MTI

Nem környezetbarát eszköz az elektromos roller

Az elektromos rollerek a közhiedelemmel ellentétben nem járulnak hozzá a környezet védelméhez a német szövetségi környezetvédelmi hivatal, az Umweltbundesamt (UBA) honlapján közzétett tanulmány szerint.

A tanulmány megállapításait összefoglalva Maria Krautzberger, az UBA elnöke rámutatott: az elektromos rollerek ökológiai lábnyoma természetesen jóval kisebb, mint az autóké, a kerékpárnál azonban lényegesen környezetszennyezőbb megoldást jelentenek és nem nyújtanak vele szemben előnyös közlekedési alternatívát. Az elektromos roller a használt akkumulátor miatt számít környezetszennyező közlekedési eszköznek.

Az elektromos rollerrel pont az a legnagyobb probléma - állapítja meg a tanulmány, - hogy a belvárosi gyalogos és kerékpáros közlekedés helyettesítésére vált népszerű eszközzé, holott a városi életminőség javítására és környezetvédelmi szempontból éppen a gépjárműforgalom kiváltásában kellene szerepet vállalnia. Az elektromos rollereket kölcsönző vállalkozásoknak ezért tehát a belvárosok helyett elsősorban a külvárosokra kellene összpontosítaniuk szolgáltatásaikat, hogy ezzel is lehetővé tegyék az ingázók számára a vasútállomások és villamosmegállók gyors elérését. Németországban az idén júniusban elfogadott törvény értelmében elektromos rollerekkel tilos járdán közlekedni. Az elektromos rollereknek az autóút szélén kell közlekedni, vagy ahol van, ott kerékpárúton.


A UBA-tanulmány leszögezi: az elektromos rollerek csak abban az esetben tekinthetők környezetbarát közlekedési megoldásnak, ha robbanómotoros járművet, autót vagy motorkerékpárt váltanak ki. Amennyiben viszont gyalogos vagy kerékpáros közlekedés helyett alkalmazzák, akkor környezetkárosító megoldásnak számítanak. Németországban még nem állnak rendelkezésre statisztikailag értékelhető felmérések az elektromos rollerek használatáról, de egy Berlinben végzett vizsgálat előzetes adatai szerint a rollereket átlagosan két kilométer megtételére használják.

Egy Párizsban végzett, négyezer felhasználó bevonásával végzett felmérés szerint a megkérdezettek 47 százaléka gyalog indult volna el, ha nem áll rendelkezésére bérelhető elektromos roller, 29 százalékuk a tömegközlekedést vette volna igénybe és kilenc százalékuk ült volna kerékpárra. A megkérdezetteknek mindössze nyolc százaléka nyilatkozott úgy, hogy saját autó vagy taxi helyett választotta a bérelhető elektromos rollert és három százalékuk állította azt, hogy el sem indult volna, ha nem áll rendelkezésre elektromos roller.

Környezetvédelmi szempontból az lenne az egyedüli üdvös megoldás - állapítja meg a német szövetségi környezetvédelmi hivatal tanulmánya -, ha az elektromos roller az autóról a tömegközlekedésre való átszállást könnyítené meg, vagyis a megtett út első és utolsó néhány kilométerében jutna szerephez. A felmérések alapján azonban jelenleg nem ez a helyzet, a felhasználóknak csak egy kis töredéke vesz igénybe elektromos rollert autó helyett.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Macropus Rufus #21
    "Segítek a cikk értelmezésében."
    Na akkor értelmezem neked én: maga a tanulmány nem mond igazat, és valótlan adatokat állít egymás mellé.
    Az addig okés, hogy az e-roller előállítása környezet szennyező, ezt igazából nem vitatja senki, de az, hogy a bicaj meg nem az (vagy nem annyira az), ez már erősen vitatható kijelentés. Sőt: úgy butaság ahogy van. Vagy esetleg van egy tanulmány arról, hogy a canga aluvázának és/vagy alufelniéjek az előállítása milyen szennyezéssel bír? Vagy a fényezése? Nincs. Akkor ugye az almát hasonlította a körtéhez -> baromság lesz a vége.

    Szóval még is csak az a helyzet, hogy a lobbi nyomja a nagyobbnál nagyobb marhaságokat. És sokan erre vevők. Ennyi. De a zöld lobbi is ilyen agyament marhákból áll. Persze az óceánokba az EU-ból meg a jenkiktől kerül a műanyag cucc még véletlenül sem a harmadik világból..
    Indonézia: https://www.liveleak.com/view?t=Svjn_1550666524
    Dél Amerika: https://www.liveleak.com/view?t=uPSJu_1569039579

    amerikai és európai folyókról nem találtam hasonló felvételeket.
  • Ender Wiggin #20
    A városi környezetszennyezés kb 10%-a jön a személyautóktól. Ha ez nézzük az elektromos autózás és rollerezést ba..hatod is mindjárt. Kicsit javít, de közel sem annyit, hogy pl. a rollerező idióta (meg a biciklis) nem szívhassa tele a tüdejét továbbra is rákkeltéshez is elegendő városi levegővel. Az autósok legalább némileg védve vannak. A másik meg az, hogy az elektromos járműveket nem csak "kihozták" és nem csak a német mérnökök. Amíg a töltő energia nem teljesen megújuló, és amíg az aksik olyanok, amilyenek, addig károsabbak a globális környzetre, mint a belsőégésű szarok.
  • Ender Wiggin #19
    Az ökoszatyor mondjuk pont nem műanyag, ezzel szemben ha ki is dobod, lebomlik. A régi zacsesz sokkal nehezebben... Az ökonak az az értelme, hogy mondjuk az autóban mindig nálad van, és ezentúl ebben hozod haza a kevertet az esti Barátok közt nézéshez, nem pedig újabb és újabb nem lebomló műanyag zacsiban..
  • M2 #18
    Autókat kitiltani a városokból és akkor majd mindenki megkeresi szépen, hogy mivel szeretne elevickélni az úticéljához. Az a baj, hogy sokaknak már odanőtt a seggük az üléskárpithoz és mostanra lett miattuk élhetetlen minden nagyváros.
  • pakeszke #17
    "A roller nagyon kis mértékben ugyan, de nyílvánvalóan szennyez. A kérdés csak az, hogy összességében "zöldebb" lesz-e attól a világ, ha rollerek vannak a városokban."

    eleve ugy kellene megszervezni a kozlekedest hogy a rollerrel ki lehessen valtani az autozas nagy reszet es ha ez megvan akkor extra adokkal elleheteleniteni azokat akik az immaron szabad utakra ugy gondoljak hogy de jo lesz bedugositani

    az hogy ezt a nyugati kultura es a nemet autogyartok csecsen csungo nemet tudosok direkt nem ertik attol meg igy kellene hogy legyen...
    egy alomszep reggeli 10 perces agglomeracios rollerezes a vasutig, ott 20 perc vonat utan a masik oldalon 10 perc ujra es ezt ugy hogy az alatt a 10 perc alatt a rollerrel letol 4 km -t...

    amugy segitek az ertelmezesben ezek nemet mernokok voltak akik az elektromos autot is szennyezonek hoztak ki...
  • pakeszke #16
    egy kicsit szamomra is erosek voltak azok a kepek amikor az Amazonas mellett ugy beleontottek a szemetet, es akkor itt ahol a nejlonpungat a palotai egetomu elegeti itt nekunk jonak kell lenni, mert akkor a sok retardalt goreny nem fogja beletolni teherautoszamra a szemetet az oceanokba
  • pakeszke #15
    a jo kis ketutemu robogok az igazik !!!
  • mcganyol #14
    nem vagyok jártas a témában, de úgy tippelek az ökotáskát ha kidobod, akkor az húsz év múlva csak így nem lesz, minden további teendő nélkül, mert lebomló anyagokból készül. cserébe a tized akkora tömegű polimer alapú cuccok még ezer év múlva is ott fognak szépen úszni az óceánban (vagy szophatunk végtelenül a kihalászásával és semlegesítésével)
    ha tévedek, akkor világosíts fel bátran, nem tettem bele a 15percet, hogy informálódjak rendesen. de eléggé meglepne, ha nem ez lenne a különbség (az árán kívűl).
    Utoljára szerkesztette: mcganyol, 2019.09.18. 00:42:07
  • VolJin #13
    Bingo
  • ostoros #12
    Oké, értelek, a sötét-zöldek a problémád. De azt mondom, hogy jelen cikk pont azt mutatja, hogy a sötétzöldeknek, akik annyira megőrülnek az elektromos rollerekért (melyhez az áramot szén erőmű termeli) nincs igazuk.

    Amúgy az igazi megoldás a bevásárló kosár... jó öreg fonott cucc, kibír vagy tíz évet is akár...
    Mondjuk a probléma nem létezne, ha az emberek tervszerűen intéznék bevásárlásaikat, ahelyett, hogy spontán csinálnák.
    Utoljára szerkesztette: ostoros, 2019.09.16. 20:02:32