SG.hu
Sietve törlik adataikat a csődbe ment 23andMe ügyfelei

A DNS-tesztelő cég lassan reagál a törlési kérelmekre., ami az ügyfeleket elbizonytalanította a folyamatot illetően.
A 23andMe ügyfeleinek sokasága rohanta meg a cég honlapját, hogy töröljék genetikai adataikat a DNS-tesztelő cég csődbejelentése után. Hosszú várakozási idővel vagy hibaüzenetekkel szembesültek, és többször kellett próbálkozniuk, hogy visszaigazolást kapjanak arról, hogy a kérésüket megkapták. Néhányan sikertelenül próbálták törölni egy elhunyt családtag adatait, és sokan bizonytalanságot fejeztek ki azzal kapcsolatban, hogy kapnak-e vagy hogyan kapnak majd visszaigazolást arról, hogy az adatokat törölték.
Több 23andMe felhasználó azt is elmondta, hogy fokozottan érdekli őket, hogy mi történik az adataikkal, mivel a vállalatnál 2023-ban történt jelszófeltörés során 6,9 millió ember adatai kerültek nyilvánosságra. Azok, akiknek a törlési kérelmét feldolgozták, egy e-mailt kaptak a cégtől, amelyben ez állt: „Az Ön adatait töröljük”, majd egy további részletet is megtudtak: „A fiókja többé nem lesz elérhető, és kérésére törlésre kerül”.
A 23andMe egykor a fogyasztók körében nagy népszerűségnek örvendő startup volt, vasárnap csődöt jelentett és bejelentette vezérigazgatója, Anne Wojcicki lemondását. Az inflációs nyomással és a DNS-adatoknak a gyógyszerek fejlesztéséhez való felhasználására irányuló törekvéseivel kapcsolatos kihívásokkal szembesülve a vállalat most csődeljárás útján keres kiútat. Ügyfelei, akik közül több mint 15 millióan adták meg a 23andMe-nek genetikai adataikat, nyálmintáikat, valamint családi és személyes egészségügyi előzményeiket, aggódnak amiatt, hogy mi lesz az adataikkal egy új tulajdonos alatt.
A 23andMe szabványos eljárást alkalmaz az adatok törlésére, amelynek keretében a felhasználóknak egy e-mailes visszaigazolást követően meg kell erősíteniük a kérésüket. Néhány ügyfél azt mondta, hogy a folyamat egyszerűnek tűnt, de elvesztették a bizalmukat, amikor késedelemmel szembesültek. A 23andMe adatvédelmi irányelvei, amelyek az ügyfelek adatait védik a munkáltatók, biztosítótársaságok, nyilvános adatbázisok és a bűnüldöző szervekkel szemben, a cég eladása után is érvényben maradnak - közölte a vállalat az ügyfeleknek írt nyílt levelében.
Tekintettel arra, hogy az ügyfelek a szolgáltatásra való feliratkozáskor beleegyeztek a szabályzatba, az ügyfelek adataira a jogi szakértők szerint nem vonatkozik a HIPAA, vagyis a személyes egészségügyi adatokat védő Health Insurance Portability and Accountability Act. Ehelyett Illinois és Kalifornia állam törvényei szabályozzák az adatok felhasználását egy esetleges eladás után. Egy új vevő dönthet úgy, hogy megváltoztatja a 23andMe adatvédelmi politikáját - mondta Sara Gerke, az Illinois-i Urbana-Champaign Egyetem jogászprofesszora. Az ügyfeleknek továbbra is alá kellene írniuk a változtatásokat, mondta.
A 23andMe ügyfeleinek sokasága rohanta meg a cég honlapját, hogy töröljék genetikai adataikat a DNS-tesztelő cég csődbejelentése után. Hosszú várakozási idővel vagy hibaüzenetekkel szembesültek, és többször kellett próbálkozniuk, hogy visszaigazolást kapjanak arról, hogy a kérésüket megkapták. Néhányan sikertelenül próbálták törölni egy elhunyt családtag adatait, és sokan bizonytalanságot fejeztek ki azzal kapcsolatban, hogy kapnak-e vagy hogyan kapnak majd visszaigazolást arról, hogy az adatokat törölték.
Több 23andMe felhasználó azt is elmondta, hogy fokozottan érdekli őket, hogy mi történik az adataikkal, mivel a vállalatnál 2023-ban történt jelszófeltörés során 6,9 millió ember adatai kerültek nyilvánosságra. Azok, akiknek a törlési kérelmét feldolgozták, egy e-mailt kaptak a cégtől, amelyben ez állt: „Az Ön adatait töröljük”, majd egy további részletet is megtudtak: „A fiókja többé nem lesz elérhető, és kérésére törlésre kerül”.
A 23andMe egykor a fogyasztók körében nagy népszerűségnek örvendő startup volt, vasárnap csődöt jelentett és bejelentette vezérigazgatója, Anne Wojcicki lemondását. Az inflációs nyomással és a DNS-adatoknak a gyógyszerek fejlesztéséhez való felhasználására irányuló törekvéseivel kapcsolatos kihívásokkal szembesülve a vállalat most csődeljárás útján keres kiútat. Ügyfelei, akik közül több mint 15 millióan adták meg a 23andMe-nek genetikai adataikat, nyálmintáikat, valamint családi és személyes egészségügyi előzményeiket, aggódnak amiatt, hogy mi lesz az adataikkal egy új tulajdonos alatt.
A 23andMe szabványos eljárást alkalmaz az adatok törlésére, amelynek keretében a felhasználóknak egy e-mailes visszaigazolást követően meg kell erősíteniük a kérésüket. Néhány ügyfél azt mondta, hogy a folyamat egyszerűnek tűnt, de elvesztették a bizalmukat, amikor késedelemmel szembesültek. A 23andMe adatvédelmi irányelvei, amelyek az ügyfelek adatait védik a munkáltatók, biztosítótársaságok, nyilvános adatbázisok és a bűnüldöző szervekkel szemben, a cég eladása után is érvényben maradnak - közölte a vállalat az ügyfeleknek írt nyílt levelében.
Tekintettel arra, hogy az ügyfelek a szolgáltatásra való feliratkozáskor beleegyeztek a szabályzatba, az ügyfelek adataira a jogi szakértők szerint nem vonatkozik a HIPAA, vagyis a személyes egészségügyi adatokat védő Health Insurance Portability and Accountability Act. Ehelyett Illinois és Kalifornia állam törvényei szabályozzák az adatok felhasználását egy esetleges eladás után. Egy új vevő dönthet úgy, hogy megváltoztatja a 23andMe adatvédelmi politikáját - mondta Sara Gerke, az Illinois-i Urbana-Champaign Egyetem jogászprofesszora. Az ügyfeleknek továbbra is alá kellene írniuk a változtatásokat, mondta.