Berta Sándor

Jaron Lanier: "A tűzzel játszunk!"

Számítógépes és vizuális művész, informatikus, filozófus, zenész. A The Times a virtuális realitás atyjának nevezte. A 50 éves Jaron Lanier az internet világának egyik legszínesebb egyénisége, akinek véleménye gyakran megosztja a felhasználókat.

A Jaron Lanier New Yorkban született, de Új-Mexikóban nőtt fel édesapja excentrikus, saját építésű házában. Már korán kitűnt matematikai tehetsége, az 1980-as években számos úttörő számítógépes alkalmazás fejlesztésében részt vett. Az ő nevéhez fűződik többek között az első avatár, vagyis a felhasználót a digitális világban képviselő mesterséges karakter megalkotása, illetve a virtuális valóság fogalom elterjedése. Ő volt a VPL Research alapítója, jelenleg a Berkeley Egyetemen dolgozik. A You Are Not a Gadget című könyve óriási visszhangot váltott ki, ennek ellenére koránt sem mindenki osztja egyedi véleményét.

"Szeretem az internetet. Zenész vagyok és gyűjtöm a régi hangszereket. Ma reggel például olyan oldalakat kerestem fel, amelyek segítettek abban, hogy miként restauráljak régi hárfákat. De a Facebookra vagy a Twitterre nem járok és ha lát is ott valaki egy profilt a nevemmel, akkor az nem az enyém. Természetesen kényelmes dolog, hogy valaki így is kapcsolatba léphet a barátaival és a rokonaival, s nincs ez ellen semmi kifogásom, de látni kell, hogy ezek a portálok milyen célt szolgálnak valójában."

"A céljuk a felhasználók adatainak összegyűjtése, majd harmadik félnek való továbbadása. Vagyis az emberek nem a Facebook ügyfelei, hanem termékek, amiket eladnak. Olyan valakinek adnak el csomagban, akit nem is ismerünk. Ez az egész egy illúzió. A felhasználók azt hiszik, ez ingyen van, de ez abszurdum. Semmi sincs ingyen. Valahol van egy személy, aki azért fizet, hogy minket, mint embereket manipuláljanak. A Facebookot úgy alakították ki, hogy bizonyos barátokat a közelünkbe helyeznek, mivel állítólag annyira hasonlítanak ránk és bizonyos dolgokat javasolnak, ajánlanak, amelyek állítólag passzolnak hozzánk. A folyamat végén az emberek egyre kevésbé érzékelik a valódi világot."


"A Facebook egyik következménye, hogy a világunkat mindig egyre kisebb csomagokban rejtik el, így nem fog érdekelni bennünket, hogy valamit magunktól fedezzünk fel. Az internetezők így már nem önmaguk, hanem egy nagy adatbázis részei. Az egész kultúránkat olyan portálok határozzák és szűrik meg, mint a Facebook és ezt problematikusnak tartom. A Facebook előtti élettel is rendelkezőket ugyanakkor nehezen tudják befolyásolni, hiszen vannak valódi barátaik. De, ha valaki 16 éves és a barátait a reklámokban elhelyezett szűrők útján ismeri meg, akkor tényleg megváltozik a lénye" - jelentette ki az informatikus.

A szakember elmondta, hogy bőven vannak tapasztalatai, hiszen fiatalokat tanít és a diákjai közül néhány igencsak önelégült. Ezek a tinédzserek a világ azt a részét, ami nem tetszik nekik, nem is veszik figyelembe. Számos fiatal akadémikus ráadásul mereven ragaszkodik a Facebookhoz és a retorikájukkal olyanok, mint az 1960-as évek marxistái. Annyira makacsul ragaszkodnak bizonyos ötletekhez, hogy az egész dolognak már szinte vallási vonásai vannak. A közösségi oldal mára olyan pozíciót vívott ki magának, hogy szinte nem lehet bírálni semmiért, gyakorlatilag támadhatatlan, olyan, mint egy doktrína.

"Amikor 30 évvel ezelőtt megalkottuk a virtuális realitás fogalmát azt hittük, hogy több embert jólléthez segíthetünk és azt reméltük, hogy egy széles középosztály jön létre. Arra viszont nem gondoltunk, hogy ezáltal akár a gazdagság extrém mértékű összpontosulása is megvalósulhat. Az internet kevés embert tesz nagyon gazdaggá. Ez a folyamat a 2000-es évek elején kezdődött és alapvetően a Google nevéhez köthető, az volt ugyanis az első olyan vállalat, amely adatokat gyűjtött azért, hogy a felhasználókat kikémlelje és harmadik félnek eladja. Rövid időn belül annyi pénzt kerestek, hogy gyakorlatilag minden más üzleti ötletet megsemmisítettek a Szilícium-völgyben. A Google előtt sok különböző elképzelés létezett, a Google megjelenése után viszont mindenki csak az adatok királya akart lenni és a világ többi részét manipulálni. De persze senkinek sem kötelező a Google rabszolgájává válnia, a kérdés csak az, hogy erre hányan jönnek rá. Ezért is írtam meg a könyvemet.

"Természetesen én is használom a Google keresőjét, de azt kívánom bárcsak más üzleti modellje lenne a cégnek. Akár még fizetnék is a szolgáltatásért, mert így biztosítva lenne, hogy a gyerekeim is esélyt kapnak a pénzkeresetre. De remélem, hogy lesznek jobb ajánlatok, amelyek képesek lesznek a jelenlegi megoldásokat leváltani. Az internet vagy a piac azonban nem önszabályozó. Az egyetlen megoldást az jelenti, ha leülünk és átgondoljuk a dolgokat. Semmi sem javul meg önmagától" - tette hozzá a művész.

Lanier leszögezte: Európa néhány évvel le van maradva a Szilícium-völgy mögött. Az ott élő és dolgozó IT-vezetők már elfogadják a kritikáját, legyen szó akár Jimmy Walesről, a Wikipedia alapítójáról vagy Sergey Brinről, a Google egyik létrehozójáról. Elérte, hogy az emberek elgondolkozzanak a könyvében leírt dolgokon. Az általa leírt jelenség a "digitális csőcselék". A szakember szerint az ember természetében van, hogy időnként csőcselékké válik. Éppen ezért próbál rávilágítani arra, hogy ne játszunk a tűzzel és ne hagyjuk, hogy az internet ennyire könnyen egy névtelen, hálózatba kötött tömeggé váljon. Ha a világháló úgy épül fel, hogy erősíti az egyéniségeket, akár gazdasági, akár szociális értelemben, akkor nem kell ilyen jelenségtől tartanunk. De ha inkább a tömeggé válást segíti elő, akkor nagyon is valószínű a folyamat elindulása és felerősödése."

"Mindig is azt akartam, hogy az internet segítse a dolgok új módon való kifejezését és ne csak a régi megoldások másolását. Nagyon jónak tartom például azt az ötletet, hogy a matematikát dinamikus videojátékokban magyarázzuk el és nyissunk valóban új távlatokat az emberiség előtt. Mára gyakorlatilag teljesen eltűnt a kísérletező kommunikáció világa. Talán az Apple App-modelljével azonban visszajöhet, hiszen az alkalmazásokat fejlesztő programozók új lehetőségeket próbálnak ki" - hangsúlyozta végül Jaron Lanier.

Az informatikus januárban úgy nyilatkozott, hogy eljöhet a technológián alapuló vallás korszaka. A szakember már akkor veszélyesnek tartotta az internet anonimitását és az emberek technológiacsodálatát a közeljövőre nézve, valamint ördöginek tartaná, ha a reklám kerülne a civilizáció középpontjába.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • opeca #15
    Hogy nem lehet kritizálni? Hogyne lehetne, aki facebookozik az egy buzi.

    Ennyi.
  • marcusletric #14
    Szerintem kiposztolom ezt a cikket a f*szbookra (ahogy jóbarátom hívja)....
    De hol a megosztom gomb?? :D
    Telljesen egyetértek a fenti cikkel, de sajnos a következő generációnak ezt már senki se fogja elmondani, sőt a folyamatot megállítani is maximum John Connor vagy Neo lesz képes, de ők meg nem léteznek ugyebár... hmm ezt hívják úgy hogy sz*pás..
  • Merces #13
    ..részeg vagy? Ha valaki születésedtöl fogva azt mondja hogy fiam az a posztó piros ,és csak elvétve hallasz mást akkor milyen szinü a posztó? , nagy valószinűséggel piros....mondod te akkor is ha voltaképpen zöld. Legyél hálás az akárkinek, hogy szkeptikus világlátásod van és nem dőlsz be mindennek, de elhiheted ez nem mindenkinek adatik meg, és nem sokan hajlandóak vele "megerőszakolni a kis tiszta, igaz" világukat.
  • Tetsuo #12
    Te beteg vagy. Megis mitol kene valtoznia az embernek?
    Ma minden mediumbol szo szerinti kozvetlen agymosas jon, minimalis hasznos informacioval, ami meg fuggove is tesz. Ezt hivjuk szorakozasnak. Minden trend azt szuggeralja, hogyan koltsd el a penzed... es ez a liberalizmusnak koszonheto. Mert mar nincsenek fekek, nincsenek "elavult" kozossegi szabalyok, mint vallas, hagyomanyok, nemzet tisztelete stb, ezekrol ma mar nem is ildomos beszelni, mert ellentetes a nagy "demokraciaval" ami annyira nem is demokracia, ha megnezzuk pl. a EU mukodeset.
    Egyre kevesbe olvasnak az emberek szepirodalmat, a mai muveltseg az aktualis celebek es egyeb dompingtermekek ismereteben merul ki.. jelenleg ilyen a tarsadalmunk, ami ellen nem is nagyon lehet tenni.

    Azt pedig eszre kell venni, hogy ez egy folyamat, aminek meg korant sincs vege.


  • MsUser #11
    Milyen igaza van!
    Otthon a kicsaládomnak is említettem hogy ez az előnyös IWIW, MYWIP, FACEBOOK, és társai nem annyira jó dolog. És ugyan ezeket az érveket felsoroltam, de a női hiúság nem hagyja nyugodni őket, és még is beregisztrálnak mindenféle fórumba közösségi oldalra. Ezzel mindenkinek kiszolgáltatva az adataikat szokásaikat, és egy végtelen lavinát elindítva jönnek a reklámok, ritkán levél amiben NYERTÜNK ha rendelünk könyvet, krumplihámozót stb. Jelenleg én is irogatok ide, és kitudja milyen következménye lesz később
  • karesz6 #10
    Egyébként nagyon jól mondja a figura: mindennek ára van. A közösségi oldalaknak az hogy a nagytestvér elkezd figyelni. Ezen nagyon sokan hőbörögnek és szidják a nagy gazdag cégeket utánna elmennek a facebookra és mindent megosztanak mindenkivel. Ha elmész egy buliba berúgsz és iphone al egész este feltöltessz 15 képen a facebookra akkor másnap senki nem fogja neked elhinni otthon hogy egész éjszaka a koliban ültél és ájulásig tanultad magad.

    Én a nagy cégek naplózásával meg tudok barátkozni max 2 vel több hirdetési újság jön meg 1000 el több e-mail szemét amiből ha túl sok kezd jönni max csinálok egy új fiókot.
  • karesz6 #9

    USAMEN POWER: Dehogynem nézel reklámokat.:))) Csak nem a szemed előtt vannak. Ezen az oldalon 13 reklámot számoltam össze.:))

    (1 banner felül, google logó alatta 2 reklám a hirdetés boxban microsoft logó a legutóbbi cikkek egyik képén alatta 1 db google hirdetés a cikk alatt 5 db folyamatosan látható link (ikonnal) a legnagyobb közösségi oldalakra alattuk még egy google hirdetés.)

    Lehet hogy a google meg a facebook logók hivatalosan nem reklámok pedig élettanilag bizonyíthatóan van hatásuk. 3-4 éve az emberek még azt sem tudták mi az a facebook ma már a 70 éves nagymamám is megmondja hogy az valami internetes izé pedig be sem tudja kapcsolni a számítógépet.
  • TothLaci #8
    Tetszik.
  • shandix #7
    Tévedsz, az átlag ember mindig változik, csak sajnos általában nem önszántából.
  • gombabácsi #6
    rizsa, és pont ez a rizsa az oka annak, hogy az átlagember nem változik