Berta Sándor
A YouTube lebénítja az internetet
Az amerikai vállalat titokban tárgyalásokat folytat a vezetékes internethálózatok üzemeltetőivel és tulajdonosaival, elsősorban a France Télécommal. A cél az együttműködés kibővítése és a sávszélesség-problémák mielőbbi megoldása.
A YouTube napjainkban a világ egyik legnépszerűbb online szolgáltatása, azonban pont a népszerűségének köszönhető a legnagyobb hátránya is: jelentős mértékben felemészti a rendelkezésre álló sávszélességeket. Az online videók az aktuális internetes forgalom több tíz százalékát teszik ki. A Cisco előrejelzése szerint 2015-re 674 teljes napnyi videoforgalom száguld majd a világhálón a nap minden egyes másodpercében! Közép-Kelet-Európában 2015-ben a teljes lakossági internetforgalom 42%-át a videók adják majd, szemben a 2010-es 25%-os értékkel. A növekedés elsődleges motorja az otthoni videónézés, a globális online videoközösség tagjainak száma a 2010-es több mint 1 milliárdról 2015-ben 1,5 milliárdra emelkedik majd.
A problémával természetesen a távközlési cégek mellett a YouTube üzemeltetői is pontosan tisztában vannak és ennek köszönhető, hogy a felek már gőzerővel keresik a megoldást. A Bloomberg gazdasági hírügynökség bennfentesekre hivatkozva arról számolt be, hogy a Google - a technológia és a kutatás területén - kész együttműködni a legnagyobb francia távközlési konszernnel. Az egyik lehetséges megoldás az lehet, hogy a telekommunikációs társaságok fejlesztik a mobil hálózataikat, ezáltal adatátviteli kapacitásokat szabadítanak fel. Ugyanakkor arra nem lehet számítani, hogy a Google a következő években hatalmas befektetéseket hajt majd végre.
A tábla PC-k terjedése és a televíziózás változása is a Youtube szekerét tolja
A France Télécom és a többi nagy európai hálózatüzemeltető, például a Telecom Italia SpA, a Telefónica SA és a Deutsche Telekom AG, megpróbáltak a Google mellett az Apple vezetőivel is egyeztetéseket kezdeményezni, de utóbbinál nem jártak sikerrel. A France Télécom egyébként a "saját bőrén" is érzi a forgalomnövekedést, hiszen Párizsban csak a mobil hálózatokban hetente(!) 5 százalékkal nő a továbbított adatok mennyisége. Stephane Richard, a cég vezetője szerint ennek elsődleges oka egyértelműen a YouTube.
Eric Schmidt, a Google felügyelőtanácsának vezetője már az eG8 Fórumon jelezte, hogy a hálózatüzemeltetők és a tartalomszolgáltatók rendkívül erősen függnek egymástól, emiatt közösen kell technikai megoldást keresniük és találniuk a meglévő problémákra. A mobil hálózatok jelenlegi formájukban nem feltétlenül jelentenek megoldást, hiszen már most is napi 200 millió YouTube-videót okostelefonnal vagy más, internetkapcsolattal rendelkező mobileszközzel töltenek le a felhasználók, ami természetesen komoly leterhelést jelent. A mobil adatforgalom ráadásul szintén robbanásszerűen nő. A videomegosztóra napjainkban percenként 48 órányi videó kerül fel.
A YouTube napjainkban a világ egyik legnépszerűbb online szolgáltatása, azonban pont a népszerűségének köszönhető a legnagyobb hátránya is: jelentős mértékben felemészti a rendelkezésre álló sávszélességeket. Az online videók az aktuális internetes forgalom több tíz százalékát teszik ki. A Cisco előrejelzése szerint 2015-re 674 teljes napnyi videoforgalom száguld majd a világhálón a nap minden egyes másodpercében! Közép-Kelet-Európában 2015-ben a teljes lakossági internetforgalom 42%-át a videók adják majd, szemben a 2010-es 25%-os értékkel. A növekedés elsődleges motorja az otthoni videónézés, a globális online videoközösség tagjainak száma a 2010-es több mint 1 milliárdról 2015-ben 1,5 milliárdra emelkedik majd.
A problémával természetesen a távközlési cégek mellett a YouTube üzemeltetői is pontosan tisztában vannak és ennek köszönhető, hogy a felek már gőzerővel keresik a megoldást. A Bloomberg gazdasági hírügynökség bennfentesekre hivatkozva arról számolt be, hogy a Google - a technológia és a kutatás területén - kész együttműködni a legnagyobb francia távközlési konszernnel. Az egyik lehetséges megoldás az lehet, hogy a telekommunikációs társaságok fejlesztik a mobil hálózataikat, ezáltal adatátviteli kapacitásokat szabadítanak fel. Ugyanakkor arra nem lehet számítani, hogy a Google a következő években hatalmas befektetéseket hajt majd végre.
A tábla PC-k terjedése és a televíziózás változása is a Youtube szekerét tolja
A France Télécom és a többi nagy európai hálózatüzemeltető, például a Telecom Italia SpA, a Telefónica SA és a Deutsche Telekom AG, megpróbáltak a Google mellett az Apple vezetőivel is egyeztetéseket kezdeményezni, de utóbbinál nem jártak sikerrel. A France Télécom egyébként a "saját bőrén" is érzi a forgalomnövekedést, hiszen Párizsban csak a mobil hálózatokban hetente(!) 5 százalékkal nő a továbbított adatok mennyisége. Stephane Richard, a cég vezetője szerint ennek elsődleges oka egyértelműen a YouTube.
Eric Schmidt, a Google felügyelőtanácsának vezetője már az eG8 Fórumon jelezte, hogy a hálózatüzemeltetők és a tartalomszolgáltatók rendkívül erősen függnek egymástól, emiatt közösen kell technikai megoldást keresniük és találniuk a meglévő problémákra. A mobil hálózatok jelenlegi formájukban nem feltétlenül jelentenek megoldást, hiszen már most is napi 200 millió YouTube-videót okostelefonnal vagy más, internetkapcsolattal rendelkező mobileszközzel töltenek le a felhasználók, ami természetesen komoly leterhelést jelent. A mobil adatforgalom ráadásul szintén robbanásszerűen nő. A videomegosztóra napjainkban percenként 48 órányi videó kerül fel.