Gyurkity Péter

Részletek az Intel hibrid terveiből

Egy hónappal a soron következő IDF előtt a cég némi bepillantást engedett terveibe, amelyekben elsőként a különálló grafikus chipek, ezt követően pedig a gyengébb, majd erősebb hibrid processzorok szerepelnek.

A gyártó által közzétett hivatalos bejelentésben Pat Gelsinger, a Digital Enterprise Group első embere részletezte a jelenlegi elképzeléseket, mégpedig nemcsak a hibrid chipek, hanem a Xeonok, Itaniumok és a Nehalem architektúra vonalát illetően is. Nagyon úgy tűnik, hogy újabb egészpályás letámadásra készülnek, amelyben új processzorok, vadonatúj mikroarchitektúra, a Larrabee néven emlegetett hibrid megoldások, illetve egy frissen kidolgozott utasításkészlet is helyet kap. Lássuk szép sorban a részleteket.

A bejelentés elsőként a Dunnington kódnevű Xeon-családot említi, amelynek részeként bukkannak majd fel az első hatmagos, többprocesszoros szerverekbe szánt chipek. A foglalat nem változik, a gyártástechnológia a lassan már megszokottá váló high-k 45 nanométer, amely a FlexMigration virtualizációs technológiával egészül ki. Az Itanium családba tartozó Tukwila a teljesítményre helyezi a hangsúlyt, mégpedig négy maggal, összesen 30 MB gyorsítótárral, QPI-busszal, integrált kétcsatornás memóriavezérlővel, és mintegy kétmilliárd tranzisztorral chipenként. Az Intel szerint ezzel rögtön megduplázódik az Itaniumok eddigi legjobb eredménye.


A szerverplatformokat követi a Nehalem mikroarchitektúra, amely a Penryn sorozatnál megismert 45 nanométeres gyártástechnológiára épül, ám a felépítés alapvető módon megváltozik. A technológia egészen 8 magig skálázható, megjelenik a Simultaneous Multi-threading, amely 4-16 szál kezelését támogatja, a memória irányába történő kommunikáció sebessége, vagyis a sávszél pedig a 8 MB harmadszintű gyorsítótár, a QPI, illetve a beépített memóriavezérlő révén az Intel szerint a jelenleg leggyorsabb Xeon-rendszerekhez képest is megnégyszereződik. A Nehalem család tagjai a noteszgépektől a csúcskategóriás szerverekig hódítanak majd, chipenként 731 millió tranzisztorral, az akár 1333 MHz-es DDR3-memória kezelésével, valamint az SSE4.2 utasításkészlettel.


Sokan az Intel hibrid processzorait várják leginkább, a vállalat szerencsére őket sem felejtette el. Bár pontos részleteket még nem közöltek, a korai tervekben még 16 mag szerepelt, amelyek 2 GHz körüli órajelen futnának. Most azonban kiderült, hogy a projekt a Tera-scale programnak megfelelően épült, így elméletileg több ezer mag is összedolgozhat, aminek eredményeként egészen különleges fejlesztések készülhetnek el. A 45 nanométeres Nehalem processzorokon azonban még nem kapnak helyet az integrált vezérlők, ezek ugyanis az év végére állnak majd készen a megjelenésre, a piaci debütálásra pedig legkorábban 2009 első felében kerülhet sor. A végleges hibrid megoldások a Nehalem első újragondolásában kapnak majd helyet, amely jelenleg Sandy Bridge (korábban Gesher) kódnéven fut.

Elsőként két sorozat, az asztali Havendale, illetve a mobil Auburndale tagjaiban jelennek meg az integrált chipek, amelyek az Intel G45-családra épülnek, nem lesznek tehát kifejezetten erőművek. A processzorokban a vezérlő mellett két mag, 4 MB másodszintű gyorsítótár, valamint integrált kétcsatornás memóriavezérlő kap helyet, amely legfeljebb 1333 MHz-es DDR3-memóriát kezel. Terveik szerint 2009 első felében elkészülnek, vagyis megelőzik az AMD által fejlesztett Fusion felbukkanását.

A jelenleg használt SSE mellett megjelenik az Advanced Vector Extensions (AVE) utasításkészlet, minden bizonnyal ez különíti majd el a Larrabee saját, x86-ra épülő utasításkészletét az eredetitől. A Larrabee tagjai támogatják majd az OpenGL, DirectX és ray-tracing utasításokat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dez #14
    Mondjuk azt nem gondolom, hogy kapásból a Havokot fogják nyomatni, mivel:
    1. Nem lenne túl egyszerű, mert a Havok FX volt GPU-s cucc, de amit ez nyújt (néhány nem-interaktív fizikai effekt), az ma már valószínű kevés, a teljes Havok Physics csomag meg alapvetően CPU-s alkalmazás, és nem valószínű, hogy kb. másfél év alatt teljesen át tudnák gyúrni a Larrabeenek megfelelőre.
    2. A Physix kártya sem lett sikeres, így nem valószínű, hogy akár az Intel le tudna nyomni egy újabb - talán még drágább kártyát - a játékosok torkán. (Másra meg elvileg gyakorlatilag [ezt csak így :P] egyelőre nem lesz jó játékok terén, leszámítva az említett ray-trace demózgatást.)
  • dez #13
    Igen, első körben bizonyára a GPGPU-s piacra akarnak betörni vele.
    Plusz egy kis real-time ray-tracing demózásra.
  • Abu85 #12
    Meg hát nem árt egy picit belelendülni a piacba, mivel jelenleg se driver, se tapasztalat, se jó kapcsolat jellemzi az Intelt grafikus fronton.
    Akármennyi pénze van tanulni csak tapasztalattal lehet.
  • Abu85 #11
    Nem vagyok benne biztos, hogy csak a grafikus piacra jön. Szerintem a Havok garantálja az Intelnek, hogy eladható legyen a termék már az első próbálkozásra is.
  • dez #10
    Hát, oké, a 45nm-es szerintem túl gyenge lesz még ahhoz, hogy a PC-grafikus piacon igazán versenyképes legyen...
  • shabba #9
    Az első Larrabee 45nm-es lesz, év végén jönnek az első samplek, a megjelenése pedig 2009 elejére várható. 2010-re pedig már a 32nm-es változat jön majd, nagy valószínűséggel dupla annyi maggal mint az elődje.
  • dez #8
    Miért, az OpenGL és a DirectX utasítás mit jelent? :)
    Most vagy ide vonatkozó függvényekre gondol a szerző, amit HW-esen támogat, gyorsít, stb., vagy olyan utasításokra, amik összessége részben megvalósítja ezeket.
  • Su0my #7
    megkérdezhetem valakitől (dez pl:) ), hogy ez a ray-tracing utasítás ez pontosan mit is jelent?
  • dez #6
    Megjegyezném még, hátha valaki nem tudja:
    - Integrált memóriavezérlő rég óta van az AMD procikban.
    - A QPI az AMD-s HyperTransport Inteles megfelelője, lényegében annak másolata.
    - És milyen érdekes, hogy a Nehalem cache-felépítési is tökre olyan, mint az AMD K10-é (Barcelona/Phenom).

    Még a cikk 5. bekezdéséhez: a Larrabee 32nm-es lesz, ami inkább 2010-ben kerül a piacra, mintsem 2009 első félévében.
  • dez #5
    Az 5. bekezdésben meg látom, a szerző keverte össze a Larrabee-t a teljesen más célú egyik Nehalem típusba integrált kis teljesítményű GPU-val. :)