Berta Sándor
Internet helyett jön az outernet
Az internet összeolvad a termékekkel és öt éven belül olyan a szolgáltatásokat érintő innovációk valósulhatnak meg, amelyek megszüntetik a forródrótokat. A gépekkel fogunk beszélgetni.
A nem mindennapi prognózis Nils Müllertől, a TrendONE cég vezetőjétől származik, aki az októberben megrendezendő Voice Days plus kongresszus bejelentése kapcsán ismertette véleményét. "Mostanában sokat beszélünk az outernetről, amelyben egyetlen intelligens egységgé olvadnak össze a különböző termékek és szolgáltatások. Az internet gyakorlatilag a számítógépből kiindulva robban ki a valódi világba és főleg azokat a termékeket érinti, amelyeket naponta használjuk. A BMW ConnectedDrive programban már most lehetőség van arra, hogy közvetlenül az autóban ülve használjunk webes szolgáltatásokat. Ülünk a járműben, megnyomunk egy gombot és azt mondjuk: egy háromcsillagos éttermet keresek, amelyben kiváló halételeket lehet enni. A gépkocsi pedig szállítja a választ. Ez az outernet. Nem kell több számítógépet elindítanunk, hanem csak magukat a termékeket, mivel közvetlenül az internetre vannak kötve. Így lesz a jövőben minden eszköz internetképes" - közölte a szakember.
Müller hozzátette, hogy teljesen új helyzetet teremthet majd, ha az élelmiszerek, a járművek, a mosógépek, a kávéfőzők és más készülékek is hálózatba lesznek kötve egymással. Így ugyanis hibrid termékek jönnek létre, amelyek közvetlenül kapcsolódnak a különböző szolgáltatásokhoz. Minden termék összeköttetésbe kerül az ügyfélszolgálatokkal, a kommunikációval.
"Eddig a szolgáltatásoknál az ember-ember kapcsolatok voltak túlsúlyban. A dolgok internetjének köszönhetően azonban ember-termék interakciókkal fogunk szembesülni" - jegyezte meg Müller. A szakember szerint a napjainkban telefonon vagy weben keresztül csak nehezen beszerezhető információk hamarosan már a termékekben lesznek elraktározva, így könnyen és azonnal elérhetővé válnak. Mindehhez azonban szemléletváltás kell. Ha ugyanis egy szolgáltatás részét képezi egy terméknek, akkor a szolgáltatást ugyanúgy kell megtervezni, mint azt az adott eszközt. Amennyiben összevetjük, hogy mennyi pénzt fordítanak dizájnra és mennyit a szolgáltatásokra, akkor látható, hogy az utóbbira jóval kisebb összeg jut.
"A mai modern dizájnerek nem csak a szemükkel látnak, hanem azzal is foglalkoznak, ami a fejünkben van. Mindennek viszont valós időben kell történnie. Mindig arra kell figyelni, hogy mi újat csinál a felhasználó, mi történik a Facebookon vagy a Twitteren" - szögezte le Nils Müller.
A nem mindennapi prognózis Nils Müllertől, a TrendONE cég vezetőjétől származik, aki az októberben megrendezendő Voice Days plus kongresszus bejelentése kapcsán ismertette véleményét. "Mostanában sokat beszélünk az outernetről, amelyben egyetlen intelligens egységgé olvadnak össze a különböző termékek és szolgáltatások. Az internet gyakorlatilag a számítógépből kiindulva robban ki a valódi világba és főleg azokat a termékeket érinti, amelyeket naponta használjuk. A BMW ConnectedDrive programban már most lehetőség van arra, hogy közvetlenül az autóban ülve használjunk webes szolgáltatásokat. Ülünk a járműben, megnyomunk egy gombot és azt mondjuk: egy háromcsillagos éttermet keresek, amelyben kiváló halételeket lehet enni. A gépkocsi pedig szállítja a választ. Ez az outernet. Nem kell több számítógépet elindítanunk, hanem csak magukat a termékeket, mivel közvetlenül az internetre vannak kötve. Így lesz a jövőben minden eszköz internetképes" - közölte a szakember.
Müller hozzátette, hogy teljesen új helyzetet teremthet majd, ha az élelmiszerek, a járművek, a mosógépek, a kávéfőzők és más készülékek is hálózatba lesznek kötve egymással. Így ugyanis hibrid termékek jönnek létre, amelyek közvetlenül kapcsolódnak a különböző szolgáltatásokhoz. Minden termék összeköttetésbe kerül az ügyfélszolgálatokkal, a kommunikációval.
"Eddig a szolgáltatásoknál az ember-ember kapcsolatok voltak túlsúlyban. A dolgok internetjének köszönhetően azonban ember-termék interakciókkal fogunk szembesülni" - jegyezte meg Müller. A szakember szerint a napjainkban telefonon vagy weben keresztül csak nehezen beszerezhető információk hamarosan már a termékekben lesznek elraktározva, így könnyen és azonnal elérhetővé válnak. Mindehhez azonban szemléletváltás kell. Ha ugyanis egy szolgáltatás részét képezi egy terméknek, akkor a szolgáltatást ugyanúgy kell megtervezni, mint azt az adott eszközt. Amennyiben összevetjük, hogy mennyi pénzt fordítanak dizájnra és mennyit a szolgáltatásokra, akkor látható, hogy az utóbbira jóval kisebb összeg jut.
"A mai modern dizájnerek nem csak a szemükkel látnak, hanem azzal is foglalkoznak, ami a fejünkben van. Mindennek viszont valós időben kell történnie. Mindig arra kell figyelni, hogy mi újat csinál a felhasználó, mi történik a Facebookon vagy a Twitteren" - szögezte le Nils Müller.