SG.hu

A fejlesztők szerint a Steamnek monopóliuma van a PC-s játékpiacon

Egy friss iparági kutatás szerint a fejlesztők túlnyomó többsége úgy érzi, a Steam gyakorlatilag monopóliumot élvez a PC-s játékelosztás piacán.

A Rokky nevű PC-disztribúciós platform által készített „The State of PC Game Distribution” című tanulmány szerint a megkérdezett fejlesztők 72 százaléka véli úgy, hogy a Valve platformja uralja a piacot, és több mint a fele aggódik amiatt, hogy túlságosan függ a Steamtől játékaik értékesítésében. A kutatást az Atomik Research végezte 2025. május 18. és 22. között, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban működő 306 iparági vezető megkérdezésével. A válaszadók 75 százaléka felsővezetői pozícióban dolgozik, és 77 százalékuk olyan stúdiókat képvisel, amelyek több mint ötven alkalmazottal működnek.

Az eredmények szerint a legtöbb stúdió számára a Steam adja a bevételek több mint háromnegyedét. A fejlesztők ugyanakkor egyre gyakrabban keresnek alternatív csatornákat. A válaszadók 48 százaléka már megjelentette valamelyik játékát az Epic Games Store-ban vagy a Microsoft Xbox PC Games áruházában is, míg 10 százalékuk a GOG-ot, 8 százalékuk pedig az Itch.io-t is használta terjesztésre. A Rokky megjegyzi, hogy a felmérésben túlnyomórészt nagyobb cégek vettek részt, amelyek sokféle portfólióval rendelkeznek, így természetes, hogy közülük többen használnak olyan áruházakat, mint az Epic Games Store, míg a kisebb, független fejlesztőkre fókuszáló Itch.io kevésbé jellemző körükben.

A tanulmány azt is feltárta, hogy a fejlesztők harmada (32 százalék) még mindig kiadja egyes játékaikat fizikai formában, például lemezen, kazettán vagy úgynevezett „dobozos kulcsos” kiszerelésben. Alternatív disztribúciós csatornaként a válaszadók megemlítették a G2A és a Kinguin piactereket, valamint a Fanatical és a Humble Bundle online áruházakat is. Ezek a fejlesztők szerint több előnyt kínálnak, köztük a könnyű használatot, az árképzés feletti nagyobb kontrollt, a promóciós támogatást és a nemzetközi elérést. A kutatás szerint a fejlesztők 80 százaléka úgy véli, hogy öt éven belül alternatív csatornákat is be fognak vonni a Steam mellé a disztribúciós stratégiájukba. Emellett 75 százalékuk azt jósolja, hogy az alternatív piacterek és digitális áruházak használata legalább 10 százalékos bevételnövekedést hoz majd számukra. Ugyanakkor több fejlesztő aggodalmát fejezte ki a szürke piacok, például a nem hivatalos kulcsárusító oldalak miatt, amelyek veszélyeztethetik a bevételeket és a márkakontrollt.

A Rokky társalapítója és vezérigazgatója, Vadim Andreev szerint a PC-s játékelosztás napjainkra minden korábbinál sokrétűbbé vált, tele lehetőségekkel, de ugyanakkor buktatókkal is. Mint fogalmazott, az iparág változatosabb és összetettebb, mint valaha, és bár új szereplők és csatornák tűntek fel, a régi nagy szereplők továbbra is meghatározók maradtak. Andreev szerint éppen ezért kulcsfontosságú megérteni a piac dinamikáját és az egyre komplexebb disztribúciós környezetet. A Rokky ezt a tanulmányt azért készítette, hogy rávilágítson a legfontosabb trendekre, amelyek a PC-s játékpiac jövőjét formálják.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • inkvisitor #2
    Egyetértek.
    Otthoni gép linuxon fut és emiatt gyakorlatilag a protondb az egyetlen lehetőség.
  • takysoft #1
    Hát kevés az alternatíva.
    A Steam alapvetően egy stabil, jó platform. Működik. Nem tökéletes, nem iseális, de egész okos.

    Epic: Kezdi behozni a dolgokat. Achievementek már vannak, de community-forumok nincsenek. Ami nagyon gáz, mert a Steam-nek talán a legnagyobb erőssége.
    Millió guide, tutorial, és bug-fix található meg ezeken, userektől usereknek, és iszonyú hasznos. GoG-on is van ilyen, és ott is zseniálisan jó.
    Árakban szeret alávágni a Steam-nek, de ezt azért teheti meg, mert a Fortnite bevételek engedik az Epic-nek :D
    Az Epic amúgy is a bögyömben van, mert nincs újgenerációs Jazz Jackrabbit :D

    MS Store: Ne tegyünk már úgy, mintha releváns lenne. Kutya se használja. Achievementek vannak, comminuty forumok nincsenek... Elég vérszegény.
    Elsősorban a GamePass tartja életben.

    GoG: A Steam mellett a leginkább szeretett platform, mert nincsen benne DRM, és bármiféle serveres online kötelezettség. A játékok csak mennek :D
    Korábban a GoG Connect keretei között lehetett bizonyos Stema játékokat oda-vissza is vinni accountok között. De a kiadók nem kaptak rá nagyon, így törölték.
    Hatalmas community forum és community épült ki rá.
    A legtöbb AAA cég ódzkodik tőle, nyilván a DRM hiánya miatt, de azért néha egész új AAA címek is megjelennek is... pl CR Projekt Red használja előszeretettel.

    EA/Ubi:
    Hát ezek megpróbáltam saját store-t csinálni többkevesebb, de inkább kevesebb sikerrel. Egy időben nagyon erőltették, de aztán beadták a derekukat, és már szinte csak a saját játékaik vannak ezeket a platformokon. Amik amúgy is megjelennek Steam-en is. (mág ha a háttérben futtatnak is egy másik launchert és kapcsolgatnak is accuntokat meg licenceket ocsmányul, de legalább Steamen veszed és játszod.)
    Nem teljesen irreleváns játékos szempontból, de fejlesztők nem fognak itt kiadni játékokat.

    És... kb ennyi.
    Vannak elszórva játékok máshol. Humble Store... itch.io, ilyenek.
    De az itch-et kutya se használja, a Humble meg a bevételeinek 99,9%-át steam kulcsokból szedi, nem annyira a letölthető exe-kből..

    Szóval összegezve:

    A GoG nieche. Oda nem fog nyúlni a nagy kiadó a DRM-mentesség miatt. Nem is volt sosem célja ez a csapatnak. Ők régi játékokra utaznak eleve. Beleteszik a melót, hogy fusson jól mai gépen. A fejlesztőnek/kiadónak némi plusz bevétel, ami amúgy nem jönne. És ennyi.

    Az Epic az egyetlen valódi alternatíva. Őket nem tudom nagyon kritizálni, semmi speciálisabb bajom nincs velük, csak egyszerűen nem a Valve.

    A Steam pedig: Valve. Őket szeretjük. Ők képviselik a Google általá már elhagyott "Don't be evil" vonalat, és ez látszik is minden húzásukon. Gamer-pártiak.
    A dolgok működnek. A Steam Deck ennek kultivációja. Nyílt open cucc. Modolható, állítható, nyílt. Mégis gyors és jó.
    A community is erős. És tesznek is érte, hogy az maradjon.
    Ezen felül meg feature-rich az egész platform ahogy van.
    Például ha Linuxon szeretnél játszani, akkor kb az egyetlen opciód. Mert a Proton compatibility layer elsőosztályú, és szinte bármilyen windows játékot gond nélkül futtat, néha még gyorsabban is, mint a Windows.
    És még ez IS nyílt. Hozzáadhatsz nem Steam-játékokat a steam-hez és élvezheted a Steam összes előnyét kb. Beleértve a saját controller-drivereket is, amikben akár játékszinten állíthatod a controllerek kiosztását, deadzone-ját....
    És a PS controllert is viszi extra driverek nélkül.

    Egyszerűen... nem látom magam előtt, hogy elpártolnának a gamerek.

    Amit viszont fontos lenne fejleszteni: Szerintem a Valve-nak nagyon, de NAGYON gyorsan szüksége lesz egy cloud-gaming service-re.
    Ez a vonaluk most nagyon erősen nvidia függő.