások alól. Ezúttal is hasonló szándékot jeleztek.
Pascal Canfin, a Renew EUDR-tárgyalója szkeptikus maradt a Bizottság magyarázatával kapcsolatban. "Két lehetőség van: vagy valódi technikai problémáról van szó - ebben az esetben elfogadhatatlan, hogy a Bizottságnak három évvel a szöveg elfogadása után még mindig ilyen gondjai vannak” - mondta. "A másik lehetőség, hogy ez csak ürügy” - tette hozzá, utalva a múlt hónapban aláírt EU-USA kereskedelmi megállapodásra. A közös nyilatkozat szerint az Egyesült Államok „elhanyagolható kockázatot jelent a globális erdőirtásra”, és Brüsszel elkötelezi magát az amerikai termelők és exportőrök aggályainak kezelésére.
Marie Toussaint zöldpárti EP-képviselő az IT-magyarázatot megalázásnak nevezte a demokraták számára, különösen az Indonéziával kötött megállapodás napján. "Miután meghajolt Donald Trump előtt, Ursula von der Leyen kész feláldozni az európai modellt minden külföldi szeszélyért?” - tette fel a kérdést. A szocialista Delara Burkhardt EP-képviselő pedig azt firtatta, vajon Ursula von der Leyen "Washington deregulációs követeléseinek enged-e Európában”. Egy tagállami forrás szerint a bejelentés az Indonézia-ügy napján inkább „elterelés” lehet az amerikai nyomásról.
Washington többször is nyomást gyakorolt Brüsszelre a szabályok elhalasztása érdekében, különösen az American Forest and Paper Association lobbitevékenysége révén. A Trump-kormányzat márciusban kiadott kereskedelmi akadályokat elemző dokumentuma is az EUDR-t bírálta, hangsúlyozva, hogy az USA biztosítja az exportőrök versenyképességét. Roswall elutasította a vádakat, hangsúlyozva, hogy a kereskedelmi tárgyalásoknak nincs köze a döntéshez.