Hunter

November 15-én éri el célját az európai Hold-expedíció

Több mint 30 évvel az utolsó Apollo Hold-expedíció után még mindig sok a fehér folt a hozzánk legközelebb fekvő égitestről szerzett ismereteinkben. Az ESA november 15-én pályára álló SMART-1 műholdja segítségével a bolygótudósok remélik, új betekintést nyerhetnek holdunk kialakulásába, a Föld formálódásában és az élet kialakulásában játszott szerepébe.

A hó közepén Hold körüli pályára álló európai szonda elsőként ad minden részletre kiterjedő listát a holdfelszín kulcsfontosságú kémiai elemeiről. Ezen felül megvizsgálja azt az elméletet, mely szerint a Hold egy kisbolygó a Földdel történt ütközéséből alakult ki 4,5 milliárd évvel ezelőtt. A SMART-1 küldetés fő célja a holdkutatás mellett egy új hajtómű technológia repülés közbeni tesztelése, egy olyan gyorsítóé, ami tízszer hatékonyabb a hagyományos vegyi rendszereknél. Ha minden rendben zajlik, akkor ilyen hajtóművekkel látják el az ESA mélyűr-expedícióit is, mint például a tervezett BepiColombo küldetést.


A szonda még a Földön, összecsomagolás után az Ariane rakéta orrába helyezve

Mindazonáltal a küldetés a tudományt is szolgálja, nem is akárhogyan. A SMART-1 minden eddiginél alaposabb fogja feltérképezni a holdfelszínt, ami végül is nem olyan nehéz feladat, ha azt vesszük, hogy az Apollo küldetések kézi kamerákat használtak erre a feladatra. Ezzel szemben a SMART-1 a legújabb képfeldolgozó technikákkal van ellátva. Egy-egy helyszín több szögből is rögzítésre kerül, illetve röntgensugarú és infravörös kamerák is szemügyre veszik, így a tudósok elkészíthetik a felszín háromdimenziós modelljeit.

A SMART-1 elsőként fogja megvizsgálni a Hold déli sarkvidékének sötétebb részeit, feltérképezi az úgynevezett "Örök fény csúcsát", egy hegytetőt, amit folyamatosan ér a napfény, míg körötte olyan sötét kráterek helyezkednek el, melyeket még soha nem sikerült elérnie a Napnak. Ezekről a kráterekről feltételezik, hogy vízjeget rejtenek, ami egy esetleges kolonizálásnál juthatna döntő szerephez.

A szonda tavaly ősszel indult útjára, ion hajtóművét használva spirális alakban távolodott a Földtől, ami egészen november 15-16-ig tart, amikor a Hold gravitációja magához húzza. A végső működési pályáját csak ezután nyeri el, ami a felszíntől számítva 300 és 10 000 kilométer között fog váltakozni. Első születésnapját 78 millió kilométer megtétele után ünnepelte jó egészségben, a földi irányítás szerint minden alrendszere a várakozásoknak megfelelően működik.


A SMART-1 meglehetősen bonyolult pályán éri el a Holdat

Természetesen az Apollo és a SMART-1 programok között több mérföldkövet is maga mögött hagyott a holdkutatás. Ilyen volt többek között a japán HITEN (MUSES-A), majd 1994-ben az amerikai Clementine szonda kémlelte a Holdat látható és infravörös fényű kameráival valamint lézeres távolságmérőjével, feltérképezve a teljes felszínt 200 méteres felbontásban. A Clementine - ami valójában az amerikai Stratégiai Védelmi Kezdeményezés elnevezésű program számára tesztelt különböző technikákat - fedezte fel a déli-sarki Aitken medencét is, a Naprendszer legnagyobb (2500 km) becsapódási kráterét, valamint megerősítette a tartósan sötétbe burkolózott kráterek létezését, illetve radar kísérletei elsőként utaltak jég jelenlétére egyes sarkvidéki kráterekben.

1998-ban következett a Lunar Prospector, ami a Hold erőforrásait, szerkezetét és eredetét kutatta, feltérképezve a tórium, kálium és vas elemeket, valamint megerősítve a felszíni hidrogén létezését, ami a sarkkörök környékén vízjég jelenlétére utal.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • HUmanEmber41st #25
    A tekercsnek nem is lenne ideje átmelegedni/leégni, hiszen a mp tört része alatt elsuhan felette a "forgórész" (az űrhajó). A hosszú pályák csak szakaszosan leenének fesz alatt. (csak az a része, ahol a "rotor" van), szvsz tök felesleges hűteni.. inkább meg kellene építeni
  • [NST]Cifu #24
    Nem szükséges, legfeljebb ha maximalista a tervező/kivitelező, és van bőven pénz... Túl drága lenne ugyanis...
  • Tetsuo #23
    És szerinted az alább felvetett esetnél ez nem szükséges? LOL
  • HUmanEmber41st #22
    ja.
  • [NST]Cifu #21
    ??? A lineáris motor annyit tesz, hogy "kiterítenek" egy hagyományos elektromotort. A pálya így (képletesen) az elektromotor álló része, a jármű pedig a forgó része. Szupravezetés csak akkor kell, ha nagyon jó hatásfokot akarsz elérni...
  • Tetsuo #20
    Ez a lineáris motor sem óccsó mulatság! Mágneses hűtésű szupravezetés meg ilyenek..
  • Kryon #19
    Így akarják indítani a torlósugár-hajtóműves gépeket;ott néhány Mach elég is lenne.
  • HUmanEmber41st #18
    Csak reggelre mindig ellopnák a réztekercseket....lol
  • HUmanEmber41st #17
    A Gellérthegy oldala jó is lenne.
  • BiroAndras #16
    Nagy teljesítmény kell, ez nem vitás. De hát a mostani rakéták teljesítménye is egy atomerőműével vetekszik. Több száz tonna üzemanyagot égetnek el néhány perc alatt.
    A plussz súly se gond, mivel a mostani rakéták az üzemanyagot is felviszik egy darabig, ami a tömegük több, mint 90%-át teszi ki. Az a pár darab mágnes meg csak néháyn tíz kiló lenne.