Dojcsák Dániel
Silent Hunter III
Kiadó: Ubisoft
Fejlesztő: Ubisoft
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: 1,3 GHz-es Pentium III vagy AMD Athlon, 512 MB RAM, Direct X 9 kompatibilis videókártya 64 MB memóriával (legalább GeForce 3 vagy RADEON 8500)
Ajánlott: 2 GHz-es Pentium IV vagy Athlon XP 2000+, 512 MB RAM, Direct X 9 kompatibilis videókártya 128 MB memóriával
Kategória: Tengeralattjáró-szimulátor
Hasonló játékok: Silent Hunter sorozat
Az Ubisoft az előző havi bukása után megcsillan újra, igaz csak egy szűk réteg számára élvezhető játékkal. A tengeralattjáró szimulátorok királya, a Silent Hunter végre elérkezett a harmadik epizódjához.
Lassú játék lesz ez, kéremszépen. A rohanó XXI. században, a csillogó-villogó instant szemetek mellett azt gondolom, hogy újra feltűnt egy igazi középkorú apukáknak való csemege. A játék nélkülözi a hollywoodi filmes elemeket, nem kell minden másodpercben a szívünkhöz kapnunk.
Nem gondolom, hogy sokan emlékeznek még az előző évezredben megjelent első részre, de már ott is meglepett a játék. Igaz akkor fiatalabbként én sem díjaztam, hogy a parancsnoki híd, a periszkóp és a térkép látványában nagyjából kimerül a játék vizuális része. Ez szerencsére változott mára, de érdekes módon akkor sem a szép textúrákkal felöltöztetett külsőségeket bámuljuk majd játék közben, hanem inkább a térképet.
A történettel kapcsolatban mindenki sejtheti, hogy IGEN!, egy újabb II. világháborús játékkal futottunk össze. Szerencsére a tengeralattjárós rész kiaknázatlannak számít, így nem számít negatívumnak. A múlt heti Brothers in Arms cikk után gondolkodtam, hogy miért is van tengernyi világháborút feldolgozó játék és arra jutottam, hogy jól dokumentált, az emberek nagy részét valamilyen emocionális szinten is érinti, filmes-fotós archívumok már valóságossá teszik, számos technikai újítást hozott magával és kimeríthetetlen számú csata és ütközet zajlott le benne. Nem is kell több.
Jelen esetben a sztori egészen a háború kitöréséig megy vissza, tehát nem csak a már milliószor feldolgozott D-Day környéki napokkal operál. Számos német tengeralattjárót indítottak útra a világ óceánjaiban, ahol sajnos egyben környezeti katasztrófát is okoztak. A könnyű sebezhetőség és a nagy tűzerő miatt a háború végnapjaira csak néhány darab maradt, annak ellenére is, hogy rövid idő alatt ugrásszerű fejlődésen mentek át a hajók és tömérdek újat is legyártottak. A Silent Hunter III-ban a játékos kipróbálhatja mind a két oldalt, mind szövetségesként, mind tengelyhatalomként meg kell birkóznia a feladatokkal.
Akinek bejött a Vadászat a Vörös Októberre, vagy az egyéb Sean Connery, Steven Seagal és társai féle víz alatti akció, annak nagyon tetszeni fog a játék. A legapróbb részletekig behatolhatunk a víz alatti hadászat mindennapjaiba. Parancsnokként minden tisztünk szempillarezdüléseinket lesi, a legénységet pedig pillanatok alatt átcsoportosíthatjuk a megfelelő helyekre. Előfordul az is, hogy ömlik be a víz a hajóba és bizony nem szabad elfelejteni, hogy könnyen halkaja is lehet a bátor tengerészekből.
Parancsnoki feladataink mindenre kiterjednek, elsősorban inkább a hajó mozgásának, merülésének meghatározása lesz a cél. Mindig tudni kell, hogy milyen mélyre merülhet a hajó, hiszen a tengerfenék nem túl kíméletes a rozoga kis teknőnkkel. A másik fő feladat az ellenség likvidálása, ráadásul minél gyorsabban, mert a gépi intelligencia kifejezetten okosra sikerült, így az ellenség mindent elkövet, hogy darabokra szedje a hajónkat. A játék túlzottan valósághű. Semmi nem történik másképp, mint az autentikus filmekben. Mindennek a helyén kell lenni, különben a halál garantált.
A legtöbb játékkal ellentétben itt nem a frontális lerohanás a megoldás. FPS-ek közül a Thief sorozathoz tudnám hasonlítani. Erény, ha valaki képes becserkészni csendben az ellenséget. Az okozott zajt a HUD-on folyamatosan láthatjuk. Persze kezdetben ritkán lesz pirostól - azaz botrányosan hangostól - különböző. Ezt meg kell tanulni. Továbbá a becserkészés után a tökéletes alkalomra is kell várni, hogy lecsaphassunk, ezután pedig nyomtalanul el kell tűnni, mielőtt más hajók kiszagolnának. A játékmenet tehát megfelelő és az érdekes az, hogy hiába a legkevésbé fontos rész a megjelenítés, mégis gondot fordítottak arra, hogy grafikailag is kiválóan nézzen ki. Mindent történelmi igényességgel modelleztek le, még azokat is elvarázsolja az első pillanatban, akik egyébként nem szeretik ezt a stílust. A játék teljesen 3D-s és azon ritka megvalósítások egyike, ahol nem ment a játékélmény rovására a plusz egy dimenzió. A játékosok beleélhetik magukat a szituációba, amit egy sötét, szűk tengeralattjáróban élés okoz. A játék részletes belső nézetei mellett szabadon mozoghatunk a hajó körül és gyönyörködhetünk járgányunkban.
A grafikai motor megalkotásakor figyelembe vették, hogy a leglényegesebb a más hajókkal való kontaktus, mert egyébként nem a vizet nézi senki, hanem a térképeket. Ezért nagyon odafigyeltek a csaták leképezésére. Ha sérülést szenvedünk, akkor a csövekből spriccel a víz, a legjobb móka viszont az ellenfél elsüllyesztése, ami attól függően zajlik le egyedi módon, hogy hol találtuk el. A példa kedvéért, ha a közepét lőttük, akkor valószínűleg kettészakad, ha pedig az elejét, akkor orral lassan lebukik a víz alá.
A víz modellezése és animációja szintén érdemel pár szót, hiszen az óceán hullámzását ilyen jól még senki nem utánozta le. Ráadásul az is szép lett, ahogy a hajónk hasítja a vizet (persze csak ha épp a felszínen vagyunk). Viszont nem csak a saját hajónk kidolgozottsága dicsérendő, hanem az összes ellenséges és szövetséges hajó is az utolsó részletig aprólékos és igényes munka. A képi világ mellett a hangzással sem lehet semmi gond, hiszen minden kis zörej teljesen életszerű. Komoly stresszt tud okozni, mikor merül a hajó, hogy ez most vajon a ballaszt vagy véletlenül sekély vízben fogtunk feneket. A készítők nem aprózták el, ugyanolyan igényességgel készültek el a hangok, mint egy minőségi tengeralattjárós filmhez.
Persze ez mind csak körítés. A valós élmény a tengerészeti akadémia kiképzésével kezdődik. Itt vizsgát tehetünk mindabból, amit egy jó kapitánynak tudnia kell. Elsőként a sima navigáció, mozgás, süllyedés elsajátítása a cél, majd a fegyverek és a legénység koordinálásának lehetőségét is végig kell zongorázni. Ezek után kezdődhet a kampány. Végig lehet zongorázni a háború elejétől a legvégéig a korszakokat, illetve helyszíneket.
1939-44 között persze számos változás történt a tengeralattjáró piacon, ennek megfelelően évszámonként és flottánként változik, hogy miből lehet éppen választani. Eleinte alig néhány torpedóval felszerelt Type II masinák szelték a habokat, de az ellenség nem volt felkészülve a víz alatti támadásra, tehát szinte szabad préda volt minden. A korai években alig voltak a hajók felszerelve tengeralattjáró ellen alkalmas fegyverrel, ráadásul a repülőgépeket is könnyű volt levadászni.
Később, 1943 körül ez változott és szinte lehetetlenné vált a frontális támadás. Az ellenségnek megvolt mindene ahhoz, hogy észrevegye, illetve kivégezze a tengeralattjárókat és volt benne motiváció is erre. Ez akár nehézségi fokozat beállításként is felfogható. Senkinek nem ajánlott, hogy a jobb hajók vezetésének lehetősége miatt kezdőként a végső időszakot válassza, hiszen pillanatok alatt leszedhetik és ez gyorsan kedvét szegi bárkinek.
Az ellenséges hajók közül sok - főleg a kereskedelmi hajók - dinamikusan kijelölt útvonalakon közlekednek, így a konvojok követhetőek és kiszámíthatóak lesznek. Sőt! Vannak olyan történelmi útvonalak, melyeket nem lehetett kihagyni a játékból, és ezek ráadásul a játékhoz adott nyomtatott térképen is jelölve vannak. A bejárható terület egyébként óriási, gyakorlatilag az egész Atlanti óceán és környéke. Kicsit meglepődtem már az első küldetésnél, mikor a taktikai térképen kijelöltem valamilyen célpontot pár kilométerre és az egyik tisztem közölte, hogy teljes sebességen a cél elérése 20 perc. Tény, hogy nem instant játék, de sokszor az elalvás veszélye fenyegeti a játékost. Van egyébként Time Shift (időugrás) funkció, amivel felgyorsíthatjuk az eseményeket, ezt ajánlom mindenkinek a figyelmébe.
A harc rendszer viszont pörgősebb. Egy komolyabb harci szituációban minden lépésünk, parancsunk számít. Bármit elvétünk, az halálos lehet. Okosan kell megválasztani, hogy mikor jövünk fel a felszínre, mikor milyen mélyre merülünk, milyen sebességen, milyen irányba tartunk stb. Amennyiben a felszínen vagyunk, és a környéken észrevesz minket egy romboló vagy egy repülő, akkor ki lehet menni inni egy pohár üdítőt, addig újratölt a játék. A felelőtlenség ebben a játékban kellőképp szankcionálva van, lehet, hogy nevelő hatása is van a dolognak. A komoly tervezés viszont eredményre vihet.
Lehetséges egy ellenséges hajónak, tengeralattjárónak különböző részeit célozni. Hatásos és egyben látványos elem, ha a lőszer raktár vagy a benzintartály robban fel. Ehhez van egy kis katalógusunk, amiben majdnem minden hajó leírása benne van, leírással együtt.
A küldetésekben napról-napra rutinosabb tengeri rókává válhat bárki, és habár kevés küldetéssel érkezett a játék ahhoz képest, hogy mekkora területen lehet szétszóródni, viszont a pályaszerkesztőnek köszönhetően hamarosan elárasztják az internetet a letölthető csaták. Sok a rajongó, tehát nem kell aggódni, előbb-utóbb a világháború összes ütközete meg lesz örökítve. Grafika: Nem teljesen tökéletes, de minden várakozásomat fölülmúlta. Gyönyörű textúrák, jól kidolgozott hajók. Néhol kicsit szögletes, de ennek természetesen nem sok jelentősége a van a játék szempontjából. Érdekes, de kivételesen el lehetne képzelni a dolgokat minden komolyabb grafikai motor nélkül is, hiszen a tengeralattjáró kapitánya ritkán mozdul ki a parancsnoki hídról. Ennek ellenére minden rész profi munka. Élmény vele játszani, főleg, ha épp ellenséges hajó süllyed az orrunk előtt.
Kezelőfelület: Egyáltalán nem bonyolult ahhoz képest, hogy mennyi lehetőség áll a kapitány előtt. Nagyon sok parancs billentyűzetről is elérhető, de első körben a megfelelő tiszt képére kattintás lehet célravezetőbb. Vannak hibái, például az útvonaltervezőben, persze csak zavaró apróságok. Nagyon tetszik, hogy bármilyen utasítást kiadok, akkor a tisztek szajkózzák utánam és ez meg is jelenik a logban. A küldetés céljai úgymond rádióüzenetben érkeznek, és ha teljesítettük valamelyik feladatot, akkor nyugtázzák ugyanott. Az igazán profi kezelés elsajátításához napok kellenek, de ne aggódjon senki, friss játékosként is el lehet vele boldogulni.
Játékmenet: A játékidő itt is végtelen felé közeledik. Ha valaki szeret ráadásul elmerülni a dolgokban és nem az a cél, hogy minél hamarabb végig pörgesse a küldetéseket, akkor találhat bőven elfoglaltságot. Izgalmas pillanatokat okoz egy-egy ellenfél üldözése, becserkészése. Nagyon jó taktikai lehetőségek mellett izgalmas ütközetek várják a játékost.
Multiplayer: Akár 8 játékos is hadakozhat együtt, egymás ellen egy játékon belül. Kifejezetten jó lehetőségek vannak az online és hálózati játékra. Online a Gameshadow rendszeren keresztül lehet társakat találni, amit a játékot követően tudunk telepíteni gépünkre. Ahogyan az egyjátékos üzemmód, úgy a multiplayer sem tartozik a villámjátékok közé. Aki erre adja a fejét, az számítson arra, hogy órákig tartó csatákba is belekeveredhet.
Hangeffektek és zenék: Fent leírtam, hogy az effektek teljesen egyediek és igaziak. Nagyon élveztem minden egyes hangot, amit a tengeralattjáró belsejében hallottam. A néha kissé félelmetes zörejek, nyikorgás feldobja az egyébként is ütős játék hangulatát. Zenék közül is válogathatunk, illetve be lehet állítani, hogy folyamatosan ismétlődjön a muzsika, vagy csak néha csendüljön fel egy dallam. Az előbbi eleinte jó poén, és lehet élvezni, de amikor másfél órája ugyanaz a dallam gyötör minket, akkor inkább kikapcs.
Összegzés: Újabb dilemma előtt állok. Kategóriájában tökéletes. Viszont a kategória egyedi, elég kevés az összehasonlítási alap. A játék mindenben kiemelkedőt alkotott, mégsem fog tömegeket vonzani, mert egy speciális hozzáállást igényel. Az utóbbi 10 évben az a trend, hogy minden legyen minél egyszerűbb. Árkád korban élünk, ez viszont egy véresen komoly szimuláció, ráadásul igényes körítéssel. Javaslom mindenkinek, aki türelmes ember, szereti a kihívásokat és sok ideje is van, hogy szerezze be. Viszont főleg a fiatalabb korosztály, akik a legnagyobb számban ülnek le játszani, nem fogja értékelni, hiszen nem az általuk megszokott pörgős akcióról van szó. Persze egyszer mindent ki kell próbálni.
Letölthető videók: