Napi Online
A kivárás lehet a legjobb stratégia a Facebook-papírral
A hisztéria dacára számos fundamentális tényező is óvatosságra inthet a közösségi oldal részvényeinek vásárlása szempontjából. A kereskedés pénteken indul és rövid távon lehet felpattanás.
Hatalmas felhajtás övezi a Facebook elsődleges nyilvános kibocsátását a holnap esedékes első kereskedési nap előtt. Az biztos, hogy a túljegyzési opciók életbe léptetésével várható mintegy 16 milliárdos érték (az eredetileg közölt 337,4 millió helyett a tegnapi bejelentés szerint 421,2 millió részvényt dobnak piacra) minden idők legnagyobb technológiai IPO-jává teheti az ügyletet. A hisztériára jó példa, hogy a cég road show-ján tömött sorokban tülekedtek a kisbefektetők. A társaság az intézményi szereplők és hedge fundok oldaláról azonban már lényegesen nagyobb szkepszissel találkozik, s míg a túljegyzés alapján az első napokban a jegyzésről lemaradók vételei nagy ugrást hozhatnak az árfolyamban, rövid távon könnyen elképzelhető egy méretesebb esés.
A Facebook a jegyzési ársáv hétfői, 34−38 dolláros tartományba emelése után ma dönthet a végleges kibocsátási árról, ám számos elemző és alapkezelő már az eredeti, 28−35 dolláros sávot is indokolatlanul magasnak tartotta, amit a cég több gyenge strukturális pontja is indokolhat. Ugyan az oldal több mint 900 millió aktív regisztrált felhasználóval rendelkezik, a növekedés dinamikája a legutóbbi jelentés alapján érezhetően megtört. Ráadásul a felhasználók ugyan a ComScore adatai szerint havi 6-7 órát töltenek az oldalon, ez már csökkenő tendenciát jelent. Így a társaságnak újabb és újabb ötleteket kell kitalálnia, hogy a hirdetéseket eljuttassa a felhasználókhoz, ami ronthatja az élményt.
Ráadásul nagy kihívást jelent a bizalom hiánya. Az AP és a CNBC közös felmérése szerint az emberek 57 százaléka egyáltalán nem kattint hirdetésre vagy szponzorált tartalomra, de hasonlóan nagy arányt képviselnek azok is, akik nem bíznak az oldal adatkezelési politikájában és nem lennének hajlandóak közvetlenül az oldalon keresztül vásárolni vagy közvetített szolgáltatást igénybe venni. Márpedig utóbbi lehet több elemző szerint a legfontosabb kitörési pont a társaság számára. A Facebook első negyedéves, 1,06 milliárd dolláros árbevételének 82 százalékát tették ki a hirdetési bevételek, miközben nettó nyeresége 12 százalékkal, 205 millió dollárra esett. Az egy felhasználóra jutó éves reklámbevétel a 2009-es 3,07 dollárról tavaly 4,34 dollárra emelkedett, ám ez még mindig jócskán elmarad a Google 30 dollárt is meghaladó azonos értékétől.
Intő jel, hogy a GM éppen kedden jelentette be, hogy nem hirdet többet a Facebookon, mivel az nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, egész egyszerűen nem elég hatékony. Bár az autógyártó csak 40 millió dollárt hagyott évente a Facebooknál, ha példáját mások is követik, az már éreztetheti hatását a bevételen. Mint ahogy az okos telefonok térnyerése is, ezeken ugyanis külön értékesítik a hirdetéseket. E téren viszont még a társaság saját bevallása szerint is gyermekcipőben járnak, miközben egyre többen (a felhasználók csaknem fele) tartják a kapcsolatot ismerőseikkel telefonon és nem számítógépen keresztül. A Facebook az Apple-hez és a Google Androidjához mért lemaradását saját alkalmazásbolt elindításával próbálja tompítani, ám ennek sikere a régebbi és nagy fejlesztői bázissal rendelkező konkurensekéhez képest még kérdéses.
A papír kereskedése a magyarországi brókercégek túlnyomó részénél elérhető lesz (vagy közvetlenül vagy cfd-ken keresztül). A befektetést fontolgató hazai kisbefektetők közül a kockázatvállalóbbak az első napokban is megpróbálkozhatnak a hullám meglovaglásával. Azoknak viszont, akik a fundamentális kockázatok dacára hosszabb távra vásárolnának be, érdemes lehet kivárni az első csapkodó időszak lecsengését, a beszállást a leszálló ágra tartogatva.
Hatalmas felhajtás övezi a Facebook elsődleges nyilvános kibocsátását a holnap esedékes első kereskedési nap előtt. Az biztos, hogy a túljegyzési opciók életbe léptetésével várható mintegy 16 milliárdos érték (az eredetileg közölt 337,4 millió helyett a tegnapi bejelentés szerint 421,2 millió részvényt dobnak piacra) minden idők legnagyobb technológiai IPO-jává teheti az ügyletet. A hisztériára jó példa, hogy a cég road show-ján tömött sorokban tülekedtek a kisbefektetők. A társaság az intézményi szereplők és hedge fundok oldaláról azonban már lényegesen nagyobb szkepszissel találkozik, s míg a túljegyzés alapján az első napokban a jegyzésről lemaradók vételei nagy ugrást hozhatnak az árfolyamban, rövid távon könnyen elképzelhető egy méretesebb esés.
A Facebook a jegyzési ársáv hétfői, 34−38 dolláros tartományba emelése után ma dönthet a végleges kibocsátási árról, ám számos elemző és alapkezelő már az eredeti, 28−35 dolláros sávot is indokolatlanul magasnak tartotta, amit a cég több gyenge strukturális pontja is indokolhat. Ugyan az oldal több mint 900 millió aktív regisztrált felhasználóval rendelkezik, a növekedés dinamikája a legutóbbi jelentés alapján érezhetően megtört. Ráadásul a felhasználók ugyan a ComScore adatai szerint havi 6-7 órát töltenek az oldalon, ez már csökkenő tendenciát jelent. Így a társaságnak újabb és újabb ötleteket kell kitalálnia, hogy a hirdetéseket eljuttassa a felhasználókhoz, ami ronthatja az élményt.
Ráadásul nagy kihívást jelent a bizalom hiánya. Az AP és a CNBC közös felmérése szerint az emberek 57 százaléka egyáltalán nem kattint hirdetésre vagy szponzorált tartalomra, de hasonlóan nagy arányt képviselnek azok is, akik nem bíznak az oldal adatkezelési politikájában és nem lennének hajlandóak közvetlenül az oldalon keresztül vásárolni vagy közvetített szolgáltatást igénybe venni. Márpedig utóbbi lehet több elemző szerint a legfontosabb kitörési pont a társaság számára. A Facebook első negyedéves, 1,06 milliárd dolláros árbevételének 82 százalékát tették ki a hirdetési bevételek, miközben nettó nyeresége 12 százalékkal, 205 millió dollárra esett. Az egy felhasználóra jutó éves reklámbevétel a 2009-es 3,07 dollárról tavaly 4,34 dollárra emelkedett, ám ez még mindig jócskán elmarad a Google 30 dollárt is meghaladó azonos értékétől.
Intő jel, hogy a GM éppen kedden jelentette be, hogy nem hirdet többet a Facebookon, mivel az nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, egész egyszerűen nem elég hatékony. Bár az autógyártó csak 40 millió dollárt hagyott évente a Facebooknál, ha példáját mások is követik, az már éreztetheti hatását a bevételen. Mint ahogy az okos telefonok térnyerése is, ezeken ugyanis külön értékesítik a hirdetéseket. E téren viszont még a társaság saját bevallása szerint is gyermekcipőben járnak, miközben egyre többen (a felhasználók csaknem fele) tartják a kapcsolatot ismerőseikkel telefonon és nem számítógépen keresztül. A Facebook az Apple-hez és a Google Androidjához mért lemaradását saját alkalmazásbolt elindításával próbálja tompítani, ám ennek sikere a régebbi és nagy fejlesztői bázissal rendelkező konkurensekéhez képest még kérdéses.
A papír kereskedése a magyarországi brókercégek túlnyomó részénél elérhető lesz (vagy közvetlenül vagy cfd-ken keresztül). A befektetést fontolgató hazai kisbefektetők közül a kockázatvállalóbbak az első napokban is megpróbálkozhatnak a hullám meglovaglásával. Azoknak viszont, akik a fundamentális kockázatok dacára hosszabb távra vásárolnának be, érdemes lehet kivárni az első csapkodó időszak lecsengését, a beszállást a leszálló ágra tartogatva.