SG.hu
A fejlesztők szerint a Steamnek monopóliuma van a PC-s játékpiacon
Egy friss iparági kutatás szerint a fejlesztők túlnyomó többsége úgy érzi, a Steam gyakorlatilag monopóliumot élvez a PC-s játékelosztás piacán.
A Rokky nevű PC-disztribúciós platform által készített „The State of PC Game Distribution” című tanulmány szerint a megkérdezett fejlesztők 72 százaléka véli úgy, hogy a Valve platformja uralja a piacot, és több mint a fele aggódik amiatt, hogy túlságosan függ a Steamtől játékaik értékesítésében. A kutatást az Atomik Research végezte 2025. május 18. és 22. között, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban működő 306 iparági vezető megkérdezésével. A válaszadók 75 százaléka felsővezetői pozícióban dolgozik, és 77 százalékuk olyan stúdiókat képvisel, amelyek több mint ötven alkalmazottal működnek.
Az eredmények szerint a legtöbb stúdió számára a Steam adja a bevételek több mint háromnegyedét. A fejlesztők ugyanakkor egyre gyakrabban keresnek alternatív csatornákat. A válaszadók 48 százaléka már megjelentette valamelyik játékát az Epic Games Store-ban vagy a Microsoft Xbox PC Games áruházában is, míg 10 százalékuk a GOG-ot, 8 százalékuk pedig az Itch.io-t is használta terjesztésre. A Rokky megjegyzi, hogy a felmérésben túlnyomórészt nagyobb cégek vettek részt, amelyek sokféle portfólióval rendelkeznek, így természetes, hogy közülük többen használnak olyan áruházakat, mint az Epic Games Store, míg a kisebb, független fejlesztőkre fókuszáló Itch.io kevésbé jellemző körükben.
A tanulmány azt is feltárta, hogy a fejlesztők harmada (32 százalék) még mindig kiadja egyes játékaikat fizikai formában, például lemezen, kazettán vagy úgynevezett „dobozos kulcsos” kiszerelésben. Alternatív disztribúciós csatornaként a válaszadók megemlítették a G2A és a Kinguin piactereket, valamint a Fanatical és a Humble Bundle online áruházakat is. Ezek a fejlesztők szerint több előnyt kínálnak, köztük a könnyű használatot, az árképzés feletti nagyobb kontrollt, a promóciós támogatást és a nemzetközi elérést. A kutatás szerint a fejlesztők 80 százaléka úgy véli, hogy öt éven belül alternatív csatornákat is be fognak vonni a Steam mellé a disztribúciós stratégiájukba. Emellett 75 százalékuk azt jósolja, hogy az alternatív piacterek és digitális áruházak használata legalább 10 százalékos bevételnövekedést hoz majd számukra. Ugyanakkor több fejlesztő aggodalmát fejezte ki a szürke piacok, például a nem hivatalos kulcsárusító oldalak miatt, amelyek veszélyeztethetik a bevételeket és a márkakontrollt.
A Rokky társalapítója és vezérigazgatója, Vadim Andreev szerint a PC-s játékelosztás napjainkra minden korábbinál sokrétűbbé vált, tele lehetőségekkel, de ugyanakkor buktatókkal is. Mint fogalmazott, az iparág változatosabb és összetettebb, mint valaha, és bár új szereplők és csatornák tűntek fel, a régi nagy szereplők továbbra is meghatározók maradtak. Andreev szerint éppen ezért kulcsfontosságú megérteni a piac dinamikáját és az egyre komplexebb disztribúciós környezetet. A Rokky ezt a tanulmányt azért készítette, hogy rávilágítson a legfontosabb trendekre, amelyek a PC-s játékpiac jövőjét formálják.
A Rokky nevű PC-disztribúciós platform által készített „The State of PC Game Distribution” című tanulmány szerint a megkérdezett fejlesztők 72 százaléka véli úgy, hogy a Valve platformja uralja a piacot, és több mint a fele aggódik amiatt, hogy túlságosan függ a Steamtől játékaik értékesítésében. A kutatást az Atomik Research végezte 2025. május 18. és 22. között, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban működő 306 iparági vezető megkérdezésével. A válaszadók 75 százaléka felsővezetői pozícióban dolgozik, és 77 százalékuk olyan stúdiókat képvisel, amelyek több mint ötven alkalmazottal működnek.
Az eredmények szerint a legtöbb stúdió számára a Steam adja a bevételek több mint háromnegyedét. A fejlesztők ugyanakkor egyre gyakrabban keresnek alternatív csatornákat. A válaszadók 48 százaléka már megjelentette valamelyik játékát az Epic Games Store-ban vagy a Microsoft Xbox PC Games áruházában is, míg 10 százalékuk a GOG-ot, 8 százalékuk pedig az Itch.io-t is használta terjesztésre. A Rokky megjegyzi, hogy a felmérésben túlnyomórészt nagyobb cégek vettek részt, amelyek sokféle portfólióval rendelkeznek, így természetes, hogy közülük többen használnak olyan áruházakat, mint az Epic Games Store, míg a kisebb, független fejlesztőkre fókuszáló Itch.io kevésbé jellemző körükben.
A tanulmány azt is feltárta, hogy a fejlesztők harmada (32 százalék) még mindig kiadja egyes játékaikat fizikai formában, például lemezen, kazettán vagy úgynevezett „dobozos kulcsos” kiszerelésben. Alternatív disztribúciós csatornaként a válaszadók megemlítették a G2A és a Kinguin piactereket, valamint a Fanatical és a Humble Bundle online áruházakat is. Ezek a fejlesztők szerint több előnyt kínálnak, köztük a könnyű használatot, az árképzés feletti nagyobb kontrollt, a promóciós támogatást és a nemzetközi elérést. A kutatás szerint a fejlesztők 80 százaléka úgy véli, hogy öt éven belül alternatív csatornákat is be fognak vonni a Steam mellé a disztribúciós stratégiájukba. Emellett 75 százalékuk azt jósolja, hogy az alternatív piacterek és digitális áruházak használata legalább 10 százalékos bevételnövekedést hoz majd számukra. Ugyanakkor több fejlesztő aggodalmát fejezte ki a szürke piacok, például a nem hivatalos kulcsárusító oldalak miatt, amelyek veszélyeztethetik a bevételeket és a márkakontrollt.
A Rokky társalapítója és vezérigazgatója, Vadim Andreev szerint a PC-s játékelosztás napjainkra minden korábbinál sokrétűbbé vált, tele lehetőségekkel, de ugyanakkor buktatókkal is. Mint fogalmazott, az iparág változatosabb és összetettebb, mint valaha, és bár új szereplők és csatornák tűntek fel, a régi nagy szereplők továbbra is meghatározók maradtak. Andreev szerint éppen ezért kulcsfontosságú megérteni a piac dinamikáját és az egyre komplexebb disztribúciós környezetet. A Rokky ezt a tanulmányt azért készítette, hogy rávilágítson a legfontosabb trendekre, amelyek a PC-s játékpiac jövőjét formálják.