Berta Sándor

Kiolvashatók az ecetmuslicák gondolatai

Egy újszerű módszerrel megtudható, hogy egy ecetmuslica kiszagolt-e például egy banánt vagy sem.

A módszert a Northwestern University neurobiológusai dolgozták ki és a segítségével bepillantás nyerhető az ecetmuslicák (Drosophila melanogaster) szinaptikus aktivitásába. "A technikánk lehetőséget kínál arra, hogy láthassuk mely szinapszisok kommunikáltak egymással, miközben egy bizonyos magatartás vagy tapasztalatgyűjtés valósult meg. A módszerünk lehetővé teszi, hogy a tevékenységük szerint különböző színekkel jelöljük meg az egyes szinapszisokat" - jelentette ki Marco Gallio.

Így például feljegyezhető, hogy mely szinapszisok lépnek működésbe, ha az ecetmuslica érzékel egy banánt. A használt jelölőanyagok egy órán át működnek, s a kutatók közben kísérleteket végezhetnek és mikroszkóp alatt vizsgálhatják az ecetmuslicák agyát. Gallio hozzátette, hogy az ecetmuslicák agya csak 100 000 neuronból áll, aminek köszönhetően kiválóan tanulmányozható az idegműködés. A kísérleteik során egy időben 5 és 100 közötti neuronmennyiséget tanulmányoztak.

Az amerikai tudósok eddig három területre összpontosítottak, ezek a látás, a szaglás és a hőmérséklet érzékelése. Azért esett a választásuk erre a három területre, mert könnyen kontrollálhatók és tudható, hogy milyen reakciók lehetnek. A laboratóriumban legalább 10 percen át hidegnek, illetve melegnek tették ki az ecetmuslicákat, majd ezután vizsgálták a szinaptikus aktivitásukat. Még az is kimutatható volt, hogy egy ecetmuslica pontosan mit szagolt.

A következő kísérletek célja, hogy az agy miként reagálnak akkor, ha valami új dolgot kell megtanulni. Gallio szerint a technika akár a magasabb kognitív funkciók tanulmányozására is felhasználható. Hosszú távon azt remélik, hogy jobban megérthetik majd, hogy mi zajlik az agyban az információk feldolgozásakor. A módszert legközelebb a zebrahalakon próbálják ki.