MTI
Lézerrel vakítgatják a pilótákat Nagy-Britanniában
Egyre többen szórakoznak azzal Nagy-Britanniában, hogy megpróbálják lézerrel elvakítani a repülőgép-pilótákat.
A brit Polgári Légi Közlekedési Hatóság (CAA) közlése szerint az elmúlt két évben több mint huszonötszörösére nőtt az esetek száma: míg 2007-ben csak 29-szer fordult elő ilyen, addig 2009-ben már 737-szor. A lézertollakat normális esetben előadásokhoz, prezentációkhoz használják. Azonban néhány klikk az interneten, és máris kiderül: alig 20-30 fontért (6-9 ezer forintért) olyan lézermutatókat lehet kapni, amelyek sugara több mint 1800 méterre elér.
A CAA szerint a pilóták lézertollal történő megzavarása biztonsági kockázatot jelent, különösen felszállás vagy leszállás közben. A politika egy január 1-től életbe lépő törvénymódosítással, a rendőrség hatékonyabb felderítő eszközökkel reagált a gyorsan terjedő "csínytevésre". Korábban ha valakit rajtakaptak, csak gondatlanságból elkövetett veszélyeztetéssel vádolhatták meg. Az új jogszabály ezzel szemben lehetőséget teremt arra, hogy a pilóta szándékos megzavarása lehessen a vád. A CAA szerint ezt bizonyítani is könnyebb lesz. A rendőrség emellett fejlettebb felderítőeszközöket is tesztel, melyek segítségével elvileg beazonosítható a lézersugár forrása.
A lézeres "támadások" eddig egyetlen komolyabb incidenst sem okoztak, kisebb kellemetlenségeket azonban már igen: egy évvel ezelőtt egy Plymouthban leszállni készülő gép pilótáját vakították el, akinek meg is kellett szakítania a leszállást, s még egyet körözni kényszerült, mielőtt landolni tudott. Szakértők attól tartanak, hogy ha a lézeres zavarás akkor érkezik, amikor a pilóta egy másik körülménnyel, például az erős széllel van elfoglalva, az eset katasztrófába torkollhat.
A brit Polgári Légi Közlekedési Hatóság (CAA) közlése szerint az elmúlt két évben több mint huszonötszörösére nőtt az esetek száma: míg 2007-ben csak 29-szer fordult elő ilyen, addig 2009-ben már 737-szor. A lézertollakat normális esetben előadásokhoz, prezentációkhoz használják. Azonban néhány klikk az interneten, és máris kiderül: alig 20-30 fontért (6-9 ezer forintért) olyan lézermutatókat lehet kapni, amelyek sugara több mint 1800 méterre elér.
A CAA szerint a pilóták lézertollal történő megzavarása biztonsági kockázatot jelent, különösen felszállás vagy leszállás közben. A politika egy január 1-től életbe lépő törvénymódosítással, a rendőrség hatékonyabb felderítő eszközökkel reagált a gyorsan terjedő "csínytevésre". Korábban ha valakit rajtakaptak, csak gondatlanságból elkövetett veszélyeztetéssel vádolhatták meg. Az új jogszabály ezzel szemben lehetőséget teremt arra, hogy a pilóta szándékos megzavarása lehessen a vád. A CAA szerint ezt bizonyítani is könnyebb lesz. A rendőrség emellett fejlettebb felderítőeszközöket is tesztel, melyek segítségével elvileg beazonosítható a lézersugár forrása.
A lézeres "támadások" eddig egyetlen komolyabb incidenst sem okoztak, kisebb kellemetlenségeket azonban már igen: egy évvel ezelőtt egy Plymouthban leszállni készülő gép pilótáját vakították el, akinek meg is kellett szakítania a leszállást, s még egyet körözni kényszerült, mielőtt landolni tudott. Szakértők attól tartanak, hogy ha a lézeres zavarás akkor érkezik, amikor a pilóta egy másik körülménnyel, például az erős széllel van elfoglalva, az eset katasztrófába torkollhat.