daweed

Hatalmas T-Rex leletek

A T-Rex fossziliák nagytöbbsége még nem került elő, de az állkapocs és a pár bordacsont alapján úgy tűnik, hogy ez a legnagyobb Tyrannoszaurusz, amit eddig találtak.

Az USA-ban egy nyár alatt felfedezett öt Tyrannoszaurusz Rex csontváz arra utal, hogy ezek a ragadozók sokkal elterjedtebbek voltak, mint azt eddig gondolták. Ezek közül az egyik lelet, az eddig legnagyobb példány.

A montanai múzeum egyik paleontológusa, Jack Horner így nyilatkozott a BBC News-nak: "Átlagosan 10 évente akadnak egy-egy T-Rex csontvázra."

Öt lelet egyetlen nyár alatt nagyon meglepő

Eddig mindössze 20 azonosított T-Rex tetemet találtak. Horner, aki szakértőként működött közre Steven Spielberg Jurassic Park filmjeiben, még nem akar messzemenő következtetéseket levonni a talált leletekből.

A csontokat június és szeptember között frdezték fel a Fort Peck Reservoir területén Montana-ban, ami egy híres "dinovadász" terület. A hely olyan kőzeteket tartalmaz, amik áthaladnak az úgynevezett K-T határon, a dinoszauruszok geológiai területén, akik 65 millió évvel ezelőtt haltak ki.

Horner és társai öt éves kutatómunkát végeznek a területen, dinoszaurusz, emlős és növényfossziliák után nyomozva. Leginkább a régen kihalt állatok nyomát keresik, sokkal mélyebben a K-T határ alatt.

"Sok embert érdekel, hogy haltak ki a dinoszauruszok, de engem sokkal jobban izgat az, miként éltek és fejlődtek."

A T-Rex fossziliák nagytöbbsége még nem került elő. Három különböző darabot és egy negyedik nagy részt hoztak eddig fel. A többit a következő nyáron fogják kiásni.

A legtöbb várakozás a Horner felesége, Celeste, által felfedezett példányt övezi. A csontváz csak részben került elő, de az álkapocs és a pár bordacsont alapján úgy tűnik, hogy ez a legnagyobb T-Rex, amit eddig találtak.