Hunter
Oroszország befagyasztja az űrturizmust
A Columbia katasztrófája után az orosz kapszula maradt az egyetlen működő kapcsolat a Nemzetköz Űrállomás (ISS) számára. A költségvetés növelése céljából két űrturistát feljuttató Rosszavijakozmosz bejelentette, nem kívánja kereskedelmi célokra elpazarolni ember repülte Szojuz rakétáit.
Az amerikai űrsiklóval ellentétben a Szojuz nem újra felhasználható és az ellátottság igen korlátozott. Egy Szojuz megépítése két évet vesz igénybe.
"Az űrturizmus nem prioritás. Első az államérdek, ezután jöhet a kereskedelem" - mondta Vjacseszlav Mihajlicsenko az űrhivatal szóvivője. "Jelenleg nem lehetséges az űrturizmus."
Mint arról már beszámoltunk a NASA legöregebb űrsiklója szombaton hét űrhajóssal a fedélzetén megsemmisült, ami arra kényszeríttette az amerikai űrhivatalt, hogy leállítsa a kilövéseket míg meg nem találják a katasztrófa okát. Az űrsikló nélkül a 95 milliárd dolláros ISS az orosz Szojuz kapszuláktól és Progressz teherhajóktól függ. Oroszország mindössze 4-5 kilövést tervezett erre az évre, azonban ennél többre kell számolniuk, hogy ellássák az állomást a szükséges legénységgel és üzemanyaggal. Egy Progressz pont kedden dokkolt be az űrállomásra élelemmel, üzemanyaggal és tudományos anyagokkal a fedélzetén.
Az orosz Progressz teherűrhajó Bajkonurban, indulása előtt, február 2-án
Oroszország juttatta fel az állomásra az első űrturistákat, Dennis Titót és Mark Shuttlewoth-öt, illetve kis híján Lance Bass-t, az N'Sync énekesét, aki végül nem tudta összegyűjteni a menetjegyhez szükséges állítólagos 20 millió dollárt. Ez az összeg elegendő ahhoz, hogy lefedje egy kilövés teljes költségét, a Rosszavijakozmosz lemondva a turisták pénzéről jelenleg amerikai és európai segítségben reménykedik a szükséges plusz kilövések finanszírozásában.
"Ekkora összeg rengeteg egy átlag ember számára, azonban nem elég ahhoz, hogy befolyásolja az államot" -mondta Mihajlicsenko. Mindkét turista olyan küldetés során utazott az űrállomásra, melyek elsődleges célja tudományos felszerelés szállítása és az állomás "mentőhajójának" cseréje. Jurij Koptyev, az orosz űrhivatal feje azonban kijelentette, a Szojuzok csak hathavonta repülnek az ISS-re a legénység és a mentőhajó cserélésére. Mind a holland bázisú Mir-Corp, mind az amerikai Space Adventures szerint nem kell még temetni az űrturizmust.
A vasárnapi start: a teherűrhajó üzemanyagot és élelmet szállít a Nemzetközi Űrállomásra
"Mindaddig, amíg orosz kollégáink elkötelezettek maradnak nincs vége az űrturizmusnak" - mondta Jeff Manber a Mir-Corp vezetője. "Azonban mindannyian megértjük, hogy jelenleg a Szojuzoknak az űrállomás életben tartása a fő feladatuk" A Space Adventures, mely Tito és Shuttleworth útját intézte, egyéb űrtevékenységek után tekintget.
"Nem csak az űrállomásról szól az űrturizmus" - mondta Szergej Kotenko, a cég orosz képviselője. "Mindez átmenetileg gátolja ugyan az űrturizmust, az emberek azonban végül úgyis tovább lépnek, a haladást nem lehet megállítani."
Az amerikai űrsiklóval ellentétben a Szojuz nem újra felhasználható és az ellátottság igen korlátozott. Egy Szojuz megépítése két évet vesz igénybe.
"Az űrturizmus nem prioritás. Első az államérdek, ezután jöhet a kereskedelem" - mondta Vjacseszlav Mihajlicsenko az űrhivatal szóvivője. "Jelenleg nem lehetséges az űrturizmus."
Mint arról már beszámoltunk a NASA legöregebb űrsiklója szombaton hét űrhajóssal a fedélzetén megsemmisült, ami arra kényszeríttette az amerikai űrhivatalt, hogy leállítsa a kilövéseket míg meg nem találják a katasztrófa okát. Az űrsikló nélkül a 95 milliárd dolláros ISS az orosz Szojuz kapszuláktól és Progressz teherhajóktól függ. Oroszország mindössze 4-5 kilövést tervezett erre az évre, azonban ennél többre kell számolniuk, hogy ellássák az állomást a szükséges legénységgel és üzemanyaggal. Egy Progressz pont kedden dokkolt be az űrállomásra élelemmel, üzemanyaggal és tudományos anyagokkal a fedélzetén.
Az orosz Progressz teherűrhajó Bajkonurban, indulása előtt, február 2-án
Oroszország juttatta fel az állomásra az első űrturistákat, Dennis Titót és Mark Shuttlewoth-öt, illetve kis híján Lance Bass-t, az N'Sync énekesét, aki végül nem tudta összegyűjteni a menetjegyhez szükséges állítólagos 20 millió dollárt. Ez az összeg elegendő ahhoz, hogy lefedje egy kilövés teljes költségét, a Rosszavijakozmosz lemondva a turisták pénzéről jelenleg amerikai és európai segítségben reménykedik a szükséges plusz kilövések finanszírozásában.
"Ekkora összeg rengeteg egy átlag ember számára, azonban nem elég ahhoz, hogy befolyásolja az államot" -mondta Mihajlicsenko. Mindkét turista olyan küldetés során utazott az űrállomásra, melyek elsődleges célja tudományos felszerelés szállítása és az állomás "mentőhajójának" cseréje. Jurij Koptyev, az orosz űrhivatal feje azonban kijelentette, a Szojuzok csak hathavonta repülnek az ISS-re a legénység és a mentőhajó cserélésére. Mind a holland bázisú Mir-Corp, mind az amerikai Space Adventures szerint nem kell még temetni az űrturizmust.
A vasárnapi start: a teherűrhajó üzemanyagot és élelmet szállít a Nemzetközi Űrállomásra
"Mindaddig, amíg orosz kollégáink elkötelezettek maradnak nincs vége az űrturizmusnak" - mondta Jeff Manber a Mir-Corp vezetője. "Azonban mindannyian megértjük, hogy jelenleg a Szojuzoknak az űrállomás életben tartása a fő feladatuk" A Space Adventures, mely Tito és Shuttleworth útját intézte, egyéb űrtevékenységek után tekintget.
"Nem csak az űrállomásról szól az űrturizmus" - mondta Szergej Kotenko, a cég orosz képviselője. "Mindez átmenetileg gátolja ugyan az űrturizmust, az emberek azonban végül úgyis tovább lépnek, a haladást nem lehet megállítani."