Berta Sándor
Szaporodnak a digitális reklámtechnikák
A multimédiás készülékeket az elmúlt években felfedezte magának a reklámipar. Óriási kivetítők láthatók napjainkban a pályaudvarokon, repülőtereken, bevásárlóközpontokban.
Szinte a világ minden nagyvárosában találkozhatnak ma már az emberek óriási kijelzőkkel, nagy méretű videotáblákkal és audiovizuális hálózatokkal. A folyamat az idén tovább erősödik majd, legalábbis ezt prognosztizálja Digital Signage in Europe - The opportunities for digital out-of-home advertising című közös tanulmányában a Goldmedia tanácsadó cég és a Screen Digest. A digitális hirdetési technikákat a legnagyobb mértékben még mindig Nagy-Britanniában használják. Jó példa erre a CBS Outdoor felszerelése a londoni metróban és a westfieldi bevásárlóközpontban. De szintén találkozhat a járókelő digitális reklámfelületekkel a Heathrow repülőtér új T5-ös terminálján vagy LED-kijelzőkkel London belvárosában.
A szigetországi példát egyre több európai állam követi. Franciaországban megjelennek a digitális hirdetési kijelzők a párizsi metróban és számos vasútállomáson. Berlinben a Friedrichstrasse pályaudvaron az idei év közepéig minden hagyományos óriásplakátot digitális képernyőkkel váltanak fel. A nyugat-európai piac átlagosan 29 százalékkal nő. Ugyan a kültéri digitális szegmens még csak a teljes reklámpiac 4 százalékát teszi ki, 2012-re viszont ez az érték elérheti majd a 12 százalékot.
A két vállalat felméréséből az derült ki, hogy 2008 és 2012 között a háromszorosára nőhet és elérheti a 630 millió eurót a kültéri digitális reklámokból származó bevétel. A legtöbb felszerelt kivetítő, az összes készülék 32 százaléka bevásárlóközpontokban, áruházakban és bankokban, 26 százaléka pályaudvarokon és repülőtereken, 15 százaléka pedig szabadidőközpontokban található. A digitális reklámkijelzők 7 százalékát gyorséttermekben, vendéglőkben és szállodákban, míg a 4 százalékát közlekedési csomópontokon és más központi helyeken helyezték el.
"A digitális képernyők teljesen új stílusú dinamikus és rugalmas hirdetési kampányokat tesznek lehetővé. A reklámszövegek könnyen frissíthetők, módosíthatók, akár a napszak, a helyszín vagy a célközönség szerint is. A mozgóképek és az interaktív tartalmak jobban felkeltik az emberek figyelmét, így olyan célcsoportok is elérhetővé válnak, akiket a klasszikus televízióreklámok vagy a nyomtatott hirdetések már nem érdekelnek" - összegezte a tapasztalatokat Marcel Piopiunik, a Goldmedia konzultánsa és a tanulmány készítője.
"Nagy-Britanniában a reklámügynökségek egyre inkább felfedezik a kültéri digitális hirdetések előnyeit. Ezek a megoldások az idén még vonzóbbá válhatnak a hirdetők számára. Ennek ellenére a gazdasági válság ezen a területen is éreztetni fogja a hatását, nem múlik majd el nyom nélkül. Mindez azt jelenti, hogy a nagyobb projektek elindítása lelassulhat. Ez azonban semmit sem változtat azon, hogy a digitális technikák egyre fontosabb szerepet játszanak a kültéri reklámpiacon" - tette hozzá Vincent Létang, a Screen Digest elemzője.
Szinte a világ minden nagyvárosában találkozhatnak ma már az emberek óriási kijelzőkkel, nagy méretű videotáblákkal és audiovizuális hálózatokkal. A folyamat az idén tovább erősödik majd, legalábbis ezt prognosztizálja Digital Signage in Europe - The opportunities for digital out-of-home advertising című közös tanulmányában a Goldmedia tanácsadó cég és a Screen Digest. A digitális hirdetési technikákat a legnagyobb mértékben még mindig Nagy-Britanniában használják. Jó példa erre a CBS Outdoor felszerelése a londoni metróban és a westfieldi bevásárlóközpontban. De szintén találkozhat a járókelő digitális reklámfelületekkel a Heathrow repülőtér új T5-ös terminálján vagy LED-kijelzőkkel London belvárosában.
A szigetországi példát egyre több európai állam követi. Franciaországban megjelennek a digitális hirdetési kijelzők a párizsi metróban és számos vasútállomáson. Berlinben a Friedrichstrasse pályaudvaron az idei év közepéig minden hagyományos óriásplakátot digitális képernyőkkel váltanak fel. A nyugat-európai piac átlagosan 29 százalékkal nő. Ugyan a kültéri digitális szegmens még csak a teljes reklámpiac 4 százalékát teszi ki, 2012-re viszont ez az érték elérheti majd a 12 százalékot.
A két vállalat felméréséből az derült ki, hogy 2008 és 2012 között a háromszorosára nőhet és elérheti a 630 millió eurót a kültéri digitális reklámokból származó bevétel. A legtöbb felszerelt kivetítő, az összes készülék 32 százaléka bevásárlóközpontokban, áruházakban és bankokban, 26 százaléka pályaudvarokon és repülőtereken, 15 százaléka pedig szabadidőközpontokban található. A digitális reklámkijelzők 7 százalékát gyorséttermekben, vendéglőkben és szállodákban, míg a 4 százalékát közlekedési csomópontokon és más központi helyeken helyezték el.
"A digitális képernyők teljesen új stílusú dinamikus és rugalmas hirdetési kampányokat tesznek lehetővé. A reklámszövegek könnyen frissíthetők, módosíthatók, akár a napszak, a helyszín vagy a célközönség szerint is. A mozgóképek és az interaktív tartalmak jobban felkeltik az emberek figyelmét, így olyan célcsoportok is elérhetővé válnak, akiket a klasszikus televízióreklámok vagy a nyomtatott hirdetések már nem érdekelnek" - összegezte a tapasztalatokat Marcel Piopiunik, a Goldmedia konzultánsa és a tanulmány készítője.
"Nagy-Britanniában a reklámügynökségek egyre inkább felfedezik a kültéri digitális hirdetések előnyeit. Ezek a megoldások az idén még vonzóbbá válhatnak a hirdetők számára. Ennek ellenére a gazdasági válság ezen a területen is éreztetni fogja a hatását, nem múlik majd el nyom nélkül. Mindez azt jelenti, hogy a nagyobb projektek elindítása lelassulhat. Ez azonban semmit sem változtat azon, hogy a digitális technikák egyre fontosabb szerepet játszanak a kültéri reklámpiacon" - tette hozzá Vincent Létang, a Screen Digest elemzője.