Berta Sándor
Reklámokkal oldható meg a Street View-vita
A Street View üzemeltetése nemcsak jogi problémákat vet fel, hanem komoly pénzösszegbe is felemészt, így nem csoda, hogy a vállalat vezetői már egy ideje azon gondolkoznak, hogyan tudnának pénzt keresni vele.
A projekt fenntartása és bővítése túl sok pénzébe kerül a Google-nek, így a cég különböző bevételszerző megoldásokon gondolkozik. Az egyik legkézenfekvőbb és leginkább megvalósítható elképzelés, hogy a szolgáltatás keretében megjelentetett felvételeken reklámokat helyeznének el. A helyi hirdetési lehetőségekkel több legyet üthetne egy csapásra a társaság. A bevételekből részesedhetnének a települések boltosai és üzletei, így elhalkulhatnának a Street View-t bíráló hangok. Ezzel számos jogi eljárást megtakaríthatna magának a cég, ugyanakkor plusz pénzhez juthatna, amit a szolgáltatás üzemeltetésére, valamint bővítésére és fejlesztésére fordíthatna. A Street View így akár már a közeljövőben átalakulhat egy többcélú, geolokációs és reklámplatformmá.
Azzal mindenki tisztában van, hogy hiába szeretné a Street View rendszerét az egész világra kiterjeszteni a Google és hiába örül az internetezők többsége, ha a monitora előtt ülve kereshet fel más városokat, a szolgáltatás pénzbe kerül. Az egész program hatalmas összegeket emészt fel, elég csak a kamerázó autókra, a benzinköltségre, a plusz felszerelésre, a munkatársak bérére és a szükséges szoftverekre, illetve szerverkapacitásokra gondolni. A helyzet onnantól kezdve válik érdekessé, hogy ha egy településről elegendő kép gyűlik össze és létrehozható a város élethű virtuális mása. Itt lép be a képbe a bevételszerzés és lehetséges megoldásként az, hogy a felvételeken különböző reklámokat helyezzenek el.
Vannak már próbálkozások. Az egyik érdekes projekt neve Google Store View. A kamerázó szakemberek nem állnak meg az üzletek kapujában, hanem a belsejüket is lefotózzák. A programban eddig hat amerikai metropolisz és két japán város vesz részt. "Lefényképezzük a boltot, a termékeket és a kirakatokat" - nyilatkozta Peter Fleischer, a Google adatvédelmi biztosa a Store View-val kapcsolatban.
Az így nyert digitális képeket integrálják az úgynevezett Place szolgáltatásba. Ilyen megjelenési lehetőséget kaphat például egy étterem. A szolgáltatás ingyenes, de aki a Google Maps térképein is meg akar jelenni, az havonta 25 dollárt fizet. A vállalat egyetlen év alatt 50 millió különböző éttermet, bárt és más helyet tudott ilyen módon feltérképezni. Az összes város lefotózása után az összes adatot integrálják egy 3D-s platformba. Ehhez az alap már megvan, hiszen a cég már elérhetővé tette a Firefoxot és az Internet Explorert támogató ingyenes Google Earth-kiegészítőjét.
Hasonló elképzeléseket fontolgat a Microsoft is, amely már létrehozta a Binghez kapcsolódó Streetside nevű szolgáltatását és mindenképpen meg akarja vetni a lábát ezen a piacon.
A projekt fenntartása és bővítése túl sok pénzébe kerül a Google-nek, így a cég különböző bevételszerző megoldásokon gondolkozik. Az egyik legkézenfekvőbb és leginkább megvalósítható elképzelés, hogy a szolgáltatás keretében megjelentetett felvételeken reklámokat helyeznének el. A helyi hirdetési lehetőségekkel több legyet üthetne egy csapásra a társaság. A bevételekből részesedhetnének a települések boltosai és üzletei, így elhalkulhatnának a Street View-t bíráló hangok. Ezzel számos jogi eljárást megtakaríthatna magának a cég, ugyanakkor plusz pénzhez juthatna, amit a szolgáltatás üzemeltetésére, valamint bővítésére és fejlesztésére fordíthatna. A Street View így akár már a közeljövőben átalakulhat egy többcélú, geolokációs és reklámplatformmá.
Azzal mindenki tisztában van, hogy hiába szeretné a Street View rendszerét az egész világra kiterjeszteni a Google és hiába örül az internetezők többsége, ha a monitora előtt ülve kereshet fel más városokat, a szolgáltatás pénzbe kerül. Az egész program hatalmas összegeket emészt fel, elég csak a kamerázó autókra, a benzinköltségre, a plusz felszerelésre, a munkatársak bérére és a szükséges szoftverekre, illetve szerverkapacitásokra gondolni. A helyzet onnantól kezdve válik érdekessé, hogy ha egy településről elegendő kép gyűlik össze és létrehozható a város élethű virtuális mása. Itt lép be a képbe a bevételszerzés és lehetséges megoldásként az, hogy a felvételeken különböző reklámokat helyezzenek el.
Vannak már próbálkozások. Az egyik érdekes projekt neve Google Store View. A kamerázó szakemberek nem állnak meg az üzletek kapujában, hanem a belsejüket is lefotózzák. A programban eddig hat amerikai metropolisz és két japán város vesz részt. "Lefényképezzük a boltot, a termékeket és a kirakatokat" - nyilatkozta Peter Fleischer, a Google adatvédelmi biztosa a Store View-val kapcsolatban.
Az így nyert digitális képeket integrálják az úgynevezett Place szolgáltatásba. Ilyen megjelenési lehetőséget kaphat például egy étterem. A szolgáltatás ingyenes, de aki a Google Maps térképein is meg akar jelenni, az havonta 25 dollárt fizet. A vállalat egyetlen év alatt 50 millió különböző éttermet, bárt és más helyet tudott ilyen módon feltérképezni. Az összes város lefotózása után az összes adatot integrálják egy 3D-s platformba. Ehhez az alap már megvan, hiszen a cég már elérhetővé tette a Firefoxot és az Internet Explorert támogató ingyenes Google Earth-kiegészítőjét.
Hasonló elképzeléseket fontolgat a Microsoft is, amely már létrehozta a Binghez kapcsolódó Streetside nevű szolgáltatását és mindenképpen meg akarja vetni a lábát ezen a piacon.