Hunter

Mozdulatokra érzékeny LCD monitor

Az MIT mérnökei egy egyszerű LCD képernyőből készítettek a külvilág észlelésére is képes monitort, így billentyűzet és egér alkalmazása, vagy akár a képernyő megérintése nélkül, pusztán kézmozdulatokkal is rendezgethetjük, vagy aktiválhatjuk a képernyő objektumait.

"Ez az interakció olyan szintje, amit eddig még senkinek sem sikerült elérnie" - mondta Ramesh Raskar, az MIT Media Lab munkatársa, az alábbi videofelvételen látható prototípus egyik megalkotója. A BiDi, hosszabban bidirekcionális, vagyis kétirányú képernyő lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy három dimenzióban manipulálják, vagy kezeljék a képernyőn megjelenített objektumokat, valamint háromdimenziós szkennerként is alkalmazható.

"Ha megforgatunk egy tárgyat a képernyő előtt, a szoftver képes egy háromdimenziós képpé összefűzni" - tette hozzá Raskar, aki kollégáival, Matthew Hirsch-sel, Henry Holtzmannal, valamint a Brown Egyetem kutatójával Douglas Lanmannel az LCD gyártók azon kísérletein buzdult fel, melyekkel optikai érzékelőket próbálnak beültetni egy LCD panel pixeljei közé, hogy egyfajta érintőképernyő interfészként viselkedjenek.

Ez a módszer azonban igen gyatra "látást" biztosít a képernyőknek. A szenzorok gyakorlatilag csak azokat a tárgyakat észlelik tisztán, amik közvetlenül hozzáérnek a képernyőhöz. Apró lencséket helyezve a szenzorok elé már sokkal jobb eredmény érhető el ami a képernyő látását illeti, viszont a lencseréteg rontja a képernyő által megjelenített kép minőségét, így a kutatók egy alaposan átdolgozott koncepcióval vágtak bele a megvalósításba. Raskar csapata egy hétköznapi 20 colos képernyőn mutatta be, hogyan képesek ellátni a lencsék munkáját bármelyik LCD képernyő alapvető funkcióival.


Egy LCD pixeljeinek fényerejét egy folyadékkristály réteg szabályozza, ami csavarodásával fizikailag szabályozza mennyi fény hatol át a képernyő háttérvilágításából. A BiDi esetében a csapat ezt a funkciót használja a kintről beérkező fény eljuttatásához a képernyő mögött elhelyezett szenzortömbhöz. Amikor a képernyő "körülnéz", pixeljeinek többségét lezárják a folyadékkristályok. Azonban több száz pixel nyitott marad a külvilág fényeire, egy szabályos hálót alkotva, ami folyadékkristályaival egy kis lyukat hoz létre hasonlóan a lyukkamerák lencséihez. A háló a képernyő előtti képet egy, az LCD mögött néhány centiméterrel elhelyezkedő vékony áttetsző hártyára fókuszálja, amit egy kamera észlel és továbbítja az eszköznek.

Az LCD képernyő pixeljeinek emellett el kell látniuk az alapvető feladatukat is, azaz képeket kell sugározniuk a felhasználó felé. Mivel mindkét feladat elvégzéséhez a normál LCD réteget használják, ezért a képernyő kénytelen a két feladat között váltogatni, méghozzá olyan sebességgel, hogy az előtte ülő felhasználó ne vegye észre ezt a plusz funkciót, taglalta Lanman.

Kihasználva a háló által biztosított különböző nézőpontokat lehetővé vált a térhatású képek rekonstruálása. A rendszer számos térhatású képpárt készít, melyek mindegyike élesen fókuszál a képernyőtől adott távolságokra elhelyezkedő tárgyakra. Ebből a rendszer ki tudja számítani milyen messze helyezkedik el tőle az objektum. "Többszörös képeket készítünk, melyek mindegyike más síkon fókuszál a képernyő előtt, mondjuk egészen 50 centiméteres távolságig" - magyarázta Lanman.

A rendszer kiválasztja az élesen fókuszált részeket a képhalmazból, egy éles mélység térképet hozva létre a képernyő látómezőjében elhelyezkedő objektumokról, amit kézmozdulataink három dimenzióban történő nyomon követésére használhatunk, ugyanazt az eredményt érve el, mint a hagyományos érintőképernyőknél az érintéssel. Az egész folyamat valós időben zajlik, a számítógép szoftvere egy inputként értelmezi a mozdulatokat, amik a képernyő elemeit irányítják.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • willcox #9
    Ez csak egy érdekesség, nem több. Kizártnak tartom, hogy elterjedjen. Senki nem fog kifizetni súlyos pénzeket azért, hogy egy ilyen előtt hadonásszon. Sokkal kényelmesebb az egér használata, mint egy ilyennek a kezelése.
    Ha kamerázni akarok, akkor felcsatlakoztatom a kamerát, ha nem akarok kamerázni, akkor nem, és garantáltan nem vesz semmit, mert nincs mivel. Beépített kamerákat ki lehet kapcsolni, vagy le lehet takarni. De itt még a letakarás sem menne, mert ha az ember letakarja a monitort, akkor nem lát semmit sem, amit kéne.
    Halott dolog ez, legalábbis otthoni használatra biztosan.
  • marsupilami #8
    1984
  • Gordon88 #7
    Xbox nak a kiegészítője...Xbox Natal
  • Gordon88 #6
    a microsoft ezt már vagy 1éve bemutatta az E3-on, csak nem LCD képernyő verzióban, hanem a TV-re raktak rá egy infra scanert ami ugyanígy 3D-s volt..
  • nickwearby #5
    hát engem ez halálba idegesítene...

    bizonyos dolgoknál jobban szeretem, ha statikusak maradnak.
  • yas #4
    A linkelt BiDi oldalon a bemutató film végén a srác tiszta jedi.

    Azért kiváncsi lennék nyári estén a különböző repülő rovarokra hogyan reagál? :D
  • Sir Quno Jedi #3
    Neeem. Ez gondolatokat olvas! Ha pl. a macskád rámászik és egeret fantáziál, akkor lesz egér a nótbúkodban a desktopba.
  • osztmivan #2
    csak nehogy a...
    képernyőre tüsszents
    mer mamár nem működik az unformat
  • roliika #1
    Jó cucc, de végülis kell hozzá egy kamera ami figyeli a lyukmaszkot (hátulról)?