Berta Sándor
Tíz éve kezdődött a Skype sikertörténete
2003. augusztus 29-én mutatta be az akkor még gyakorlatilag ismeretlen Skype cég a szolgáltatását. A vállalkozást és annak két alapítóját, Niklas Zennströmöt és Janus Friist nem vette komolyan senki.
A két szakember azzal az elképzeléssel állt elő, hogy az interneten keresztül telefonálni kellene. Amin akkor sokan mosolyogtak, az napjainkra komoly üzletté vált. Jelenleg kereken 300 millióan használják az ingyenes szolgáltatást és az emberek naponta kétmilliárd telefonpercet használnak így fel.
A telefontársaságok eleinte nem érzékelték a rájuk leselkedő veszélyt, pedig voltak előjelek, Zennström és Friis hozta létre ugyanis a zeneipart alapjaiban megrengető Kazaa online zenei fájlcserélő hálózatot. Mindkét program gyakorlatilag ugyanazon az elven működik, a szoftverben rejlő lehetőségekre azonban akkor nem figyelt fel senki. A szolgáltatás megjelenésekor az első hírek meglehetősen szkeptikusak voltak. A tesztelők szélessávú vonal kiépítését és használatát ajánlották az embereknek. Bár a videotelefonálási funkciót csak 2006-ban vezették be, a Skype meghódította a világot.
Niklas Zennström és Janus Friist
Torsten Gerpott, a duisburgi Mercator School of Managament távközlési kutatója szerint különösen a világot beutazó, felsőoktatást végzett fiatalok váltottak át a klasszikus telefontársaságokról az új platformra. A távkapcsolatok, az üzleti megbeszélések és még a tanítás is hirtelen megvalósulhatott a világhálón keresztül. A telefon- és internetszolgáltatók kénytelenek voltak reagálni az új ajánlatra. Rüdiger Spies ágazatai elemző szerint a bekövetkező telefondíj-csökkenésekben és a szélessávú ajánlatok elterjedésében a Skype nagyon komoly szerepet játszott.
A következő lépcsőfokot 2009 jelentette, amikor az iPhone készülékekre elérhetővé vált a Skype-alkalmazás, és ezzel párhuzamosan megjelentek az okostelefonok, ami tovább erősítette a folyamatot. Ugyan a mobilcégek eleinte megpróbálták blokkolni a VoIP-szolgáltatásokhoz való hozzáféréseket, de ezek a próbálkozások sikertelennek bizonyultak. A sikert Zinnström és Friis már csak kívülről szemlélhették, hiszen 2005-ben 4,1 milliárd dollárért eladták a vállalatot az eBaynek, Zennström jelenleg az Atomico nevű befektetési alapjával fiatal online vállalkozókat támogat. 2011-ben a Skype 8,5 milliárd dollárért a Microsoft tulajdonába került.
A két szakember azzal az elképzeléssel állt elő, hogy az interneten keresztül telefonálni kellene. Amin akkor sokan mosolyogtak, az napjainkra komoly üzletté vált. Jelenleg kereken 300 millióan használják az ingyenes szolgáltatást és az emberek naponta kétmilliárd telefonpercet használnak így fel.
A telefontársaságok eleinte nem érzékelték a rájuk leselkedő veszélyt, pedig voltak előjelek, Zennström és Friis hozta létre ugyanis a zeneipart alapjaiban megrengető Kazaa online zenei fájlcserélő hálózatot. Mindkét program gyakorlatilag ugyanazon az elven működik, a szoftverben rejlő lehetőségekre azonban akkor nem figyelt fel senki. A szolgáltatás megjelenésekor az első hírek meglehetősen szkeptikusak voltak. A tesztelők szélessávú vonal kiépítését és használatát ajánlották az embereknek. Bár a videotelefonálási funkciót csak 2006-ban vezették be, a Skype meghódította a világot.
Niklas Zennström és Janus Friist
Torsten Gerpott, a duisburgi Mercator School of Managament távközlési kutatója szerint különösen a világot beutazó, felsőoktatást végzett fiatalok váltottak át a klasszikus telefontársaságokról az új platformra. A távkapcsolatok, az üzleti megbeszélések és még a tanítás is hirtelen megvalósulhatott a világhálón keresztül. A telefon- és internetszolgáltatók kénytelenek voltak reagálni az új ajánlatra. Rüdiger Spies ágazatai elemző szerint a bekövetkező telefondíj-csökkenésekben és a szélessávú ajánlatok elterjedésében a Skype nagyon komoly szerepet játszott.
A következő lépcsőfokot 2009 jelentette, amikor az iPhone készülékekre elérhetővé vált a Skype-alkalmazás, és ezzel párhuzamosan megjelentek az okostelefonok, ami tovább erősítette a folyamatot. Ugyan a mobilcégek eleinte megpróbálták blokkolni a VoIP-szolgáltatásokhoz való hozzáféréseket, de ezek a próbálkozások sikertelennek bizonyultak. A sikert Zinnström és Friis már csak kívülről szemlélhették, hiszen 2005-ben 4,1 milliárd dollárért eladták a vállalatot az eBaynek, Zennström jelenleg az Atomico nevű befektetési alapjával fiatal online vállalkozókat támogat. 2011-ben a Skype 8,5 milliárd dollárért a Microsoft tulajdonába került.