Berta Sándor
A vasút jövője - a jövő vasútja
A jegyfoglaló és a tájékoztató rendszerek, a Near Field Communication (NFC) és más vezeték nélküli technológiák, illetve a fedélzeti internetelérések jelenthetik a vasút jövőjét.
Tom Reinhold, az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) stratégiai vezetője szerint a megvalósult dolgok között van néhány olyan, amire senki sem számított, míg vannak olyan megoldások, amire számítottak az emberek, de mégsem lett belőlük semmi. A szakember néhány hónapja az ÖBB vezető stratégája, korábban a Deutsche Bahn munkatársa is volt, fő feladata annak kiderítése, hogy milyen lehet a vasút jövője.
"Az, hogy a jövő milyen lesz, attól függ, hogy mennyire tekintünk előre. Ez az időtartam általában öt év, ez ugyanis az a tipikus időtartam, amennyire előre a cégek a befektetéseiket tervezik. 30-50 esztendőn belül történnek abszurd dolgok, technikai forradalmak is, de a vasút alapvető funkciója nem változik. Régen is voltak vonatok, emberek ültek a kocsikban és A pontból B pontba utaztak. A mai vonatok kényelmesebbek, gyorsabbak, a szolgáltatások jobbak, de a lényeg nem változott" - fejtette ki elöljáróban Tom Reinhold.
A vasút célja az, hogy egyre többen válasszák, ezáltal segít csökkenteni a károsanyag-kibocsájtást - az ÖBB-nek köszönhetően évente 3,4 millió tonna széndioxiddal kevesebb kerül a levegőbe. Számos projekt van, ezek egyike az eMORAIL, amely az elektromos autó, a vasút és az okostelefon-alkalmazások egyvelege. Az ötlet lényege, hogy a felhasználó elektromos autóval jut el a legközelebbi vasútállomásra, ott leparkolja a járművet egy számára fenntartott helyre, majd vonatra száll. Az okostelefonján futó programnak köszönhetően láthatja, hogy milyen tömegközlekedési járműveket vehet igénybe a városban, eközben az elektromos autót mások szabadon használhatják.
A második program célja az online és mobil jegyrendelő rendszer egyszerűsítése. Kifejtette, hogy a mostani megoldás nem elég intuitív, szükség van további jegykiadó automatákra, a webes és a mobil jegyrendelési lehetőségek bővítésére, az otthon kinyomtatható jegyekre, az NFC-re és a mobil fizetési szolgáltatásokra. Az NFC-hálózat kiépítése rendkívül sokba kerül, ezt csak úgy lehet megvalósítani, hogy ha számos partnert vonnak be a projektbe. A Smart Mobility Info and Ticketing System Leading the Way for Effective E-Mobility Services (SMILE) program lényege, hogy az utazónak számos alternatívát kínáljanak az A pontból B pontba való eljutáshoz. A SMILE lehet az ország egészét lefedő több elemből álló utazási platform prototípusa, amelyen a tömegközlekedés és a közösségi közlekedési lehetőségek mindegyike megjelenik.
Természetesen nem hiányozhatnak a mobil szélessávú elérések sem, a cél a 100 százalékos lefedettség megvalósítása. Jobban ki kell használni az okostelefonokat és a bennük rejlő lehetőségeket; bárki a telefonján keresztül megtudhatja majd, hogy milyen alternatív utazási ajánlatok vannak a számára, és nem kizárólag dugók idején. A közlekedési információk közlése megvalósulhat SMS-ben, e-mailben, közösségi portálokon, a lényeg, hogy az információ gyorsan és megbízható módon jusson el az emberekhez.
Tom Reinhold, az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) stratégiai vezetője szerint a megvalósult dolgok között van néhány olyan, amire senki sem számított, míg vannak olyan megoldások, amire számítottak az emberek, de mégsem lett belőlük semmi. A szakember néhány hónapja az ÖBB vezető stratégája, korábban a Deutsche Bahn munkatársa is volt, fő feladata annak kiderítése, hogy milyen lehet a vasút jövője.
"Az, hogy a jövő milyen lesz, attól függ, hogy mennyire tekintünk előre. Ez az időtartam általában öt év, ez ugyanis az a tipikus időtartam, amennyire előre a cégek a befektetéseiket tervezik. 30-50 esztendőn belül történnek abszurd dolgok, technikai forradalmak is, de a vasút alapvető funkciója nem változik. Régen is voltak vonatok, emberek ültek a kocsikban és A pontból B pontba utaztak. A mai vonatok kényelmesebbek, gyorsabbak, a szolgáltatások jobbak, de a lényeg nem változott" - fejtette ki elöljáróban Tom Reinhold.
A vasút célja az, hogy egyre többen válasszák, ezáltal segít csökkenteni a károsanyag-kibocsájtást - az ÖBB-nek köszönhetően évente 3,4 millió tonna széndioxiddal kevesebb kerül a levegőbe. Számos projekt van, ezek egyike az eMORAIL, amely az elektromos autó, a vasút és az okostelefon-alkalmazások egyvelege. Az ötlet lényege, hogy a felhasználó elektromos autóval jut el a legközelebbi vasútállomásra, ott leparkolja a járművet egy számára fenntartott helyre, majd vonatra száll. Az okostelefonján futó programnak köszönhetően láthatja, hogy milyen tömegközlekedési járműveket vehet igénybe a városban, eközben az elektromos autót mások szabadon használhatják.
A második program célja az online és mobil jegyrendelő rendszer egyszerűsítése. Kifejtette, hogy a mostani megoldás nem elég intuitív, szükség van további jegykiadó automatákra, a webes és a mobil jegyrendelési lehetőségek bővítésére, az otthon kinyomtatható jegyekre, az NFC-re és a mobil fizetési szolgáltatásokra. Az NFC-hálózat kiépítése rendkívül sokba kerül, ezt csak úgy lehet megvalósítani, hogy ha számos partnert vonnak be a projektbe. A Smart Mobility Info and Ticketing System Leading the Way for Effective E-Mobility Services (SMILE) program lényege, hogy az utazónak számos alternatívát kínáljanak az A pontból B pontba való eljutáshoz. A SMILE lehet az ország egészét lefedő több elemből álló utazási platform prototípusa, amelyen a tömegközlekedés és a közösségi közlekedési lehetőségek mindegyike megjelenik.
Természetesen nem hiányozhatnak a mobil szélessávú elérések sem, a cél a 100 százalékos lefedettség megvalósítása. Jobban ki kell használni az okostelefonokat és a bennük rejlő lehetőségeket; bárki a telefonján keresztül megtudhatja majd, hogy milyen alternatív utazási ajánlatok vannak a számára, és nem kizárólag dugók idején. A közlekedési információk közlése megvalósulhat SMS-ben, e-mailben, közösségi portálokon, a lényeg, hogy az információ gyorsan és megbízható módon jusson el az emberekhez.