Napi Online
Nem várt csapás érte a sajtót
Az amerikai újságok is kezdik már megérezni a jelzálogpiaci válság hatását, bár egyelőre nem úgy, hogy az áldozatok az előfizetések lemondásával akarnák enyhíteni terheiket - a rossz hírek a hirdetési részleg felől érkeznek.
Lényegesen kevesebben adnak fel ugyanis ingatlanpiaci apróhirdetéseket, márpedig ez még mindig az egyik legfontosabb és legnyereségesebb bevételi terület a napilapok számára. A Los Angeles Timest és a Chicago Tribune-t is kiadó Tribune Company például 40 százalékos bevételcsökkenésről számolt be novemberre az ingatlanhirdetések szektorában - írta a Financial Times. A példányszámban mérve az USA legnagyobb lapkiadójának számító Gannett Company - egyebek közt a 2,5 millió példányban megjelenő országos napilap, a USA Today kiadója - úgy becsüli, hogy a decemberrel zárult negyedévben 27 százalékkal estek vissza a lakáshirdetés-bevételei az előző három hónap 23 százalékos mínusza után.
A trend most a gyorsan pörgő, lefelé tartó spirál - állítják elemzők -, a helyzet még romlani fog egy darabig, mielőtt javulni kezdene. A helyzet némiképp olyan, mint 2000-ben, a dotcomlufi kipukkanásakor, amikor a netes társaságok villámgyorsan visszahúzódtak a hirdetési piacról, ahol korábban évekig rengeteget költöttek. A mostani csapás azonban már rosszabb állapotban éri a lapkiadást, mert enélkül is nagy harcot vívnak az alacsony költségű konkurenst jelentő internetes vetélytársakkal, ráadásul a fiatalabb olvasók egyre inkább elfordulnak a nyomtatott sajtótól. A nagy kérdés az - véli a Morton Research tanácsadó cég vezetője -, hogy amikor a lakásszektor magához tér, akkor az újságok meg tudnak-e majd szerezni annyi hirdetést, mint korábban.
Lényegesen kevesebben adnak fel ugyanis ingatlanpiaci apróhirdetéseket, márpedig ez még mindig az egyik legfontosabb és legnyereségesebb bevételi terület a napilapok számára. A Los Angeles Timest és a Chicago Tribune-t is kiadó Tribune Company például 40 százalékos bevételcsökkenésről számolt be novemberre az ingatlanhirdetések szektorában - írta a Financial Times. A példányszámban mérve az USA legnagyobb lapkiadójának számító Gannett Company - egyebek közt a 2,5 millió példányban megjelenő országos napilap, a USA Today kiadója - úgy becsüli, hogy a decemberrel zárult negyedévben 27 százalékkal estek vissza a lakáshirdetés-bevételei az előző három hónap 23 százalékos mínusza után.
A trend most a gyorsan pörgő, lefelé tartó spirál - állítják elemzők -, a helyzet még romlani fog egy darabig, mielőtt javulni kezdene. A helyzet némiképp olyan, mint 2000-ben, a dotcomlufi kipukkanásakor, amikor a netes társaságok villámgyorsan visszahúzódtak a hirdetési piacról, ahol korábban évekig rengeteget költöttek. A mostani csapás azonban már rosszabb állapotban éri a lapkiadást, mert enélkül is nagy harcot vívnak az alacsony költségű konkurenst jelentő internetes vetélytársakkal, ráadásul a fiatalabb olvasók egyre inkább elfordulnak a nyomtatott sajtótól. A nagy kérdés az - véli a Morton Research tanácsadó cég vezetője -, hogy amikor a lakásszektor magához tér, akkor az újságok meg tudnak-e majd szerezni annyi hirdetést, mint korábban.