Berta Sándor

Jönnek az emberi agy teljesítményére képes számítógépek

A 62 éves Ray Kurzweil a mesterséges intelligenciát kutatja és jelenleg a világ legnevesebb jövőkutatója, ami nem csoda, tekintve, hogy az elmúlt 30 évben számos előrejelzése volt és ezek többsége megvalósult.

A szakember 1948-ban született New Yorkban, a Massachusettsi Technológiai Intézetben (MIT) informatikát és irodalmat tanult. A síkágyas szkenner társfeltalálójaként tartják számon és úttörő munkát végzett a szöveg- és beszédfelismerésben. Első prognózisait az 1980-as években jelentette meg. Kurzweilnek 19 díszdoktori címe van, számos egészségügyi, mesterségi intelligenciával és jövővel kapcsolatos könyv szerzője. 2008-ban megalapította a Szingularitás Egyetemet, amely egy technológiai elitintézmény. Nős, két gyermeke van és kizárólag szűrt vizet iszik azért, hogy elérje az önmagának megjósolt életkort.

Kurzweil nevéhez számos érdekes és elgondolkoztató előrejelzés fűződik. Ilyen például, hogy 2020-ban a számítógépek az emberi aggyal megegyező teljesítményre lesznek képesek; 2029-ben egy számítógép olyan természetesen tud majd kommunikálni, mint egy ember; 2030-tól bárki elkészítheti majd agya biztonsági másolatát; 2040-től a virtuális valóság izgalmasabb lesz, mint a valódi; végül: 2049-ben az élelmiszert mesterségesen állítják majd elő laboratóriumokban. Ha a figyelembe vesszük, hogy a kutató prognózisainak 90 százaléka eddig teljesült, akkor különösen érdemes odafigyelni a szakember szavaira.

Néhány példa Kurzweil eddig teljesült jóslataiból: a '90-es évek elején közölte, hogy le fog győzni egy számítógép egy embert. A jóslat bejött, az évszám 1997. 1990-ben azt mondta, hogy a 21. század elején több milliárdan használják majd az internetet, méghozzá vezeték nélküli eszközökről. Kurzweil néhány kevésbé sikeres jóslattal is előállt. Az első önálló közlekedésre képes autókat például a 2000-es évek elejére várta, az első kísérletek azonban csak 2007-ben kezdődtek. 1999-ben folyamatos gazdasági növekedést prognosztizált, de jött a dotkom-korszak vége és a gazdasági válság.


"Az 1980-as évek óta a számítógépek teljesítménye exponenciálisan nő és ezzel párhuzamosan egyre olcsóbbá válik. 25 esztendőn belül a chipek nem csak kisebbek lesznek, hanem egymilliárdszor gyorsabbak is a mai társaiknál. A mostani mobilommal megegyező teljesítmény eléréséhez 20 évvel ezelőtt még annyi számítógép kellett, amelyek egy teljes emeletnyi helyet elfoglaltak. Ami most elfér a nadrágzsebben, az 25 esztendő múlva egy vérsejtben is elfér majd. Ezeket az eszközöket először a fogyatékossággal élő emberek használják majd, később már mindenki el fogja fogadni őket."

"Ha a felhasználók szeretik a fejlődést, akkor nem fognak ellenkezni. Ráadásul már most is vannak technikai eszközök a testünkben, elég például csak a mesterséges hasnyálmirigyekre vagy a neuroimplantátumokra gondolni. Ezek a megoldások babszem méretűek. 25 év múlva viszont akkorák lesznek csupán, mint egy vérsejt és akár sebészeti beavatkozás nélkül is be lehet majd juttatni őket az agyba. A mobiltelefon már most a testünk és a szellemünk kibővítése, bár még nem hordjuk magunkban, de hamarosan az az idő is eljöhet. A mobilok kvázi elektronikus agyi bővítmények. "

"A következő esztendők célja az lesz, hogy ezek a négyszögletes dolgok eltűnjenek és közvetlenül a ruháinkban integráljuk őket. A kijelzők szemüvegekbe kerülnek vagy a tartalmak közvetlenül a retinánkra lesznek kivetítve. Eljön a kibővített valóság kora, amikor az ablakok tudni fogják, hogy mikor állunk éppen előttük és tisztában leszünk azzal, hogy melyik épületet látjuk és az hogy néz ki belül. Mivel bizonyos képességeink felszabadulnak, így produktívabbak leszünk. Elég csak megnézni már most a Facebookot, a Twittert vagy a blogokat, hogy mennyi érdekes dolgot írnak ott az emberek. A felhasználók több dologra gondolnak, gyorsabban kommunikálnak, többet írnak és olvasnak. Napjainkban több intelligens ember van, mint az internet megjelenése előtt" - hangsúlyozta Ray Kurzweil.

A kutató érdekes jövőképet festett le. Szerinte több millió számítógép működik majd a vérkeringésünkben, ezek a testünkben fognak vándorolni és egészségesen tartanak bennünket. A nanobotok mesterséges fehérvérsejteket hoznak majd létre és szétrombolják a betegségeket kiváltó sejteket. Az agyunk pedig közvetlenül a világhálóhoz fog csatlakozni és egy virtuális valóságban élhetünk. Kurzweil szerint mindez most még azért tűnik fantasztikumnak, mert az emberek túlzottan lineáris lépésekben gondolkodnak, miközben a fejlődés exponenciálisan valósul meg és sokkal gyorsabban megy végbe, mint ahogy mi azt elképzeljük.

Ezen kívül mi vagyunk a Föld egyetlen olyan faja, amely képes a határait átlépni. Tudunk repülni, eljutottunk a világűrbe, ugyanúgy programozzuk a biológiát, mint a számítógépeket. Mindez azonban lépésenként megvalósuló folyamat, amit észre sem veszünk. Egy egészségügyi előrelépés itt, egy találmány ott és eközben az élettel kapcsolatos elvárásaink folyamatosan nőnek. Éppen emiatt állítja Kurzweil, hogy a jövőben az emberek átlagosan 300 évig fognak élni.

Ha pedig olyan fejlett lesz már a technológia, akkor képesek leszünk az agyunkról biztonsági másolatokat készíteni az örökkévalóság számára. Mindez olyan lesz, mint egy a tehetségünket és a tulajdonságainkat egyaránt tartalmazó személyre szabott mentés. Mindez 50 esztendő múlva megvalósulhat. Mindez azonban nem az élet meghosszabbításáról szól, hanem arról, hogy több millió virtuális valóság közül választhassunk. Teljesen új szórakozási lehetőségekre és szabadidős tevékenységekre nyílik majd mód. Ebben a virtualitás segíthet, hiszen így bármit beállíthatunk: a környezetet, az épületeket, az embereket. Semmi sem lehetetlen.

"Már most nagyon intim dolgokat csinálunk a számítógépekkel. Ez azonban nem új jelenség, az ember ugyanis egyszerűen megtanul vigyázni. A titkosítás már elég kiforrott, így nem kell aggódnunk a biztonsági kérdések miatt. Az előnyök bőven elfeledtetik majd velünk az esetleges hátrányokat. Egyébként már most is tisztában vagyunk azzal, hogy jelentős nagyságú adat- és információs nyomot hagyunk magunk után. S ezért változtatunk a viselkedésünkön? Nem! Emellett az az érzésem, hogy az internet, a mobil és a GPS ellenére nem veszítettem el a magánéletemet. De vannak lehetőségeink a magánéletünk védelmére és ezek a jövőben is tovább fognak fejlődni, így ezen a területen nem látok problémát.

Az emberek egyetlen ok miatt élnek városokban, ez pedig a kommunikáció. A technológiának köszönhetően azonban már nem kell majd városokban laknunk, áruházakba vagy moziba mennünk, mivel minden online és virtuálisan fog megvalósulni. 3D-s nyomtatónk lesz, amelynek segítségével a különböző dolgokat az otthonainkban állíthatjuk elő. A napenergia olcsóbb és tisztább lesz, a vizet vissza lehet forgatni, de az élelmiszereket számítógépekkel vezérelt laboratóriumokban állítják majd elő. A nanotechnológiának köszönhetően a hulladékok sem fognak gondot okozni. 20 éven belül minden újrahasznosítható lesz. A házunkban mindent molekuláris szinten építhetünk és nyomtathatunk majd, legyen szó egy új blúzról vagy egy kenyérpirítóról. Éppúgy, mint a Star Trek replikátoraiban" - közölte a szakember.

Kurzweil végül az általa létrehozott Szingularitás Egyetem első két évéről beszélt. Az intézményt a NASA és a Google is támogatja, tanulóik a legjobbak legjobbjai, a tantárgyak között szerepel például a mesterséges intelligencia és a nanotechnológia. Az idén 35 országból 1600-an jelentkeztek, közülük választották ki a szerencsés 80 hallgatót. Az egyetemen csak csoportos projektek vannak. Mindig hat diák dolgozik egy feladaton. A céljuk olyan dolgok kifejlesztése, amelyek elvileg 10 éven belül egymilliárd ember életét befolyásolhatják. A tanulók az emberiség legégetőbb problémáival foglalkoznak, ilyen a tiszta ivóvíz, az élelmezés és az újrahasznosítás kérdése.

Az intézmény létrehozásának ötlete egy közösen elfogyasztott ebéd során született meg Kurzweil és Peter Diamandis fejében. A két férfi azon gondolkozott, hogy milyen technológia javíthatna a világ helyzetén és milyen jó ötletek valósíthatnák meg mindezt. A fejlődés ugyanis sok mindent lehetővé tett és gyakorlatilag mindegy, hogy egy európai diáknak vagy egy kínai munkásnak van lehetősége és pénze elképzelései megvalósítására. A lényeg, hogy nincs szükség hatalmas szervezetekre a radikális áttörésekhez és a változásokhoz. Ezek az alapvető folyamatok pedig csak most indulnak el.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Kara kán #83
    A kedvenc szín nem intelligencia jele.
  • dfactor #82
    Hát nem tudom, emberként az intelligenciát érzelmek nélkül elképzelni szinte lehetetlen. Amíg egy gépnek nem lesz kedvenc színe, addig csak okosan megírt programok halmaza, de nem intelligencia.
  • Kornan #81
    Ezek amiket említettem példákat nem csalnak és úgyis megverik az embert.
    És ilyen trükköket amiket mondtál meg lehet csinálni előre programozott viselkedésként is. Csak szerintem relatíve kicsi rá az igény, és nem kis munka megcsinálni. És ha nagyon sokat játszol, akkor egy idő után ezeket is átlátod, attól függően milyen komplexre csinálták, szal lehet frissíteni kéne ezeket.
  • Kornan #80
    Azért szerintem vannak gyakorlati alkalmazások, csak nem annyira kézzelfoghatóak ezek. Például döntéstámogató rendszereknél, ahol egy komplex adathalmazban mintákat keresnek, hogy segítsék a döntéseket.... Annyira nem értek ehhez.

    De igazából jah, nincs általános problémamegoldó gyakorlati alkalmazás. Még sok kutatásra van szükség.
  • torreadorz #79
    "Épp ezt mondtam, hogy nem kell ,hogy intelligens legyen, hogy megverje az embert és gyakorlatilag lehetetlen legyen legyőzni"

    Szerintem nem érted.

    Ha már játszottál ember ellen akkor tudnod kéne hogy mi a különbség gép és ember között.

    Mellesleg még okosan viselkedő MI-t sem láttam a számitógépes játékokban nem hogy intelligenset. Ezért nem is kihivás. Pl. ha beállok egy alagút végére és onnan lövöm le amikor megjelenik a túloldalt, akkor attól nem lesz izgalmasabb a játék hogy ő átlő a falon mert hard fokozatban van (én meg nem tudok)...

    Ha viszont másik stratégiával probálna megközeliteni, más úton, más módszerrel, váratlanul stb (ahogy egy ember tenni a második sikertelen próba után), akkor azt mondanám hogy "intelligens". Még akkor is ha ez csak beprogramozott. Csak éppen úgy tünik hogy még beprogramozni se nagyon sikerül...
  • Kornan #78
    Épp ezt mondtam, hogy nem kell ,hogy intelligens legyen, hogy megverje az embert és gyakorlatilag lehetetlen legyen legyőzni. Nem követelmény, mert meg lehet csinálni szimplán csak az egyes helyzetek és reakciók beprogramozásával is, úgyis , hogy jó legyen és kihívást jelentsen. Éppen ezért szerintem egyáltalán nem befolyásolja/hajtja az MI kutatást, max csak a számítási teljesítmény fejlődését.

    "UT-vel nem játszottam, de ott a godlike nem olyan mint a többi lövöldözés játékban? Értem ezalatt hogy 5x annyi ellenfél jön és átlátnak a falakon és 50000 méterről fejlövést ad?"

    Egyenlő feltétételek mellett gyorsabb a reakcióideje, pontosabban céloz , tudja te hova célzol és jól van programozva a mozgási stratégiája.

    "Csak mert a kérdés arra vonatkozott hogy nem tudnak olyan MI-t csinálni a játékokban ami szétszedi a játékost (annyira okosan viselkedik)..."

    Amint már mondtam, szerintem azt, hogy okosan viselkedjen, azt pusztán jó programozással is meg lehet csinálni, nem kell , hogy gondolkodjon, tanuljon. Ha jól "megtanítják" amikor létrehozzák. De még tanulást is bele lehet vinni, ettől sem lesz igazából MI, hiába úgy hívjuk.
  • B0nFire #77
    A sakkprogram egyáltalán nem intelligens. Bele van programozva egymillió játszma és szabály, amelyek között még csak nem is mérlegel, mert a fontossági sorrend meg van neki határozva. Ha véletlenül megszorongatod, azt a lépést fogja választani, ami a legkevesebb veszteséggel jár. De ezt nem ösztönösen teszi, hanem egy adatbázis alapján. Én még például nem láttam sakkprogramot "áldozni", pedig a sakknak egy nagyon szép (de kockázatos), és néha rendkívül célravezető módja, hogy anyagi, vagy pozícióbeli előnyre tegyünk szert.

    Az anyagi előny a jobb figura, a pozícióbeli előny meg azt jelenti, hogy bár két lépésben odaadtam a bástyámat meg a vezéremet, de a következő lépésben be tudom mattolni (mert ez a játék végcélja), akkor az áldozat nemcsak hogy helyes, de szinte kötelező is.

    A sakkprogramot nemigen tudod csőbe húzni. Az utóbbi 100 év összes nagy sakkmestereinek a játszmái és cselei bele vannak programozva, és nem fog beugrani. Az meg valószínűtlen, hogy te fogsz új cselt kitalálni.

    De ettől még nem intelligens, mert ha te mindig ugyanazt a megnyitást használod, akkor ő is hajszálpontosan ugyanazt fogja rá lépni. Akár le is írhatod a lépéseket, aztán kielemezheted, hogy hol vétetted el, és ezek után a lépéseket bebiflázva 100-ból 100× meg fogod verni, mert ő veled ellentétben nem képes tanulni és fejlődni.

    Nincs olyan, mint az embernél, hogy "na, most akkor próbálkozzunk egy másféle megnyitással, lássuk, mit lép rá a paraszt..." - ilyet a gép nem csinál. Még egy kurva random generátort sem programoznak bele, mert a játék nem engedi meg az improvizációt. Egy figura lenyeréséhez vagy előnyhöz jutáshoz van úgy, hogy 10-15 lépésen keresztül vezet az út, és közben az ellenfelet az eltereléssel és a rátereléssel mindig arra a lépésre kényszerítjük, ami a végiggondolt előny jutásához vezet. De egy sakknagymester meg is gondolhatja magát, mert tudja, hogy a másik most éppen elterel, vagy ráterel, és ellentámadással válaszol, mert nem engedi magát birka módon vezetni, mert a komputerrel ellentétben őt nem kötik a szabályok.

    Az, hogy a számítógép a legnagyobb mestereket is meg tudja verni, csupán a számítási sebességével magyarázható. Nincs olyan ember, aki képes lenne annyi lépést olyan gyorsan lefuttatni, mint a szg.

    De ettől még nem intelligens a program.
  • B0nFire #76
    Szvsz 100 olvasóból 99. Azért, mert a két tagmondatnak nem sok köze van egymáshoz, így ha azt pontosvesszővel válassza el a szerző, akkor nincs félreolvasás. Tudniillik, még ha a Massachusettsi Technológiai Intézetben is született volna, akkor is kéne egy szimpla vessző, ami ott volt. Viszont nem ott született, így az írás hibás és félreérthető.
  • torreadorz #75
    "Próbáld ki valamelyik újabb sakkprogramot nehéz szinten. Vagy emlékszem volt egy olyan játék, hogy unreal tournament, azt godlike fokozaton."

    A sakkprogram nem intelligens. 3x3-es amőba táblán a világ legjobb számitógépét is elverem ha én kezdhetek :)

    UT-vel nem játszottam, de ott a godlike nem olyan mint a többi lövöldözés játékban? Értem ezalatt hogy 5x annyi ellenfél jön és átlátnak a falakon és 50000 méterről fejlövést ad?

    Csak mert a kérdés arra vonatkozott hogy nem tudnak olyan MI-t csinálni a játékokban ami szétszedi a játékost (annyira okosan viselkedik) és nem arról hogy tegyünk bele 5000 kőbuta botot, de minden lövésük legyen headshot.
  • Alfa Of NS #74
    A játékokban található MI a nyers erőről szól. Hibátlanul lő az UT-ben vagy gyorsan tud számolni a sakkban, de ha gondolkodás kell a játékhoz abban a pillanatban elbukik. A laboratóriumi is. De ha meg is tudnák csinálni a megfelelő MI-t lehet hogy a gyakorlatban nem lehetne alkalmazni, mert olyan erős gép kéne pusztán magához az MI-nek a működéséhez, ami akár nagyságrenddel nagyobb, mint magához a játékhoz kell.