MTI

Nem környezetbarát eszköz az elektromos roller

Az elektromos rollerek a közhiedelemmel ellentétben nem járulnak hozzá a környezet védelméhez a német szövetségi környezetvédelmi hivatal, az Umweltbundesamt (UBA) honlapján közzétett tanulmány szerint.

A tanulmány megállapításait összefoglalva Maria Krautzberger, az UBA elnöke rámutatott: az elektromos rollerek ökológiai lábnyoma természetesen jóval kisebb, mint az autóké, a kerékpárnál azonban lényegesen környezetszennyezőbb megoldást jelentenek és nem nyújtanak vele szemben előnyös közlekedési alternatívát. Az elektromos roller a használt akkumulátor miatt számít környezetszennyező közlekedési eszköznek.

Az elektromos rollerrel pont az a legnagyobb probléma - állapítja meg a tanulmány, - hogy a belvárosi gyalogos és kerékpáros közlekedés helyettesítésére vált népszerű eszközzé, holott a városi életminőség javítására és környezetvédelmi szempontból éppen a gépjárműforgalom kiváltásában kellene szerepet vállalnia. Az elektromos rollereket kölcsönző vállalkozásoknak ezért tehát a belvárosok helyett elsősorban a külvárosokra kellene összpontosítaniuk szolgáltatásaikat, hogy ezzel is lehetővé tegyék az ingázók számára a vasútállomások és villamosmegállók gyors elérését. Németországban az idén júniusban elfogadott törvény értelmében elektromos rollerekkel tilos járdán közlekedni. Az elektromos rollereknek az autóút szélén kell közlekedni, vagy ahol van, ott kerékpárúton.


A UBA-tanulmány leszögezi: az elektromos rollerek csak abban az esetben tekinthetők környezetbarát közlekedési megoldásnak, ha robbanómotoros járművet, autót vagy motorkerékpárt váltanak ki. Amennyiben viszont gyalogos vagy kerékpáros közlekedés helyett alkalmazzák, akkor környezetkárosító megoldásnak számítanak. Németországban még nem állnak rendelkezésre statisztikailag értékelhető felmérések az elektromos rollerek használatáról, de egy Berlinben végzett vizsgálat előzetes adatai szerint a rollereket átlagosan két kilométer megtételére használják.

Egy Párizsban végzett, négyezer felhasználó bevonásával végzett felmérés szerint a megkérdezettek 47 százaléka gyalog indult volna el, ha nem áll rendelkezésére bérelhető elektromos roller, 29 százalékuk a tömegközlekedést vette volna igénybe és kilenc százalékuk ült volna kerékpárra. A megkérdezetteknek mindössze nyolc százaléka nyilatkozott úgy, hogy saját autó vagy taxi helyett választotta a bérelhető elektromos rollert és három százalékuk állította azt, hogy el sem indult volna, ha nem áll rendelkezésre elektromos roller.

Környezetvédelmi szempontból az lenne az egyedüli üdvös megoldás - állapítja meg a német szövetségi környezetvédelmi hivatal tanulmánya -, ha az elektromos roller az autóról a tömegközlekedésre való átszállást könnyítené meg, vagyis a megtett út első és utolsó néhány kilométerében jutna szerephez. A felmérések alapján azonban jelenleg nem ez a helyzet, a felhasználóknak csak egy kis töredéke vesz igénybe elektromos rollert autó helyett.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ostoros #10
    Ő... ki szart bele a müzlidbe? Rolleres vagy? Fáj, hogy amiről azt hitted, hogy környezet barát, az valójában nem az? Hát baszod, a tényeket nem lehet csak az alapján elutasítani, vagy elfogadni, hogy tetszenek-e nekünk...
  • ostoros #9
    Nem. Szerintem pont ugyanannyit.
  • VolJin #8
    Szerintem meg bassza meg az anyját, aki azon kalkulál, hogy környezetbarátabb lenne gyalogolni, mint rollerezni. Talán az rollerezik, aki nem 1 kilométert gyalogol egész nap, hanem 15-20-at. Akkor meg kalkulálja bele, hogy az hány hektár mezőgazdasági terület többletkajában, az meg hány köbtonna (tudom, hogy ez nem létező mértékegység, de az abszurditást kifejezi) marhafing meg ilyenek.
    Most komolyan, de annyira belerekedt a klímaszorongás valamelyik idióta agyérgörcsébe, hogy nincs jobb dolga, mint a rollereseket baszogatni?

    Az egyik hülye már arról cikkezett az egyik skandináv felsőoktatási intézmény oktatói székéből, hogy a bolygót úgy menthetjük meg, ha megesszük a halottakat.

    Ja bazmeg, 30 kiló hús per halott az mondjuk fedezné egy ember éves hússzükségletének a harmadát, tehát mondjuk évi 120 ezer halottal jól is lakathatnánk 40 ezer honfitársunk. És akkor hurrá, nem halnak ki az esőerdei bálnák vagy mi a fasz.
  • mcganyol #7
    Segítek a cikk értelmezésében.
    A roller nagyon kis mértékben ugyan, de nyílvánvalóan szennyez. A kérdés csak az, hogy összességében "zöldebb" lesz-e attól a világ, ha rollerek vannak a városokban.

    - Ha autó vagy motor HELYETT használják az emberek, akkor ez szupi, környezetbarát megoldás.
    - Ha a biciklizés vagy gyaloglás HELYETT száll valaki rollerre, akkor viszont nem nyerünk rajta (sőt egy kicsit vesztünk is), mert azoknál az akkumulátor és az energiafogyasztás miatt viszont rosszabb alternatíva
    - Elhanyagolható azok száma, akik a semmi helyett választják (értsd, ha nem lenne roller, akkor el sem indultak volna).

    Úgy tűnik, hogy a jelenleg kialakult helyzetben, az emberek túlnyomó többsége a gyaloglás és a kerékpározás kiváltására használja, amivel összességében nem hogy nem lett "zöldebb" a világ, hanem egyenesen kevésbé lett az.
    Ennek az egyik fontos okának azt jelölték meg, hogy jellemzően a belvárosba vannak ilyenek rollerek "telepítve", nem pedig a külvárosba, a tömegközlekedés állomásai és az otthonok "közé".

    Összefoglalva: Ha rosszul használjuk a rollert (nem az autó, hanem a séta kiváltására), akkor összességében csak rontottunk a helyzeten. Vagyis a roller szennyez, mivel ahelyett hogy csökkent volna az összkibocsájtás (ahogy reméltük), emelkedett.

    Engem is pénzelhetne a "gázolaj lobbi", szép napot :)
  • Macropus Rufus #6
    Már vártam, hogy mikor fog erről is kiderülni, hogy szennyez.
    Bezzeg a jó kis robogók meg a kormot okádó buszok/teherek/autók azok nem annyira szennyeznek. De a villanyvasak (legyen roller vagy motor vagy autó) legalább annyira szennyez mint a fent említett füstöt okádó [email protected] Jól van, működik a benzin/gázolaj lobbi...
  • inkvisitor #5
    Ha belegondolsz, hogy autó nélkül naponta lehetne lapátolni a lószart, mint télen a havat, akkor tényleg sokat ártott az erőnlétnek.
  • Caro #4
    Mert az autó nem az... sokkal többet ártott az emberi erőnlétnek, mint a roller/segway/akármi valaha is fog.
  • ostoros #3
    Valószínű, hogy ha a gyaloglás és kerékpározás kiváltására használják, akkor a mozgáshiány fokozása miatt még egészség károsító is.
  • tom_pika #2
    majd megtanulsz
  • dzsagon #1
    nem tudok biciklizni