SG.hu
A játékkiadók elleni sztrájkra készül az amerikai filmes szakszervezet

A SAG-AFTRA, azaz a Screen Actors Guild és az American Federation of Television and Radio Artists egy amerikai szakszervezet, amely körülbelül 160 000 filmipari szakembert képvisel világszerte. Ennek a szervezetnek az igazgatótanácsa elfogadta a vezetés döntését, és most a videojáték-ipar elleni sztrájkra készülnek.
Bár a játékokban ritkán jelennek meg maguk a színészek, rendszeresen kölcsönzik a hangjukat a figuráknak. Sokuk arc- és testmozgását is rögzítik, hogy animálják az általuk alakított szerepeket. Lapunk olvasói számára nem újdonság, hogy a SAG-AFTRA tagjai július 14. óta sztrájkolnak, és nem vesznek részt a filmek gyártásában és a tévés produkciók létrehozásában. MA szervezet most egy újabb területre terjeszti ki a munkabeszüntetést, ezúttal a videojáték-ipar a célpont. A céh legutóbbi sztrájkja 2016-17-ben volt a játékgyártó cégek ellen, az 183 napig tartott. Ma a céh országos vezetősége egyhangúlag megszavazta, hogy sztrájkengedélyezési szavazást tartson a tagok között a 10 videojáték-gyártó céggel folytatott közelgő tárgyalási időpontok előkészítéseként. A sztrájkengedélyről szóló szavazás szeptember 5-én kezdődik és szeptember 25-én ér véget.
"Már megint ugyanott tartunk" - mondta Fran Drescher, a SAG-AFTRA elnöke. "Most az interaktív videojátékokról szóló megállapodásunk is patthelyzetben van. Ismét szembe kell néznünk a munkaadói kapzsisággal és tiszteletlenséggel. A mesterséges intelligencia veszélyezteti tagjaink munkalehetőségeit, és a SAG-AFTRA ismét szembeszáll a zsarnoksággal a tagjai nevében. A kapzsiság betegsége futótűzként terjed, készen arra, hogy eltűntesse a dolgozókat, de mi a SAG-AFTRA-nál azt mondjuk: Nem!"
A sztrájkfenyegetés a következő 10 vállalatot érinti:
Activision Productions Inc,
Blindlight LLC,
Disney Character Voices Inc,
Electronic Arts Productions Inc,
Epic Games, Inc,
Formosa Interactive LLC,
Insomniac Games Inc,
Take 2 Productions Inc,
VoiceWorks Productions Inc. és
WB Games Inc.
Míg a szakszervezet akciója befagyasztotta az új tévéműsorok és filmek gyártását, egy hasonló sztrájk hatása a játékiparban kevésbé egyértelmű. Bár a színészek elérhetetlensége felfüggesztheti a gyártás bizonyos aspektusait, attól még a játékmenet tervezése vagy a virtuális világok felépítése nyugodtan folyhat tovább. Az engedélyező szavazás sikere nem feltétlenül jelenti azt, hogy sztrájk lesz, de ennek birtokában a SAG-AFTRA úgy ülhet a tárgyalóasztalhoz, hogy a másik fél tudja mi forog kockán. A játékcégeket képviselő Audrey Cooling bízik a megállapodásban. "Mindannyian egy olyan tisztességes szerződést szeretnénk, amely tükrözi a SAG-AFTRA által képviselt előadóművészek fontos hozzájárulását egy olyan iparágban, amely világszerte játékosok milliárdjainak nyújt világszínvonalú szórakozást. Jóhiszeműen tárgyalunk, és reméljük, hogy a lehető leghamarabb sikerül kölcsönösen előnyös megállapodást kötnünk." - mondta.

A játékok szereplőinek mozgása igazi emberek digitalizálásán alapul
A szakszervezetnek külön szerződése van a nagy videojáték-gyártókkal, mely szerződés eredetileg tavaly november 7-én járt volna le, de egy évvel meghosszabbították, hogy további tárgyalásokat folytathassanak. A tárgyalások szeptember 26-án folytatódnak. A SAG-AFTRA közleménye szerint a mesterséges intelligencia térnyerése mellett a béremelések elmaradása a probléma. "Közel egy éve már, hogy a videojátékokra vonatkozó korábbi szerződés lejárt, és a cégekkel tárgyalásokat folytattunk a SAG-AFTRA tagjainak szükséges kritikus feltételekről" - áll a céh közleményében. "Sajnos a tárgyalások során a vállalatok nem foglalkoztak ezekkel az igényekkel. Emiatt a tárgyaló bizottság és az országos elnökség egyhangúlag úgy döntött, hogy a szakszervezetnek a tagok által jóváhagyott sztrájkengedélyt kell a kezében tartania, amikor a tárgyalások szeptember 26-án folytatódnak."
A SAG-AFTRA 11%-os visszamenőleges emelést kér a videojáték-előadók számára, jövőre és azután pedig 4%-os majd 4%-os emelést. Ez megegyezik a film- és televíziós stúdiókkal szemben támasztott kérésekkel. "Olyan kulcsfontosságú kérdések vitás pontok a tárgyalások során, mint az inflációval lépést tartó bérek és a mesterséges intelligencia korlátlan használatával szembeni védelem. A videojáték-szerződés szerinti munka nagymértékben magában foglalja az 'előadás rögzítését', ahol képzett szakemberek - köztük például kaszkadőrök - digitálisan rögzített előadást nyújtanak, amelyet arra használnak, hogy kifejező mozgást adjanak a videojáték-karaktereknek" - mondta a céh. "A mesterséges intelligencia szabályozatlan használata óriási veszélyt jelent ezeknek a művészeknek a szakmájára."
A SAG-AFTRA szerint a mesterséges intelligencia védelmén túlmenően a videojáték-előadók számára "ugyanolyan béremeléseket kér, mint a filmes és televíziós szerződések alapján dolgozók számára": Ez szükséges ahhoz, hogy a tagok bérei lépést tartsanak az inflációval". A szakszervezet azt is kéri, hogy az előadóknak öt perc pihenőidő járjon óránként, és hogy a kaszkadőrök munkavégzésénél ugyanúgy jelen legyen egy orvos, akárcsak a film- vagy televíziós forgatásokon. Speciális kérés az un. önkasztingokon a mutatványok tilalma; a pandémia alatt vált normává a személyes szereplőválogatás helyett a távjelentkezés, azaz amikor egy kaszkadőr saját videóját elküldve mutatja be mire képes.
Duncan Crabtree-Ireland, a céh országos ügyvezető igazgatója és főtárgyalója elmondta: "A videojátékok karaktereit életre keltő hang- és előadásrögzítő művészek olyan szerződést érdemelnek, amely tükrözi azt az értéket, amelyet a több milliárd dolláros játékipar számára nyújtanak. A hang- és teljesítményrögzítő mesterséges intelligencia már most is a mesterséges intelligencia legfejlettebb alkalmazásai közé tartozik: a fenyegetés itt van, és valós. Szerződéses védelem nélkül a munkáltatók arra kérik az előadóművészeket, hogy tudtukon kívül vegyenek részt művészetük és megélhetésük kihalásában."
A céh megjegyezte, hogy egy sikeres sztrájkengedélyezési szavazás "nem indít sztrájkot. Ehelyett a sztrájkengedély lehetővé teszi az Országos Tanács számára, hogy sztrájkot hirdessen, ha a videojáték-gyártó cégek nem tárgyalnak tisztességesen a SAG-AFTRA-val a tagok érdekében. A szakszervezet olyan szerződésért küzd, amely a digitális másolatok létrehozásához és felhasználásához, valamint a mesterséges intelligencia rendszerek tagjaink alakításával történő betanításához beleegyezést és megfelelő díjazást ír elő".
Bár a játékokban ritkán jelennek meg maguk a színészek, rendszeresen kölcsönzik a hangjukat a figuráknak. Sokuk arc- és testmozgását is rögzítik, hogy animálják az általuk alakított szerepeket. Lapunk olvasói számára nem újdonság, hogy a SAG-AFTRA tagjai július 14. óta sztrájkolnak, és nem vesznek részt a filmek gyártásában és a tévés produkciók létrehozásában. MA szervezet most egy újabb területre terjeszti ki a munkabeszüntetést, ezúttal a videojáték-ipar a célpont. A céh legutóbbi sztrájkja 2016-17-ben volt a játékgyártó cégek ellen, az 183 napig tartott. Ma a céh országos vezetősége egyhangúlag megszavazta, hogy sztrájkengedélyezési szavazást tartson a tagok között a 10 videojáték-gyártó céggel folytatott közelgő tárgyalási időpontok előkészítéseként. A sztrájkengedélyről szóló szavazás szeptember 5-én kezdődik és szeptember 25-én ér véget.
"Már megint ugyanott tartunk" - mondta Fran Drescher, a SAG-AFTRA elnöke. "Most az interaktív videojátékokról szóló megállapodásunk is patthelyzetben van. Ismét szembe kell néznünk a munkaadói kapzsisággal és tiszteletlenséggel. A mesterséges intelligencia veszélyezteti tagjaink munkalehetőségeit, és a SAG-AFTRA ismét szembeszáll a zsarnoksággal a tagjai nevében. A kapzsiság betegsége futótűzként terjed, készen arra, hogy eltűntesse a dolgozókat, de mi a SAG-AFTRA-nál azt mondjuk: Nem!"
A sztrájkfenyegetés a következő 10 vállalatot érinti:
Míg a szakszervezet akciója befagyasztotta az új tévéműsorok és filmek gyártását, egy hasonló sztrájk hatása a játékiparban kevésbé egyértelmű. Bár a színészek elérhetetlensége felfüggesztheti a gyártás bizonyos aspektusait, attól még a játékmenet tervezése vagy a virtuális világok felépítése nyugodtan folyhat tovább. Az engedélyező szavazás sikere nem feltétlenül jelenti azt, hogy sztrájk lesz, de ennek birtokában a SAG-AFTRA úgy ülhet a tárgyalóasztalhoz, hogy a másik fél tudja mi forog kockán. A játékcégeket képviselő Audrey Cooling bízik a megállapodásban. "Mindannyian egy olyan tisztességes szerződést szeretnénk, amely tükrözi a SAG-AFTRA által képviselt előadóművészek fontos hozzájárulását egy olyan iparágban, amely világszerte játékosok milliárdjainak nyújt világszínvonalú szórakozást. Jóhiszeműen tárgyalunk, és reméljük, hogy a lehető leghamarabb sikerül kölcsönösen előnyös megállapodást kötnünk." - mondta.

A játékok szereplőinek mozgása igazi emberek digitalizálásán alapul
A szakszervezetnek külön szerződése van a nagy videojáték-gyártókkal, mely szerződés eredetileg tavaly november 7-én járt volna le, de egy évvel meghosszabbították, hogy további tárgyalásokat folytathassanak. A tárgyalások szeptember 26-án folytatódnak. A SAG-AFTRA közleménye szerint a mesterséges intelligencia térnyerése mellett a béremelések elmaradása a probléma. "Közel egy éve már, hogy a videojátékokra vonatkozó korábbi szerződés lejárt, és a cégekkel tárgyalásokat folytattunk a SAG-AFTRA tagjainak szükséges kritikus feltételekről" - áll a céh közleményében. "Sajnos a tárgyalások során a vállalatok nem foglalkoztak ezekkel az igényekkel. Emiatt a tárgyaló bizottság és az országos elnökség egyhangúlag úgy döntött, hogy a szakszervezetnek a tagok által jóváhagyott sztrájkengedélyt kell a kezében tartania, amikor a tárgyalások szeptember 26-án folytatódnak."
A SAG-AFTRA 11%-os visszamenőleges emelést kér a videojáték-előadók számára, jövőre és azután pedig 4%-os majd 4%-os emelést. Ez megegyezik a film- és televíziós stúdiókkal szemben támasztott kérésekkel. "Olyan kulcsfontosságú kérdések vitás pontok a tárgyalások során, mint az inflációval lépést tartó bérek és a mesterséges intelligencia korlátlan használatával szembeni védelem. A videojáték-szerződés szerinti munka nagymértékben magában foglalja az 'előadás rögzítését', ahol képzett szakemberek - köztük például kaszkadőrök - digitálisan rögzített előadást nyújtanak, amelyet arra használnak, hogy kifejező mozgást adjanak a videojáték-karaktereknek" - mondta a céh. "A mesterséges intelligencia szabályozatlan használata óriási veszélyt jelent ezeknek a művészeknek a szakmájára."
A SAG-AFTRA szerint a mesterséges intelligencia védelmén túlmenően a videojáték-előadók számára "ugyanolyan béremeléseket kér, mint a filmes és televíziós szerződések alapján dolgozók számára": Ez szükséges ahhoz, hogy a tagok bérei lépést tartsanak az inflációval". A szakszervezet azt is kéri, hogy az előadóknak öt perc pihenőidő járjon óránként, és hogy a kaszkadőrök munkavégzésénél ugyanúgy jelen legyen egy orvos, akárcsak a film- vagy televíziós forgatásokon. Speciális kérés az un. önkasztingokon a mutatványok tilalma; a pandémia alatt vált normává a személyes szereplőválogatás helyett a távjelentkezés, azaz amikor egy kaszkadőr saját videóját elküldve mutatja be mire képes.
Duncan Crabtree-Ireland, a céh országos ügyvezető igazgatója és főtárgyalója elmondta: "A videojátékok karaktereit életre keltő hang- és előadásrögzítő művészek olyan szerződést érdemelnek, amely tükrözi azt az értéket, amelyet a több milliárd dolláros játékipar számára nyújtanak. A hang- és teljesítményrögzítő mesterséges intelligencia már most is a mesterséges intelligencia legfejlettebb alkalmazásai közé tartozik: a fenyegetés itt van, és valós. Szerződéses védelem nélkül a munkáltatók arra kérik az előadóművészeket, hogy tudtukon kívül vegyenek részt művészetük és megélhetésük kihalásában."
A céh megjegyezte, hogy egy sikeres sztrájkengedélyezési szavazás "nem indít sztrájkot. Ehelyett a sztrájkengedély lehetővé teszi az Országos Tanács számára, hogy sztrájkot hirdessen, ha a videojáték-gyártó cégek nem tárgyalnak tisztességesen a SAG-AFTRA-val a tagok érdekében. A szakszervezet olyan szerződésért küzd, amely a digitális másolatok létrehozásához és felhasználásához, valamint a mesterséges intelligencia rendszerek tagjaink alakításával történő betanításához beleegyezést és megfelelő díjazást ír elő".