Hunter

Szeptembertől tesztelik az első európai szállítóűrhajót

Hosszú és összetett légi, földi és tengeri utazás végén megérkezett a Jules Verne névre keresztelt automata szállítójármű (ATV) az Európai Űrhivatal teszt létesítményébe, a noordwijki ESTEC-be. A Jules Verne az első azon hét európai ellátóhajó közül, melyeket a Nemzetközi Űrállomásra szánnak. Az elkövetkező hat hónapban alapos tesztelésnek vetik alá az űreszközt.

Nem ez az első alkalom, hogy egy ATV vendégeskedik az ESTEC-ben. Közel két évvel ezelőtt a Verne egy modellje már átesett egy mérnökökből és tudósokból álló csapat ellenőrzésén. A modell az ESA kísérleti létesítményeiben túlélt egy hő-, hang- és vibrációsteszt-sorozatot.

Klikk ide!

Ezúttal a valódi repülési modellen van a sor. A hónap közepén az ATV műszer- és raktere repült két Airbus Belugán Brémából Schipholba, ahonnan hajón utaztak tovább Katwijkig, majd pár napja szárazföldön érkeztek meg az ESTEC kapujához. Az ATV-t még a héten összerakják. Az első tesztekre az ESTEC új Maxwell elektromágneses sugárzási kamrájában kerül sor szeptemberben, amit októberben egy akusztikus próba követ.

Klikk ide!
A Jules Verne meghajtómodulján négy főhajtómű (490 N tolóerő) és 28 kisebb manőverező-hajtómű (220 N tolóerő) van

Az ATV-t 145 decibeles zajszintnek teszik ki, ami hangerejét tekintve több százszorosa egy popkoncertnek. Ez a kísérlet azt hivatott ellenőrizni, hogy okozhat-e valamilyen sérülést a kilövés során az Ariane 5 rakéták által keltett hatalmas zajból adódó vibráció. A hajtóanyagtartály szivárgási tesztje és a nappanelek kibontása után hőmérsékleti tesztek következnek, ezekre a Nagy Űrszimulátorban kerül sor, de már csak jövőre. A szimulátor segítségével a Jules Verne belekóstol a Föld légkörén kívüli világba, a vákuum rendkívül magas és alacsony hőmérsékleteibe.

Ha az ATV túlesett ezeken a teszteken a szállítóhajót átviszik Francia Guyanába és néhány hónapon belül sor kerül a kilövésre, ami az első független európai élelmiszer, víz, oxigén és tudományos kísérlet szállítmány lesz az ISS-re. Az elkövetkező 10 évben legalább hat alkalommal fog az ATV friss ellátmányt eljuttatni az űrállomásra. Ezek a gépek 7500 kilogrammot képesek szállítani, ami háromszorosa a jelenlegi teherhajó, az orosz Progressz kapacitásának.

Klikk ide!
A Jules Verne hátsó része, a szállítómodul, mely összesen 840 kg ivóvizet, 860 kg az űrállomásra szánt üzemanyagot és 100 kg levegőt (oxigén és nitrogén) tartalmaz

Miután az ATV teljesítette háromnapos utazását az űrállomásra, további hat hónapig tartózkodhat többlet munkaterületet biztosítva az állomás legénysége számára, emellett pedig hajtóművei is használhatók az állomás magasabb pályára állításához. Van még egy feladat, ami a Jules Vernére vár: visszafelé jövet magával hozza az űrállomáson felgyülemlett hulladékot, amit teljes mértékben el fog égetni a légkör felső részében.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)