Gyurkity Péter
Konzolokat is beelőzné az nVidia a mobil vezérlőkkel
Az elsősorban grafikus vezérlőiről, mostanában pedig egyre inkább okostelefonokba szánt chipjeiről ismert cég szerint az évtized közepére ezen mobil vezérlők elérik majd az Xbox 360 szintjét.
Az nVidia természetesen nem jelenti ki egy az egyben, hogy néhány éven belül teljesen feleslegessé válnak majd a konzolok - bolond is lenne ilyesmiről beszélni, hiszen előbb nyilván el szeretnének adni néhány millió vezérlőt a konzolokat gyártó cégeknek, különösképpen az egy-két éven belül várható új generációs fontos komponenseként. Mégis, az AnandTech oldalnak eljuttatott ábrán valami ilyesmit láthatunk, egyelőre kissé homályos jóslatként.
A cég a jelek szerint úgy véli, hogy az okostelefonokban helyet kapó mobil grafikus vezérlők - a megfelelő kijelző bevonásával - már alkalmasak lesznek olyan játékok futtatására is, amelyek eddig az asztali és hordozható konzolokon jelentek meg. 2014-re még az Xbox 360 szintjét is hozni tudják majd, ami persze nem azt jelenti, hogy a menő alkotásokkal a 4 hüvelykes érintőképernyőkön kell majd megbirkóznunk, ám vezetéknélküli módon összekötve készülékünket egy nagyobb méretű HD-kijelzővel, a telefont kontrollerként használva (netán Bluetooth kapcsolattal bevonva egy-egy jól ismert kontrollert) már nem jelent majd gondot a közvetlen versenyhelyet kialakítása, netán a konzolok kiváltása, egyelőre szigorúan sebességbeli szempontok alapján.
A Qualcomm már tavaly nyáron valami ilyesmiről beszélt, igaz akkor ők az Adreno 3xx családdal kapcsolatban fejtegették ennek lehetőségét. Szerintük a meglévő technológiával is lehetséges a megfelelő mobil játékplatform kiépítése, így az okostelefonok és táblák egyre gyakrabban jelennek majd meg ebben a szerepkörben. A nagy akadályt nem is ez, hanem - természetesen - az ár jelenti, hiszen a mobilra megjelenő játékok nagy többsége sokkal olcsóbb a PC-n vagy konzolokon felbukkanó legnépszerűbb alkotások megszokott szintjénél, így ez utóbbiakat igen nehéz lesz debütáltatni a mobil szegmensben. Itt nyilván kompromisszumra lesz szükség az érintett cégek között, hogy ez (egyre nagyobb számban) megtörténjen.
Tekintettel arra, hogy a következő konzolos generáció várhatóan éppen jövőre, illetve 2014-re rajtol el, itt egy újabb ugrás következhet majd be ezen a területen, a mobil kütyük azonban nagy sebességgel zárkóznak fel.
Az nVidia természetesen nem jelenti ki egy az egyben, hogy néhány éven belül teljesen feleslegessé válnak majd a konzolok - bolond is lenne ilyesmiről beszélni, hiszen előbb nyilván el szeretnének adni néhány millió vezérlőt a konzolokat gyártó cégeknek, különösképpen az egy-két éven belül várható új generációs fontos komponenseként. Mégis, az AnandTech oldalnak eljuttatott ábrán valami ilyesmit láthatunk, egyelőre kissé homályos jóslatként.
A cég a jelek szerint úgy véli, hogy az okostelefonokban helyet kapó mobil grafikus vezérlők - a megfelelő kijelző bevonásával - már alkalmasak lesznek olyan játékok futtatására is, amelyek eddig az asztali és hordozható konzolokon jelentek meg. 2014-re még az Xbox 360 szintjét is hozni tudják majd, ami persze nem azt jelenti, hogy a menő alkotásokkal a 4 hüvelykes érintőképernyőkön kell majd megbirkóznunk, ám vezetéknélküli módon összekötve készülékünket egy nagyobb méretű HD-kijelzővel, a telefont kontrollerként használva (netán Bluetooth kapcsolattal bevonva egy-egy jól ismert kontrollert) már nem jelent majd gondot a közvetlen versenyhelyet kialakítása, netán a konzolok kiváltása, egyelőre szigorúan sebességbeli szempontok alapján.
A Qualcomm már tavaly nyáron valami ilyesmiről beszélt, igaz akkor ők az Adreno 3xx családdal kapcsolatban fejtegették ennek lehetőségét. Szerintük a meglévő technológiával is lehetséges a megfelelő mobil játékplatform kiépítése, így az okostelefonok és táblák egyre gyakrabban jelennek majd meg ebben a szerepkörben. A nagy akadályt nem is ez, hanem - természetesen - az ár jelenti, hiszen a mobilra megjelenő játékok nagy többsége sokkal olcsóbb a PC-n vagy konzolokon felbukkanó legnépszerűbb alkotások megszokott szintjénél, így ez utóbbiakat igen nehéz lesz debütáltatni a mobil szegmensben. Itt nyilván kompromisszumra lesz szükség az érintett cégek között, hogy ez (egyre nagyobb számban) megtörténjen.
Tekintettel arra, hogy a következő konzolos generáció várhatóan éppen jövőre, illetve 2014-re rajtol el, itt egy újabb ugrás következhet majd be ezen a területen, a mobil kütyük azonban nagy sebességgel zárkóznak fel.