Kruza Richárd

A kamerás telefonok egyre népszerűbbek

Az okostelefonok és PDA-k mint önálló fényképezőgépekkel teljesen egyenértékű, de azoknál kényelmesebb megoldásokként szerepelnek a reklámokban.

Továbbra is feltörőben vannak az okostelefonok, legalábbis ezt állítja a média a Consumer Electronics Association kutatásáinak eredményére hivatkozva. Erre a jelenségre természetesen megvan a magyarázat is. Ma már elérhető áron juthat hozzá a vevő egy olyan készülékhez, ami egyszerre telefon, fényképezőgép, videokamera, GPS navigátor, rádió, zene és médialejátszó, és immár természetes hogy az internet is fut rajta. Ezeken a készülékeken az asztali számítógépekhez hasonló operációs rendszer van, tehát mindenféle szoftvert lehet rajtuk működtetni.

Ami számunkra most a legérdekesebb, hogy technikai fejlődés címén egyre magasabb felbontású fényképezőgépek vannak belezsúfolva ezekbe a szerkezetekbe, és a reklámgépezet folyamatosan azt hangoztatja, hogy ezek a hibridek fel fogják váltani a kompakt kategóriás fényképezőgépeket. Az ilyen tartalmú hírekben mindig lehet olvasni rendkívül elégedett felhasználók tőmondatnyi nyilatkozatait is, melyekben kifejtik, mennyire megváltozott az életük amiatt, hogy nem kell két vagy három készüléket folyamatosan hordaniuk, hanem végre már csak egy is elég. Ezeknek az embereknek ez a csoda úgy következett be az életükbe, hogy közben le tudják fotózni a gyermeket is, és a családi albumban éppen olyan szépek a fotók mint azelőtt, és már kézbe sem veszik a Canon kompaktot ami ott porosodik valahol a polcon. És persze tudnak internetezni, navigálódni, zenét hallgatni stb. Kész csoda.

Technikai értelemben valóban lenyűgözőek az olyan készülékek mint a Nokia E71, vagy az agyonhirdetett iPhone, esetleg a nálunk kevésbé ismert BlackBerry Bold, azonban érdemes a statisztikák sorai között kiolvasni néhány tanulságos dolgot. Tény, hogy az mp3-lejátszók iránti kereslet tavaly drasztikusan csökkent, de a GPS alapú navigációs készülékeknél is hasonló a helyzet: az USA-ban tavaly az ilyen szerkezetek eladása 73%-kal nőtt, azonban az idei évre a növekedést már csak 15%-ra prognosztizálják. Az is tény, hogy a kompakt digitális fényképezőgépek eladásának idei várható növekedése "csak" 8,6%.


A dolog persze sántít: számításba kell venni ugyanis a piac telítődését és a gazdasági válságot, de ami a legfontosabb, hogy csupán az ilyen eladási statisztikákból nem lehet megállapítani egy készülék valódi használati értékét. Annak érdekében hogy a gyártók képesek legyenek fennmaradni, állandóan piacképes termékeket kell gyártaniuk. Ennek biztosítása miatt folyamatosan valami "újat" kell feltalálniuk, és emellé olyan propagangagépezetet mozgósítaniuk, ami a régit elavultnak, ósdinak redukálja (éppen a piac telítődése miatt). Ha a marketing jó, az új termék divatossá válik és a pontosan megcélzott vevő egy nap arra eszmél, hogy így nem mehet tovább, kell neki az a bizonyos új szerkezet, nem is érti, hogy tudott eddig meglenni nélküle.

Persze előfordul olyan is, amikor az új technika valódi, hasznos értéket tartalmaz: pl. a hordozható GPS navigátorok, de a fényképezőgépek esetében más a helyzet. A hőn áhított készülék megvásárlása után, ha például fotózásra kerül a sor, az addig boldog tulajdonost a legtöbbször csalódás éri, és gyakran úgy jár az ilyen ember, hogy fontosabb eseményeken mégis előveszi korábbi fényképezőgépét. Ez persze a gyártót talán már nem is zavarja, hiszen az okostelefon már gazdára talált. Tulajdonosa pedig használni fogja különféle célokra annak ellenére, hogy az ilyen gépek egyéb tudásának színvonala inkább pótmegoldásnak minősül: a kis képernyő és a billentyűzet hiánya okán nem pótol egy laptopot, a GPS navigáció működéséhez általában folyamatos kapcsolat szükséges ami megjelenik a havi telefonszámlán, az akkumulátor nagyon gyorsan merül, és még hosszasan sorolhatnánk a hasonló érveket.

De maradjunk a fényképezésnél. Ebből a szempontból ugyanis a propaganda nem szól arról, hogy mennyivel drágább egy okostelefon, mint egy márkás, belépőszintű kiskompakt fényképezőgép és egy átlagos, akciós mobiltelefon együttvéve. Ahogy arról sem, hogy nagyon is látható különbség van a két gép által produkált képminőség között - melyről nemrégiben a SonyEricsson C905 esetében magunk is meggyőződtünk. A fogyasztói társadalom persze folyamatos agresszív támadás alatt van, de vehetjük úgy is, hogy egy ilyen statisztika nem közöl világmegváltó információkat. Gyanítható, hogy nagyjából minden marad a régiben, a fényképezőgép pedig olyan formában marad ahogy eddig is volt. Ahogy az szokott lenni, újdonságok mindig lesznek, de maradnak a régi értékek is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • jeti00 #6
    csak egy térkép kell a gps-hez! (meg persze megfelelő teló)
    sajna elég lassan talál műholdat a mobil de legalább működik :)
  • Sly9119 #5
    Bluetooth minek? Beépítve nyomják már azokat is :)
  • Rage47 #4
    nem kell net a GPS-hez, csak bluetooth:)
  • asddsa0147 #3
    "a GPS navigáció működéséhez általában folyamatos kapcsolat szükséges ami megjelenik a havi telefonszámlán", MIVAN? szerintem egy GPS programhoz a program kell a térképeivel, nem pedig folyamatos internet. Egyébként is manapság már mindenféle hülyeséget vagy netán értelmes dolgot is tesznek a gyártók a telefonba, pl mp3-lejátszó, kamera ma már alapnak számít.
  • BenceYCE #2
    Lehet még valahol valahogyan személyhívót használni? Esküszöm áttérek!
  • Mcsiv #1
    "A kamerás telefonok egyre népszerűbbek" -> Most ebben mi a meglepő? manapság már kamera nélküli telefonnal nem jön ki gyártó, túl sok választása nincs a népnek:D