McQ
Daikatana
Kiadó: Eidos Interactive
Fejlesztő: Ion Storm
Minimum követelmény: Pentium, 32Mb RAM, Win95
Hasonló játékok: Quake2, Half Life
Kategória: FPS/RPG
Egy programra sem emlékszem, aminek a megjelenése annyit csúszott volna, mint azt a Daikatana játéknál tapasztalhattuk. Már tavaly decemberre is biztosra ígérték, aztán csak csúszott, csak csúszott - de talán megérte várni.
John Romero neve sokaknak ismerős lehet, akik otthonosan mozognak FPS körökben - Romero közreműködött anno a Wolfenstein, Doom és a Quake készítésében is, így szakmai múltjáról nyugodtan állíthatjuk, hogy példás. Nem elégedett meg azonban az üsd-vágd-lődd játékstílussal, és kitűzte maga elé célul, hogy egy olyan FPS -t alkot meg, ami ötvözi a hagyományos FPS játékmenetet az RPG hangulatával, lehetőségeivel és komplexitásával. Ebből született meg a Daikatana.
Mint minden rendes fantasy történetben, itt is szerepel egy bűvös kard, nevezetesen ez a Daikatana, amiről a játék a nevét is kapta. A bűbáj abban rejlik, hogy a kard segítségével lehetségessé válik a lehetetlen - az időutazás. A kard hosszú időn keresztül a Fujiyama vulkán porában sínylődött, mígnem 2455-ben dr. Ibihara régész rátalált. Természetesen mint minden értékes kincsre, a Daikatanára is fájt sokak foga, a régész asszisztense, dr. Benedict ellopta, és az időben visszautazva hatalmas vagyonra tett szert. Ez talán nem zavart volna senkit, azonban eközben megölte dr. Ibiharát is. Hiro Miyamoto, aki a professzor legjobb tanítványa volt, bosszút esküszik. Itt jövünk mi a képbe, ugyanis őt irányítjuk.
Mint azt az alaptörténet sugallja, célunk eléréséhez vissza kell utaznunk az időben. Ezt a játék folyamán többször is meg fogjuk tenni - összesen négy korban járunk majd, nevezetesen a jövőbeli japán, az ókori Görögország, az atombomba sújtotta San Francisco és a középkori Európa.
Az ellenfeleink is a korokkal együtt változnak természetesen, azonban az alkalmazott AI eléggé kiszámítható, az ellenfelek sokszínűségével kell beérnünk - a mennyiség és a minőség örök kérdése. A játék egyébként eléggé nyitott abból a szempontból, hogy bármikor lehet egy új kort kreálni, és minden korban 30 különböző fegyver és 60 ellenfél lehet.
A játék alapja egy közel kétszeres teljesítményre beállított és továbbfejlesztett Quake motor, azonban ez játék közben nem hiszem, hogy sokaknak feltűnne. Engem sokkal inkább emlékeztetett a Half Life-ra, mint a Quake sorozatra. Az első pálya hangulata viszont egyenesen az Unreal folytatásának tűnhet - szóval szerintem mindenki megtalálhatja a számítását a játékban. Egyébiránt a lassú QuakeC -t lecserélték egy DLL -eket használó rendszerre, ezzel is növelve a sebességet.
Az RPG elemek legszembetűnőbb része a karakterünk tulajdonságai, ezeket a képernyő bal oldalán csodálhatjuk meg. Ezek a power (erő), attack (támadás), speed (sebesség), acro (akrobatika), és a vitality (egészség). Ezek befolyásolják lehetőségeinket és képességeinket a játékban, természetesen lehetőség van a fejlesztésükre is.
A játék hangulata remek, nagyon jól eltalálták. Multiplayer módban sajnos még nem volt módom tesztelni, de amint lehet, kipróbálom, mit tud a játék, ha nagy harcosok harcolnak egymás ellen :)
Grafika:A grafika picit idejét múlt, 2 éve nagy durranás lehetett volna, ma már nem annyira. Ez nem jelenti azt, hogy nem néz ki jól, csak már minden egyes elemet láttunk valahol, bár így egyben még tényleg sehol... Ami viszont még említést érdemel, az a grafika hangulata, az nagyon jó lett.
Kezelőfelület:A játék irányítása nem rossz, sőt, egész kellemes, csak egy picit túl van bonyolítva - FPShez sok, RPGhez kevés. Az arany középút. A játék menüje szép szép, viszont a menü motorja elég lassú :(
Játékmenet: A játék története jópofa, és nem is halálunalom. A különböző helyszínek jól biztosítják a változatosságot, nem leeht túl könnyen megunni.
Hangeffektek:A hangok sajnos elég gyatrára sikerültek, olyan érzésem volt, mintha egy összevissza káoszban próbálnék Mozartot hallgatni.
Intelligencia és Nehézség:A játék elején választhatunk nehézségi szintet, a legkönnyebb fokozat arra jó, hogy egy kicsit belejöjjünk a játékba, aztán jöhet az erősebb szint.
Összegzés:Összességében érdemes volt sok-sok évig várni a játékra (amiből emlékszem, már akkor láttam videot, amikor még nem volt internetem se), de ha kicsit jobban belehúznak a fiúk és egy vagy két évvel előbb adják ki, akkor csúcsjáték lehetett volna belőle. Most is érdekes, ezt szögezzük le, de már "csak" a sokszínűségével tud kitűnni a többi FPS közül.
Automex megrendelés