MTI
Napelemmel is működik a királyréti erdei vasút új motorvonata
Árammal és napelemmel működő motorvonatot helyeznek üzembe Királyrét és Kismaros között szombaton, a Királyréti Erdei Vasút 120. születésnapján a királyréti végállomáson - közölte az Ipoly Erdő Zrt. közönségkapcsolati vezetője.
Lengyel László Zoltán az új jármű bemutatáskor elmondta: a magyar mérnökök által kifejlesztett és Magyarországon gyártott prototípus mérföldkő lehet a kisvasutazásban, mert az eddig is környezetbarát tömegközlekedésnek számító erdei vasutazás ezzel a motorkocsival zéró helyi szennyezőanyag-kibocsátóvá válik.
A fejlesztés célja egy olyan motorkocsi kialakítása volt, amely természetvédelmi területen a lehető legkevesebb energiával és a lehető legkisebb környezeti terheléssel üzemeltethető. A megoldást egy olyan aszinkronmotor-meghajtású jármű jelentette, amelynél a szükséges hajtóenergiát - a külső hálózatról is tölthető akkumulátorokon kívül - a tetőre szerelt nagyméretű, korszerű napelemek biztosítják, de a hegyi pályán közlekedő kisvonat a működése során visszatáplálja a rendszerbe a lejtmenetkor fékezéssel keletkezett energiát, valamint az elfogyasztott energia egy részét is, ezzel fedezve a jármű napi villamosenergia-szükségletét, még borongós időben is.
A teljesen hangtalanul közlekedő, mintegy harminc utas szállítására alkalmas motorvonat megjelenésében is különleges: a szerelvény teljesen nyitott, amivel páratlan „körpanorámát” nyújt az utazóknak. A maximum 25 kilométer per óra sebességgel haladó kisvasút vezetője is újdonsággal találkozik, mert nincs előtte se kormány, se hagyományos sebességváltó, hanem egy hordozható érintőképernyős monitor segítségével tudja vezérelni a kocsit. Az alacsonypadlós megoldásnak és a kiszerelhető üléssornak köszönhetően a mozgáskorlátozottak, kerekesszékes utasok számára is elérhető az erdei jármű.
A szombati Kisvasút Napján az új napelemes motorvonat mellett felvonulnak a jelent képviselő MK48-as dieselmozdonyok, a Tóbi motorvonat és a múltat idéző Morgó gőzös is a börzsönyi Királyréten.
Lengyel László Zoltán az új jármű bemutatáskor elmondta: a magyar mérnökök által kifejlesztett és Magyarországon gyártott prototípus mérföldkő lehet a kisvasutazásban, mert az eddig is környezetbarát tömegközlekedésnek számító erdei vasutazás ezzel a motorkocsival zéró helyi szennyezőanyag-kibocsátóvá válik.
A fejlesztés célja egy olyan motorkocsi kialakítása volt, amely természetvédelmi területen a lehető legkevesebb energiával és a lehető legkisebb környezeti terheléssel üzemeltethető. A megoldást egy olyan aszinkronmotor-meghajtású jármű jelentette, amelynél a szükséges hajtóenergiát - a külső hálózatról is tölthető akkumulátorokon kívül - a tetőre szerelt nagyméretű, korszerű napelemek biztosítják, de a hegyi pályán közlekedő kisvonat a működése során visszatáplálja a rendszerbe a lejtmenetkor fékezéssel keletkezett energiát, valamint az elfogyasztott energia egy részét is, ezzel fedezve a jármű napi villamosenergia-szükségletét, még borongós időben is.
A teljesen hangtalanul közlekedő, mintegy harminc utas szállítására alkalmas motorvonat megjelenésében is különleges: a szerelvény teljesen nyitott, amivel páratlan „körpanorámát” nyújt az utazóknak. A maximum 25 kilométer per óra sebességgel haladó kisvasút vezetője is újdonsággal találkozik, mert nincs előtte se kormány, se hagyományos sebességváltó, hanem egy hordozható érintőképernyős monitor segítségével tudja vezérelni a kocsit. Az alacsonypadlós megoldásnak és a kiszerelhető üléssornak köszönhetően a mozgáskorlátozottak, kerekesszékes utasok számára is elérhető az erdei jármű.
A szombati Kisvasút Napján az új napelemes motorvonat mellett felvonulnak a jelent képviselő MK48-as dieselmozdonyok, a Tóbi motorvonat és a múltat idéző Morgó gőzös is a börzsönyi Királyréten.