MTI
45 százalékkal nőtt az interneten elköltött reklámpénz
A teljes "reklámtorta" tavaly 10,7 milliárd forinttal nőtt, a bővülés 400 millió forinttal haladja meg a 2006. évit - derül ki a Magyar Reklámszövetség kedden sajtótájékoztatón ismertetett becsléséből.
A hazai reklámköltések egy év alatt 176,3 milliárd forintról 187 milliárd forintra növekedtek. Abszolút értékben a rádión és a mozin kívül minden más területen nőttek a reklámköltések. A leglátványosabb növekedést az internet érte el, 44,43 százalékkal 14 milliárd forintra bővülve. A szövetség adatai szerint tavaly kizárólag az internet tudott nagyobb szeletet kihasítani magának a "reklámtortából" mint 2006-ban.
Skriba Judit, a felmérés vezetője szerint 2007 nem a nagy médiumok éve volt, ezek helyzete tükrözi leginkább a gazdaság állapotát. A tavalyit meghaladó növekedés a "kicsiknek" volt köszönhető, elsősorban az internetnek. A televízió reklámbevétele 4,1 százalékkal 75 milliárd forintra, a sajtóé 4,72 százalékkal 67,7 milliárdra, a közterületé 4,89 százalékkal 20 milliárd forint közelébe nőtt. Csökkent viszont a rádió eredménye, mintegy 5 százalékkal 9,61 milliárd forintra, illetve 5,56 százalékkal 850 millió forintra a mozikban reklámra elköltött összeg. Az egyes médiumoknál a hirdetők által reklámra költött pénzek tekintetében az internet aránya 5,5 százalékról 7,5 százalékra nőtt, a többi szegmens részesedése, a stagnáló mozit kivéve csökkent.
Az adatszolgáltatók prognózisa szerint az internet szerepe az idén tovább erősödik és a megkérdezettek háromnegyede a televízióban reklámra elköltött összegek növekedését is valószínűsítette. A közterületekkel összefüggésben megoszlottak a vélemények: fele-fele arányban várnak stagnálást, illetve növekedést a megkérdezettek. A legnagyobb arányú csökkenéssel a rádió estében számolnak. Skriba Judit beszámolt arról is, hogy elemzők szerint a világon a médiaköltésére az idén elsősorban az olimpia lesz hatással; A világ teljes "reklámtortája" az előzetes becslések szerint mintegy 5-6 százalékkal nő a Kínában várható bővülés révén.
Földes Ádám, a Sláger Rádió kereskedelmi igazgatója egyetértett ugyan azzal a megállapítással, hogy az elmúlt időszak nem a nagy médiumok éve volt, de a jövőt optimistábban látja a becsléseknél. Indoklásként megállapította, hogy tavaly a rádióhallgatók száma mintegy 10 százalékkal, 8 millió közelébe emelkedett. Igaz, hogy a hagyományos "spot" bevételek csökkennek, meredken emelkednek azonban a promóciós, szponzorációs költések a rádiókban - tette hozzá.
Novák Péter, a Kirowski ügyvezetője szerint az internetnél nem történt váratlan esemény, a fejlettebb országokban ezek a folyamatok az online, vagy digitális eszközök területén már régebben lezajlottak, így Magyarországon is várhatóak voltak. Egyre többen használják a digitális eszközöket, egyre több időt töltenek az eszközök használatával, és többet szórakoznak - mondta. Hozzátette: becslések szerint a kereső marketingnél keletkezett bevétel 400 millió forintról tavaly 1-1,2 milliárd forintra emelkedett és várhatóan az idén is kétszeresére nő.
A hazai reklámköltések egy év alatt 176,3 milliárd forintról 187 milliárd forintra növekedtek. Abszolút értékben a rádión és a mozin kívül minden más területen nőttek a reklámköltések. A leglátványosabb növekedést az internet érte el, 44,43 százalékkal 14 milliárd forintra bővülve. A szövetség adatai szerint tavaly kizárólag az internet tudott nagyobb szeletet kihasítani magának a "reklámtortából" mint 2006-ban.
Skriba Judit, a felmérés vezetője szerint 2007 nem a nagy médiumok éve volt, ezek helyzete tükrözi leginkább a gazdaság állapotát. A tavalyit meghaladó növekedés a "kicsiknek" volt köszönhető, elsősorban az internetnek. A televízió reklámbevétele 4,1 százalékkal 75 milliárd forintra, a sajtóé 4,72 százalékkal 67,7 milliárdra, a közterületé 4,89 százalékkal 20 milliárd forint közelébe nőtt. Csökkent viszont a rádió eredménye, mintegy 5 százalékkal 9,61 milliárd forintra, illetve 5,56 százalékkal 850 millió forintra a mozikban reklámra elköltött összeg. Az egyes médiumoknál a hirdetők által reklámra költött pénzek tekintetében az internet aránya 5,5 százalékról 7,5 százalékra nőtt, a többi szegmens részesedése, a stagnáló mozit kivéve csökkent.
Az adatszolgáltatók prognózisa szerint az internet szerepe az idén tovább erősödik és a megkérdezettek háromnegyede a televízióban reklámra elköltött összegek növekedését is valószínűsítette. A közterületekkel összefüggésben megoszlottak a vélemények: fele-fele arányban várnak stagnálást, illetve növekedést a megkérdezettek. A legnagyobb arányú csökkenéssel a rádió estében számolnak. Skriba Judit beszámolt arról is, hogy elemzők szerint a világon a médiaköltésére az idén elsősorban az olimpia lesz hatással; A világ teljes "reklámtortája" az előzetes becslések szerint mintegy 5-6 százalékkal nő a Kínában várható bővülés révén.
Földes Ádám, a Sláger Rádió kereskedelmi igazgatója egyetértett ugyan azzal a megállapítással, hogy az elmúlt időszak nem a nagy médiumok éve volt, de a jövőt optimistábban látja a becsléseknél. Indoklásként megállapította, hogy tavaly a rádióhallgatók száma mintegy 10 százalékkal, 8 millió közelébe emelkedett. Igaz, hogy a hagyományos "spot" bevételek csökkennek, meredken emelkednek azonban a promóciós, szponzorációs költések a rádiókban - tette hozzá.
Novák Péter, a Kirowski ügyvezetője szerint az internetnél nem történt váratlan esemény, a fejlettebb országokban ezek a folyamatok az online, vagy digitális eszközök területén már régebben lezajlottak, így Magyarországon is várhatóak voltak. Egyre többen használják a digitális eszközöket, egyre több időt töltenek az eszközök használatával, és többet szórakoznak - mondta. Hozzátette: becslések szerint a kereső marketingnél keletkezett bevétel 400 millió forintról tavaly 1-1,2 milliárd forintra emelkedett és várhatóan az idén is kétszeresére nő.