Gyurkity Péter
A tinik felé fordulnak a mobilcégek
A tengerentúlon a 8 és 12 évesek csaknem fele használ rendszeresen mobiltelefont, és a szülői korlátozások ellenére ez lehet a következő nagy piac a szolgáltatók számára.
A Nielsen Mobile felmérésének ismertetésére a CTIA Fall 2008 rendezvényen került sor a hét közepén. Ebből többek között kiderül, hogy a "tween" kategóriába sorolt tinik körében egyre nagyobb arányban megtalálhatók a hordozható készülékek és az új felhasználók minden bizonnyal többet várnak el az egyszerű hívásoknál - a különböző kiegészítő szolgáltatások gyors terjedését egyelőre a szülői szigor korlátozhatja.
Az Egyesült Államokban a 8 és 12 év közötti gyerekeknek immáron 46 százaléka használ rendszeresen mobiltelefont. A fiatalok átlagosan 10 és 11 évesen jutnak hozzá első készülékükhöz, amit a szülők a legtöbb esetben azzal indokolnak, hogy ez kitűnő megoldás vészhelyzet, illetve valamilyen váratlan, kedvezőtlen fejlemény esetére. A legtöbbször persze nem segítségnyújtásra használják a mobilokat, a korán bekapcsolódó új felhasználók pedig nyilván az egyéb funkciókat is szívesen igénybe vennék - amennyiben a szülői szigor ebben nem szabna korlátokat. Az biztos, hogy a szöveges üzenetek népszerűségének növekedését ez nem fogja vissza, a gyerekek 55 százaléka küld és fogad rendszeresen ilyen üzeneteket.
A csaknem 10 millió főre rúgó (összesen mintegy 20 millió 8 és 12 év közötti gyermek van az USA-ban) vásárlói tábort illetően a szülők 92 százaléka nyilatkozott úgy, hogy valamilyen formában megszabja a mobilhasználat betartandó pontjait. 69 százalék tiltja a játékok és csengőhangok letiltását, a felügyeletben pedig nagy segítséget jelent, hogy 65 százalékban valamilyen családi csomag keretében állják a díjakat, így azonnal kiderülnek a turpisságok. A mobilpenetráció egyébként az országban megközelíti a 85 százalékot és ennek további növekedése várható - annak ellenére, hogy a vezetékes telefon rendkívüli olcsósága miatt a hagyományos készülékek sem mennek majd ki egyhamar a divatból.
A fentiek alapján jól látszik, hogy a gyártók és a szolgáltatók következő nagy dobása a tinik teljes meghódítása lesz. Az új, menő kütyükre kifejezetten vevő vásárlói réteg másik fele is rákaphat a mobilhasználatra, ami további dollármilliókat jelent majd az érintett cégeknek - és a szülőknek is, hiszen ők állják majd a cehhet.
Ami a hazai helyzetet illeti, júniusban tovább nőtt az előfizetések száma, meghaladva ezzel a 11,5 milliót. Egy év alatt 1,3 millióval nőtt a három szolgáltató bázisa, ami persze nem jelenti azt, hogy itthon mindenkinek van mobil készüléke.
A Nielsen Mobile felmérésének ismertetésére a CTIA Fall 2008 rendezvényen került sor a hét közepén. Ebből többek között kiderül, hogy a "tween" kategóriába sorolt tinik körében egyre nagyobb arányban megtalálhatók a hordozható készülékek és az új felhasználók minden bizonnyal többet várnak el az egyszerű hívásoknál - a különböző kiegészítő szolgáltatások gyors terjedését egyelőre a szülői szigor korlátozhatja.
Az Egyesült Államokban a 8 és 12 év közötti gyerekeknek immáron 46 százaléka használ rendszeresen mobiltelefont. A fiatalok átlagosan 10 és 11 évesen jutnak hozzá első készülékükhöz, amit a szülők a legtöbb esetben azzal indokolnak, hogy ez kitűnő megoldás vészhelyzet, illetve valamilyen váratlan, kedvezőtlen fejlemény esetére. A legtöbbször persze nem segítségnyújtásra használják a mobilokat, a korán bekapcsolódó új felhasználók pedig nyilván az egyéb funkciókat is szívesen igénybe vennék - amennyiben a szülői szigor ebben nem szabna korlátokat. Az biztos, hogy a szöveges üzenetek népszerűségének növekedését ez nem fogja vissza, a gyerekek 55 százaléka küld és fogad rendszeresen ilyen üzeneteket.
A csaknem 10 millió főre rúgó (összesen mintegy 20 millió 8 és 12 év közötti gyermek van az USA-ban) vásárlói tábort illetően a szülők 92 százaléka nyilatkozott úgy, hogy valamilyen formában megszabja a mobilhasználat betartandó pontjait. 69 százalék tiltja a játékok és csengőhangok letiltását, a felügyeletben pedig nagy segítséget jelent, hogy 65 százalékban valamilyen családi csomag keretében állják a díjakat, így azonnal kiderülnek a turpisságok. A mobilpenetráció egyébként az országban megközelíti a 85 százalékot és ennek további növekedése várható - annak ellenére, hogy a vezetékes telefon rendkívüli olcsósága miatt a hagyományos készülékek sem mennek majd ki egyhamar a divatból.
A fentiek alapján jól látszik, hogy a gyártók és a szolgáltatók következő nagy dobása a tinik teljes meghódítása lesz. Az új, menő kütyükre kifejezetten vevő vásárlói réteg másik fele is rákaphat a mobilhasználatra, ami további dollármilliókat jelent majd az érintett cégeknek - és a szülőknek is, hiszen ők állják majd a cehhet.
Ami a hazai helyzetet illeti, júniusban tovább nőtt az előfizetések száma, meghaladva ezzel a 11,5 milliót. Egy év alatt 1,3 millióval nőtt a három szolgáltató bázisa, ami persze nem jelenti azt, hogy itthon mindenkinek van mobil készüléke.