MTI
Mobil környezetszennyezés érzékelők Angliában
Kerékpárosok, autóbuszok, autók és még gyalogosok is részt vesznek abban a kezdeményezésben, amellyel a környezetszennyezést mérik a nagyobb brit városokban.
Az Imperial College London által vezetett programban a résztvevők háromféle mobil, vezeték nélküli szennyezés-szenzort használnak majd. Ezek az autósforgalom által okozott légszennyezést mérik és az adatokat a mobiltelefonos hálózatokon keresztül továbbítják. A tudósok szerint a jövőben ilyen részletes mérés segítségével a levegő minőségét hatékonyan lehet majd javítani.
A programban négy angol egyetem is részt vesz és 100 darab érzékelőt használnak fel London, Leicester, Gateshead és Cambridge városokban. Mindegyikük ötféle autósforgalomhoz köthető szennyezést mér egyszerre, közöttük van a szén-monoxid és a kén-dioxid is. "Ezáltal sokkal részletesebb adatokat gyűjthetünk össze a szennyezésről és a mikrostruktúráját is jobban meg tudjuk majd érteni" - mondta Neil Hoffe, a projekt vezetője a BBC hírszolgálatának.
Hoffe szerint a méréseket egy adatbázisba táplálják, amelyet valós időben tudnak felhasználni. Minden érzékelőt követnek műholddal, így például egy megadott úton haladó busz könnyedén fel tudja térképezni a légszennyezést. Az így kinyert adatokat sokféle módon lehet felhasználni. Akik például légzési zavarokkal küzdenek, más útvonalat választhatnak a reggeli munkába menetelhez. A közlekedési irányítók viszont azt tudják eldönteni, hogyan állítsák be a forgalmi lámpákat ahhoz, hogy a környezetszennyezés csökkenjen.
A legkisebb érzékelőket hozzá lehet kötni a mobiltelefonokhoz: ezek tulajdonképpen olyan elektrokémikus cellák, amelyek a légszennyezést elektromos töltetté alakítják át. A nagyobb készülékeket, amelyekkel a hőmérsékletet és a zajszintet ellenőrzik, lámpaoszlopokra és közlekedési lámpákra helyezték el. A legmodernebb, legnagyobb érzékelőket pedig járművekre lehet helyezni és ultraibolya fényt használnak ahhoz, hogy a szennyező anyagokat megkülönböztessék.
John Polak közlekedéstudományi professzor szerint azért nem ismerték eddig kellőképpen a brit nagyvárosok levegőjének minőségét, mert a jelenlegi statikus érzékelők nem biztosítanak ehhez kellő információt. "A jövőben viszont több száz, sőt, később több ezer mobil érzékelő bevetését tervezzük az egész országban" - mondta Polak.
Az Imperial College London által vezetett programban a résztvevők háromféle mobil, vezeték nélküli szennyezés-szenzort használnak majd. Ezek az autósforgalom által okozott légszennyezést mérik és az adatokat a mobiltelefonos hálózatokon keresztül továbbítják. A tudósok szerint a jövőben ilyen részletes mérés segítségével a levegő minőségét hatékonyan lehet majd javítani.
A programban négy angol egyetem is részt vesz és 100 darab érzékelőt használnak fel London, Leicester, Gateshead és Cambridge városokban. Mindegyikük ötféle autósforgalomhoz köthető szennyezést mér egyszerre, közöttük van a szén-monoxid és a kén-dioxid is. "Ezáltal sokkal részletesebb adatokat gyűjthetünk össze a szennyezésről és a mikrostruktúráját is jobban meg tudjuk majd érteni" - mondta Neil Hoffe, a projekt vezetője a BBC hírszolgálatának.
Hoffe szerint a méréseket egy adatbázisba táplálják, amelyet valós időben tudnak felhasználni. Minden érzékelőt követnek műholddal, így például egy megadott úton haladó busz könnyedén fel tudja térképezni a légszennyezést. Az így kinyert adatokat sokféle módon lehet felhasználni. Akik például légzési zavarokkal küzdenek, más útvonalat választhatnak a reggeli munkába menetelhez. A közlekedési irányítók viszont azt tudják eldönteni, hogyan állítsák be a forgalmi lámpákat ahhoz, hogy a környezetszennyezés csökkenjen.
A legkisebb érzékelőket hozzá lehet kötni a mobiltelefonokhoz: ezek tulajdonképpen olyan elektrokémikus cellák, amelyek a légszennyezést elektromos töltetté alakítják át. A nagyobb készülékeket, amelyekkel a hőmérsékletet és a zajszintet ellenőrzik, lámpaoszlopokra és közlekedési lámpákra helyezték el. A legmodernebb, legnagyobb érzékelőket pedig járművekre lehet helyezni és ultraibolya fényt használnak ahhoz, hogy a szennyező anyagokat megkülönböztessék.
John Polak közlekedéstudományi professzor szerint azért nem ismerték eddig kellőképpen a brit nagyvárosok levegőjének minőségét, mert a jelenlegi statikus érzékelők nem biztosítanak ehhez kellő információt. "A jövőben viszont több száz, sőt, később több ezer mobil érzékelő bevetését tervezzük az egész országban" - mondta Polak.