Hunter
Hamarosan próbaúton az első légi lézer-fegyver
Az Egyesült Államok Légiereje (USAF) által tervezett összes új fegyver rendszer közül az F-22 Raptor vadászgép mellett a légi lézert (ABL) tekintik a legígéretesebbnek, mivel az forradalmasíthatja a hadviselést. Közel egy évtizednyi fejlesztés után a USAF és a Rakétavédelmi Hivatal (MDA) úgy határozott, hogy néhány hónapon belül megkezdi az első ABL repülőgép próbaútjait.
Az ABL rendszert ballisztikus rakéták megsemmisítésére tervezték egy sok megawattos lézersugár közreműködésével, ami a fény sebességével szel át nagy távolságokat. A nagy energiájú sugár, ami nagyjából egy kosárlabda átmérőjével rendelkezik, addig hevíti a rakéta falát, amíg az szerkezetileg meg nem hibásodik és visszazuhan a földre. Ideális esetben a rakétát kilövő területén landol.
Az ABL rendszert egy módosított Boeing 747-400F, a kereskedelemben is használt szállító repülőgép hordozza, otthont adva egy nagy energiájú oxigén-jód kémiai lézernek (COIL), egy kifinomult sugárirányító rendszernek "deformálható" tükrökkel, amik pontos célzást és tüzelést tesznek lehetővé a légköri zavarokon keresztül is, valamint egy hadműveleti központ is helyet kap, ahol folyamatosan nyomon követik és priorizálják a lehetséges célpontokat.
A Boeing 20 hónapot töltött a 747-es módosításaival. Ki kellett cserélni a gép orr-részét, ahol maga a lézer és a sugárirányító optikák kaptak helyet, fém támasztórudakkal erősítették meg a géptörzset, titániummal a gép hasát, végül beépítettek egy légmentesen záródó kabint, ami elszigeteli a legénységet a gép lézeres egységeitől.
Jelenleg is folynak az utolsó földi tesztek a YAL-1A Attack Laser nevet viselő gépen. Első körben a COIL és a sugárirányító rendszer nélkül fog repülni, mivel mindkét egységre még fejlesztői munka vár. Valószínűleg csak 2004. elején repülhet teljes felszereltséggel a gép. A USAF azt akarja, hogy az ABL legalább 320 kilométeres hatótávolságú legyen. A program irányítói szerint a működő ABL rendszer egy feltöltéssel 20-40 rakétát lesz képes levadászni. A rakétavédelmen túl más tevékenységekre is képes, repülőgépeket támadhat meg, időlegesen kiiktathat ellenséges műholdakat, felderítő munkát végezhet, vagy cirkáló rakéták ellen nyújthat védelmet.
Az ABL rendszert ballisztikus rakéták megsemmisítésére tervezték egy sok megawattos lézersugár közreműködésével, ami a fény sebességével szel át nagy távolságokat. A nagy energiájú sugár, ami nagyjából egy kosárlabda átmérőjével rendelkezik, addig hevíti a rakéta falát, amíg az szerkezetileg meg nem hibásodik és visszazuhan a földre. Ideális esetben a rakétát kilövő területén landol.
Az ABL rendszert egy módosított Boeing 747-400F, a kereskedelemben is használt szállító repülőgép hordozza, otthont adva egy nagy energiájú oxigén-jód kémiai lézernek (COIL), egy kifinomult sugárirányító rendszernek "deformálható" tükrökkel, amik pontos célzást és tüzelést tesznek lehetővé a légköri zavarokon keresztül is, valamint egy hadműveleti központ is helyet kap, ahol folyamatosan nyomon követik és priorizálják a lehetséges célpontokat.
A Boeing 20 hónapot töltött a 747-es módosításaival. Ki kellett cserélni a gép orr-részét, ahol maga a lézer és a sugárirányító optikák kaptak helyet, fém támasztórudakkal erősítették meg a géptörzset, titániummal a gép hasát, végül beépítettek egy légmentesen záródó kabint, ami elszigeteli a legénységet a gép lézeres egységeitől.
Jelenleg is folynak az utolsó földi tesztek a YAL-1A Attack Laser nevet viselő gépen. Első körben a COIL és a sugárirányító rendszer nélkül fog repülni, mivel mindkét egységre még fejlesztői munka vár. Valószínűleg csak 2004. elején repülhet teljes felszereltséggel a gép. A USAF azt akarja, hogy az ABL legalább 320 kilométeres hatótávolságú legyen. A program irányítói szerint a működő ABL rendszer egy feltöltéssel 20-40 rakétát lesz képes levadászni. A rakétavédelmen túl más tevékenységekre is képes, repülőgépeket támadhat meg, időlegesen kiiktathat ellenséges műholdakat, felderítő munkát végezhet, vagy cirkáló rakéták ellen nyújthat védelmet.