SG.hu·

Alkatrészhiány sújtja az Apple-t

Komoly alkatrész-ellátási nehézségekkel küzd az Apple egyik legnagyobb beszállítójaként számon tartott Foxconn. A kialakult helyzet elsősorban az iPad2 és az iPhone 4 készülékek gyártását hátráltatja.

A DigiTimes tajvani IT-portál bennfentesekre hivatkozva arról tudósított, hogy a vállalatnak egyrészt a tavaszi japán földrengés utóhatásai, másrészt a komoly munkaerőhiány okoz problémát. Ezenkívül súlyosbítja a helyzetet, hogy kevés az Apple termékeinek gyártásához elengedhetetlenül szükséges nyersanyag. A nyersanyag- és a munkaerőhiány leginkább a Foxconn Csengduban található üzemét érinti. A cég vezetői éppen ezért úgy vélik, hogy nem fogják tudni tartani az idei esztendő második negyedévére előírt gyártási ütemtervet, s ezáltal nem fognak tudni elegendő iPad 2-t és iPhone 4-et készíteni.

Az Apple vezetői alighanem már korábban értesülhettek a helyzetről, mivel Peter Oppenheimer, a konszern pénzügyi vezetője április 20-án már arról beszélt, hogy minden iPad 2-t eladtak, amit le tudtak gyártatni. Az idei esztendő első negyedévében az Apple összesen 18,7 millió iPhone-t értékesített, ami 15 százalékkal több a 2010-es év utolsó három hónapjában eladott mennyiségnél. 2011 második negyedévére a társaság 20-22 millió iPhone értékesítésével számolt, ez viszont nagyon komoly nyomás alá helyezte a két legnagyobb beszállítót, a Foxconnt és a Pegatron Technology-t.


Nem rózsásabb a helyzet az iPad 2 készülékek tekintetében sem, amiket a Foxconn shenzheni üzemében készítenek. A dolgozók többször is az embertelen munkakörülményekre panaszkodtak, részben ezért döntött a cég úgy, hogy az új gyárát Csengduban építi fel. Ott azonban nincs elég munkaerő; a tavaly óta épített komplexum 52 gyártósorán már jelenleg is 100 000 embert (!) foglalkoztatnak, de még ez sem elég.

A DigiTimes anyagában leszögezte: a Foxconn célkitűzése havonta 2,5-3 millió iPad 2 legyártása volt, azonban ez jelenleg lehetetlennek tűnik. Ráadásul a japán helyzet a kijelzőket szállító Winteket és TPK Holdingot is érinti, ezért az Apple alighanem kénytelen lesz tudomásul venni, hogy a második negyedévben kevesebb iPad 2 és iPhone 4 kerül majd a boltokba.

A Japánt sújtó földrengés és szökőár után már áprilisban felbukkantak olyan információk, miszerint az iPhone 5 bemutatása is azért csúszott szeptemberre, mert pillanatnyilag nincs elegendő alkatrész a nagy volumenű gyártáshoz. A számítástechnikai cégeket érintő jelenlegi legnagyobb probléma az, hogy bizonyos alkatrészeket, például a kisméretű LCD kijelzőket és a NAND memóriachipeket jellemzően csak egy-egy gyártó állítja elő. Amennyiben ezeknek az üzeme károkat szenvedett, úgy a mindenki által használt, pótolhatatlan alkatrészekből hiány lehet hosszú távon, annak ellenére, hogy a nagyobb vállalatok gyártókapacitása érintetlen. Az iPad 2-hiány egyébként nem csak a felhasználókat sújtja, de a cégeket is hátrányosan érinti.

Kapcsolódó cikkek és linkek

Hozzászólások

Jelentkezz be a hozzászóláshoz.

© llaszlo2011. 05. 20.. 00:41||#17
@levente
Ne szapuld magad, te így látod a dolgokat.
Használtál már valami Apple cuccot huzamosabb ideig?
Én még soha nem használtam iPhone-t, de nem is írtam még róla soha, hogy ûber király fasza cucc. Ez igaz fordítva is ha még valaki soha nem használt Androidot és hasonlót ír. Vagy éppen negatívat. Azt soha nem értettem, hogy ha valaki még soha nem használt iPhone-t/Androidot és egybõl sz@rozza.
© levente682011. 05. 19.. 14:42||#16
Hááát, olyasmi,bár én a japán autókat favorizálom, messze elöl járnak tudásban, csak ide az nem jut el sok okból kifolyólag és a marketing sem azt a hozzáállást támogatja, ráadásul ez a dolog is hígul köszönhetõen az európai autólobbinak, magyarul: a kedvünkért most már a japánok is gyártanak szart.

A többivel egyetértek, tehát a korlátozásokat vágom, hogy hol kevésbé, hol meg jobban jönnek elõ, sõt azt is, hogy mennyire fontos a titánium váz, meg, ha akarsz pluszt, akkor fizess még-még-még...
De van egy bizonyos dolog, amit nem szeretnék elveszteni, ez pedig az értelem, ez pedig igen kevésszer szól Apple mellett, illetve részben sokszor, de ugyanakkor sok minden pedig ellene.
Tehát, nekem értelmes árat megér néhány dolog, ha mellette nincs pár ökörség, ezért is vannak igenis prémium cuccaim, de csak olyanok, melyek nem kényszerítenek megalkuvásra, én errõl beszélek.
Hidd el, nem átlagos gépeim, kütyüim vannak, de közöttük Apple cuccnak nincs helye, nem azért, mert nincs rá pénzem.
Ennek én nem örülök, egyszerûen így van, de ez változhat, illetve változhatna, sõt kellene is, hogy változzon, de ez nem rajtam múlik.
Elmondom mindig, ami jó egy Apple cuccban, az jó, akkor is, ha valóban hányok már a nevétõl is, ezt pedig a szemlélet okozza.
Elsõk közt tapiztam az elsõ iPhone-t, tetszett is, ami volt benne, amit tudott, de amit nem, azt nem bírtam nem észrevenni. Márpedig hiányzik sok minden. Én különbséget teszek a kompromisszum és a megalkuvás között, ez persze hiba manapság, tudom, hhh.
© llaszlo2011. 05. 18.. 18:42||#15
@levente68: Ezzel a logo-s dologgal nem értek egyet (engem az ilyesmi nem hat meg) a többivel igen. Egy laptopnál nincs igazán komoly korlátozás ez inkább az iPad-nél és az iPhonenál jön elõ. Bár ott is sokszor felfújják az antiapplefanok akik még soha nem használtak almás eszközt és így elképzelésük sincs arról, hogy az valójában milyen.
Max a bõvíthetõség ami igazán korlát egy laptopnál, de az szinte minden laptopra igaz. Sokan írják az akkut, hogy nem cserélhetõ mint hátrány és korlátozás. Cserélhetõ csak nem olyan egyszerûen, mint régen. Egyébként akinek a 7 órás üzemidõ nem elég az már nagyon hardcore usernek számít és nyilván nem ilyen gépet fog venni, de nem is valami olcsót ami 1.5-2 órát megy akkuról. Ott már spéci igényrõl van szó.
Azért kíváncsi lennék, hogy az átlaguser hányszor veszi ki vagy cseréli az akkut. Max akkor ha tönkre megy. Vagy ha kell neki a 7-8 órás üzemidõ és csak 4-et bír az akku és van tartalék neki.

Egyébként ez az egész kb olyan, hogy egy Merci/BMW/Audi X millióért nem ad annyit, mint mondjuk egy valami koreai vagy egyéb gyártó ugyanennyiért.
© levente682011. 05. 18.. 15:10||#14
Ezekben nagyjából igazad van, egyet nem fejtettél ki: az Apple fanatikusok bár látják az elõnyöket, viszont a hátrányokat, hiányosságokat semmiképp nem.
Ismétlem, a fanatikusok. Aki értelmes, az azt mondja, szeretem és ha az az õ igényeit valóban kielégíti, avval nincs is semmi gond. Az akkor van, mikor valaki az igényeit alakítja a meglevõ dologhoz, kvázi önigazolásképpen.
Nekem nem zörög, nem gyenge és nem korlátozott egyik masinám se, ugyanis van minõség Apple nélkül is, kemény melóval is bír két, két és fél órát a laptopom, laza módon többet.
Tehát, ha csak kevés funkció és megízhatóság a cél, valamint nem zavaró az ár, ami persze csak nálunk meghökkentõ, akkor jó egy Apple cucc, de ha kevés, márpedig sokszor kevés a kínált funkció, akkor nem és kész.
Valóban, Apple cuccból kevés fajta van, tehát könnyebb választani, ezért van sok embernek ócska laptopja, hisz nem tudta, mit vegyen, vagy rásózta valami okos. Egyszerûbb venni az Apple palettából és azon, ugyi van egy szép nagy logo is, ami bizonyítja, mekkora ász is a gazdi...
Hogy aztán valaki beismeri, hogy keveset tud, vagy nem ismeri, az már más kérdés, de a kocsin kint a logo szintén, lol...
© llaszlo2011. 05. 17.. 14:14||#13
@hadan: És ki mondta, hogy almát kell venni?? Sõt ki mondta, hogy csak HP lehet venni? Az apple egyébként sem abban erõs, hogy 15 féle összeállítást dob piacra. Van kb 6-8 féle laptop ha minden spect bele veszünk. Akinek ez nem jó az nem vesz almát. Ami pl egy Mac erõssége az a hosszú üzemidõ, a rendszer stabilitása, a fém ház. Ebben csak pár gyártó remekel. És ha megnézel egy felsõ kategóriás laptopot az kb ugyanazokkal a paraméterekkel rendelkezik, de nem fém házas és nem is bírja a 7 órás nyúzást. Cserébe olcsóbb valamivel.
Nyilván van akinek megfelel a 100e Ft-os gép is az nem fog almát venni.
Viszont felsõbb körökben egyre több embertõl hallom, hogy almát vett. És nem az a lényeg, hogy ért hozzá vagy nem.
Hanem vegyük az egyik ismerõsömet. Novemberben azt mondta, hogy azért nem vesz almás gépet, mert ár/érték arányban nem éri meg.
Aztán valamiért mégis azt vett. Kérdezte tõle a felesége, hogy "Na milyen?" "Várj még két hetet". Aztán késõbb olyat mondott amit a felesége sosem gondolt volna elõtte ilyet sosem mondott, pedig volt neki drágább gépe valamilyen Asus is, mint ami most van. Szóval amit még soha sem mondott "Szeretem a gépemet"
Amit még tudni kell róla: Gyakorlatilag bármilyen gépet megvehetett volna, használt már linuxot meg elõtte sokáig win-t. Amire használja: videó és hang szerkesztés. Semmilyen komoly informatikai végzettsége nincs mindent magától tanult meg. Szerintem õ már soha többet nem fog mást venni.
Valamiért az almás gépek nagyon egyben vannak és ezt a többi gyártó nem tudja lemásolni. Nyilván akinek win vagy linux kell a munkájához az nem biztos, hogy almás gépet fog venni.
Egy másik közös ismerõsünk, most szintén ilyet akar. Kérdeztem, hogy miért? Sokat jár ki olaszországba és kint volt vele az egyik ismerõse akinek egy Macje van. És azt látta, hogy mindig nagyon egyszerûen tudta használni az övével meg csak a gondok voltak.

Nem mindenki lesz informatikus, a userek nagy százalékát nem érdekli, hogy hogyan mûködik a gép csak megbízhatóan mûködjön. És ez sokkal fontosabb számára, hogy mint, hogy 10sec alatt vagy 20sec alatt bootol be. Vagy, hogy 10sec alatt indul el egy program vagy 20sec alatt. És ezeket az embereket egyáltalán nem érdekli, hogy hány féle specifikáció van. Hiába veszi meg a másik gépet ha az mûanyagból van, nyikorog nyeklik-nyaklik hamar lemerül.
Egyszer Dr. Bakanek Györgytõl hallottam ezt a mondatot:
"Sokkal tovább tart a silány minõség feletti bosszankodás, mint az olcsó ár felett érzett öröm."
Ha valaki jó minõségû gépet akar venni akkor más márkáknál is a zsebbe kell nyúlni.
Arról már ne is beszéljünk, hogy nincs "kedvük" meg nem is értenek hozzá, hogy tûzfalakkal, vírusirtókkal meg egyéb ilyenekkel kelljen nekik sz@rakodni.

Ha valakinek ezeket tudod biztosítani akkor hajlandó azt megfizetni.
Az almás gépeket sokáig csak a fanatikusok és az hozzáértõk vették. De õk miért lettek fanatikusok? Mert nyilván elégedettek voltak. Ha valaki nem elégedett valamivel az esetek túlnyomó többségében nem vesz újra olyan dolgot. Én legalábbis tuti nem.

Lehet jönni a hype-al, csakhogy a hype nem ad el annyi terméket, mint az elégedettség és ebbõl lesz a márkahûség.
Vannak olyan márkák amikkel elégedett vagyok és nem is vennék másikat mégha azt mondják is, hogy de az sokkal jobb.
© hadan2011. 05. 17.. 08:04||#12
Azért azt ismerd el, hogy jobb 20 féle specifikáció közül választani a neked megfelelõt, mint amit az Apple csinál itt egy telefon, tablet, macbookstb. A HP évente minimum 15 fajta laptopot legyárt, azon belül kb. 5 alváltozattal. Engem tökre nam érdekel, hogy mi a neve, sorozatszáma stb. Van és kész. Bemegyek a boltba akkor elõtte tájékozódom.
© hdo2011. 05. 17.. 00:17||#11
Kinek a pap ....
© llaszlo2011. 05. 17.. 00:15||#10
És azzal mi is a gond, hogy ha valaki 2G-t vagy épp 3G-t használ?? Az miben is más, mint ha valaki mondjuk egy Nokia 4 éves modellt használ?
Lehet én vagyok a hülye, de ebben nem értem a logikát, ahogy abban sem, hgoy akinek 2G-je vagy 3G-je vagy akár 3GS-e van annak miért kellene 4G-t vennie??? Ez számomra nem logikus.
Az meg, hogy több modellt adnak ki az nem jelent sokat. Sz@rból is ki lehet adni sokat.
Kevés minõségi gyártó van a piacon és még azok is tudnak ócska telókat laptopokat kiadni.
Az apple megcélozta a felsõ réteget akinek nem tetszik vagy nincs rá pénze az nem vesz olyan telefont. Ahogy pl Lamborginibõl is sokáig csak egy típus volt és azt sem sokan vesznek.
Az apple üzletpolitikája sokkal követhetõbb egyébként. Pl azt mondom, hogy MacBook 3.1-es gépe van valakinek. Elég rákeresni a neten és egybõl ott vannak a pontos paraméterek, hogy milyen gép. Tudni lehet azt, hogy mikor adták ki kb mikor lehetett megvenni stb.
De ha mondjuk azt mondom, hogy Toshiba Satellite vagy Acer Aspire abból van "ezer" féle és még azok között is egy rakás specifikáció. Az pl sokkal kevésbé követhetõ.
Amikor megjelent a Desire S meg az Inkredible S egy rakás ember mondta, hogy olyan telefont vesz pedig még a Desire-je vagy a Samsungja sem volt még max 1 éves csak. Ezzel szemben számomra érthetõbb ha valaki egy legalább 1.5-2 évvel korábbi iPhone-t cserél le. Mivel az iPhone-ok így jelennek meg, de most legalább 2 év lesz a modellfrissítésig.
© hdo2011. 05. 16.. 23:54||#9
Ezzel csak engem igazoltál. Annyit kiadnak mint a szemét, ezért nem az van, hogy A régebbi telefont használod, hanem EGY régebbi típust a sok közül!

6 éves telefonom van, mert semmi hasznát nem veszem laptop mellett egy olyan készüléknek ami ugyanazt megcsinálja mint a laptopom csak kicsibe ... de ezt egyáltalán nem érzem problémásnak, mert nem AZ aktuális telefon régebbi típusát használom, hanem egyszerûen EGY régebbi telefontípust, és kész!
© llaszlo2011. 05. 16.. 23:44||#8
Egyébként csak egyet nem értek, hogy senkinek sem tartanak pisztolyt a fejéhez, hogy iPhone-t vegyen. Akinek nem tetszik az nem vesz ilyet. Nem mindegy, hogy mit gyárt az apple? Fõleg annak aki elvbõl utálja a céget?