Napi Online
Növekedőben az online apróhirdetési piac
A norvégiai székhelyű Schibsted Classified Media megállapodást írt alá a LapCom Kft.-vel arról, hogy megvásárolja a Használtautó Informatikai Kft. − a hasznaltauto.hu oldalt üzemeltető társaság − tulajdonrészének felét. Az üzlet kapcsán kérdeztük Peresztegi Zoltánt, aSchibsted Classified Media Magyarországért is felelős alelnökét.
Miközben mozdulatlan a médiapiac, miért fektettek ilyen vállalkozásba?
− A Schibsted Classified Media 2010 elején kezdte meg magyarországi működését, azóta a hazai online piacterek fejlesztésére törekszik. Célunk, hogy még több felhasználó számára nyissuk meg az internetes adásvételek lehetőségét. Első apróhirdetési oldalunk, a Jófogás.hu immár stabil pozíciót foglal el az általános, azaz a mindennapi használt termékek adásvételének piacán. Ily módon adott volt a lehetőség, hogy további piacokat keressünk. Így találtuk meg a szegmensében hosszú évek óta piacvezető használtautó.hu-t, amely nemcsak hogy nyereségesen működik, de a nehéz piaci körülmények ellenére képes lesz dinamikusan tovább növekedni.
Mi jellemzi a magyar apróhirdetési piacot az egyéni és céges felhasználók szempontjából?
− Alapvetően három irányban figyelhetünk meg átrendeződést. Az egyik, hogy a korábban hagyományosan nyomtatott termékekben megjelenő hirdetések mind nagyobb számban találhatók meg az interneten − egyre többen ismerik fel, hogy ennek a piactérnek az internet sokkal jobb helyet kínál, mint a papír. A második trend, amit Magyarországon és a világ több országában is megfigyelhetünk, hogy az aukciós oldalak jelentősége folyamatosan csökken − mind látogatottságukat tekintve, mind pedig a tranzakciók számában jelentős visszaesés figyelhető meg, ami a felhasználók közötti (magán) adásvételeket illeti.
Ezek a tranzakciók ugyanis világviszonylatban egyre inkább az online apróhirdetési oldalakon valósulnak meg. Végül a harmadik fontos trend, hogy immár Magyarországon is elkezdődött a felhasználók migrációja a különböző mobilplatformokra. A fejlett piacokon sokfelé a felhasználók több mint fele mobileszközökről böngészi az apróhirdetési oldalakat. Ugyan Magyarországon ez az arány még tíz százalék alatt van, de a felhasználók jelentős része már párhuzamosan használja a számítógépet és a mobiltelefonját is apróhirdetések feladására és böngészésére.
Mennyire illeszkedik a magyar online apróhirdetési piac a nemzetközi trendekbe?
− Ahogy az előző kérdésnél is kitértem rá, az apróhirdetési piacon nem találkoztunk eddig olyan specifikus trenddel, amelyet egyedinek lehetne minősíteni. A piacok fejlettsége (internet- és mobilpenetráció, internet-használati szokások, e-kereskedelem elterjedése) a meghatározó, valamint a mi területünkön még a a társadalom általános bizalmi szintje fontos tényező. Ez jellemzően Észak-Európában magasabb, míg Dél-Európában jóval alacsonyabb − itt kevésbé bíznak meg az emberek egymásban.
Növekvőben van a teljes online apróhirdetési piac, vagy ez csak csak az autós oldalakra jellemző?
− A teljes piac növekedésben van, hiszen az internet egy olyan piacteret nyit meg, amely korábban nem állt rendelkezésre. Világszinten, még a fejlett piacokon is bőven két számjegyű bővülést tapasztalunk, így a magyar piacon határozott növekedési elvárásaink vannak nemcsak az autós, hanem az általános apróhirdetési oldalunkkal, a Jófogás.hu-val kapcsolatban is. Mindenképpen meghatározó szerepre törekszünk a hazai piacon, hiszen azt valljuk, hogy a piacterek sikerességének egyik fontos záloga a méretük.
Várható-e további felvásárlás?
− Konkrét tervekről egyelőre nem tudok nyilatkozni, de a Schibsted Classified Media fontos piacának tekinti Magyarországot, így akár organikusan, akár akvizíciókon keresztül, de a cégcsoport jelentősége növekedni fog a jövőben.
Miközben mozdulatlan a médiapiac, miért fektettek ilyen vállalkozásba?
− A Schibsted Classified Media 2010 elején kezdte meg magyarországi működését, azóta a hazai online piacterek fejlesztésére törekszik. Célunk, hogy még több felhasználó számára nyissuk meg az internetes adásvételek lehetőségét. Első apróhirdetési oldalunk, a Jófogás.hu immár stabil pozíciót foglal el az általános, azaz a mindennapi használt termékek adásvételének piacán. Ily módon adott volt a lehetőség, hogy további piacokat keressünk. Így találtuk meg a szegmensében hosszú évek óta piacvezető használtautó.hu-t, amely nemcsak hogy nyereségesen működik, de a nehéz piaci körülmények ellenére képes lesz dinamikusan tovább növekedni.
Mi jellemzi a magyar apróhirdetési piacot az egyéni és céges felhasználók szempontjából?
− Alapvetően három irányban figyelhetünk meg átrendeződést. Az egyik, hogy a korábban hagyományosan nyomtatott termékekben megjelenő hirdetések mind nagyobb számban találhatók meg az interneten − egyre többen ismerik fel, hogy ennek a piactérnek az internet sokkal jobb helyet kínál, mint a papír. A második trend, amit Magyarországon és a világ több országában is megfigyelhetünk, hogy az aukciós oldalak jelentősége folyamatosan csökken − mind látogatottságukat tekintve, mind pedig a tranzakciók számában jelentős visszaesés figyelhető meg, ami a felhasználók közötti (magán) adásvételeket illeti.
Ezek a tranzakciók ugyanis világviszonylatban egyre inkább az online apróhirdetési oldalakon valósulnak meg. Végül a harmadik fontos trend, hogy immár Magyarországon is elkezdődött a felhasználók migrációja a különböző mobilplatformokra. A fejlett piacokon sokfelé a felhasználók több mint fele mobileszközökről böngészi az apróhirdetési oldalakat. Ugyan Magyarországon ez az arány még tíz százalék alatt van, de a felhasználók jelentős része már párhuzamosan használja a számítógépet és a mobiltelefonját is apróhirdetések feladására és böngészésére.
Mennyire illeszkedik a magyar online apróhirdetési piac a nemzetközi trendekbe?
− Ahogy az előző kérdésnél is kitértem rá, az apróhirdetési piacon nem találkoztunk eddig olyan specifikus trenddel, amelyet egyedinek lehetne minősíteni. A piacok fejlettsége (internet- és mobilpenetráció, internet-használati szokások, e-kereskedelem elterjedése) a meghatározó, valamint a mi területünkön még a a társadalom általános bizalmi szintje fontos tényező. Ez jellemzően Észak-Európában magasabb, míg Dél-Európában jóval alacsonyabb − itt kevésbé bíznak meg az emberek egymásban.
Növekvőben van a teljes online apróhirdetési piac, vagy ez csak csak az autós oldalakra jellemző?
− A teljes piac növekedésben van, hiszen az internet egy olyan piacteret nyit meg, amely korábban nem állt rendelkezésre. Világszinten, még a fejlett piacokon is bőven két számjegyű bővülést tapasztalunk, így a magyar piacon határozott növekedési elvárásaink vannak nemcsak az autós, hanem az általános apróhirdetési oldalunkkal, a Jófogás.hu-val kapcsolatban is. Mindenképpen meghatározó szerepre törekszünk a hazai piacon, hiszen azt valljuk, hogy a piacterek sikerességének egyik fontos záloga a méretük.
Várható-e további felvásárlás?
− Konkrét tervekről egyelőre nem tudok nyilatkozni, de a Schibsted Classified Media fontos piacának tekinti Magyarországot, így akár organikusan, akár akvizíciókon keresztül, de a cégcsoport jelentősége növekedni fog a jövőben.