Napi Online
Az egészségügyben van a Philips jövője
Újjászervezte struktúráját a Philips: Benedikt Laux, a magyarországi cég vezérigazgatója szerint a korábban szórakoztatóelektronikai termékeiről ismert holland vállalat minden eddiginél többet fordított akvizíciókra és fejlesztésre.
Minden eddiginél nagyobb megújuláson esik át a Philips. Milyen tervek szolgálatába állítják a struktúraátalakítást?
- Tavaly szeptemberben tűztük ki 2010-re elérendő céljainkat, három fő területre koncentrálunk. A vállalatot felosztó divíziók helyett inkább egységben maradó szektorokról beszélünk: ez a ealthcare, a lighting és a consumer lifestyle területe. Utóbbi a legnagyobb, hiszen a szórakoztatóelektronikától a háztartási berendezésig rengeteg terméket foglal magában. A vállalatot már nemzetközileg is felkészítettük az új struktúra szerinti működésre, céljainkról minden lehetséges fórumon tájékoztatjuk partnereinket és vásárlóinkat.
Ma viszont még mindig szórakoztatóelektronikai cégként gondol a Philipsre az utca embere. Mit gondol, mikortól tartják majd számon healthcare szektorukat is a vásárlók?
- Mindez több tényezőn múlik: egyrészt, hogy mi mennyire tudjuk közhírré tenni a változást, másrészt, hogy a vevők mennyire nyitottak ennek a befogadására. Úgy gondolom, hosszú folyamatnak nézünk elébe, de nem tudom megmondani, hogy egy hétről vagy több évről van-e szó. Mindenesetre arra törekszünk, hogy kommunikációnk hűen tükrözze a Philips új céljait.
Annak ellenére, hogy egészségügyi szektoruk egyes területei még viszonylag újak a társaság életében, máris figyelemre méltó forgalmi adatokkal rendelkeznek. Milyen eszközökkel sikerült a múlt évi húszszázalékos növekedést elérniük?
- Elengedhetetlen volt, hogy a megfelelő csapattal vágjunk neki a feladatnak. Alaposan megvizsgáltuk, mire van szüksége a piacnak, és a mi termékeink mit tudnak nyújtani a piac számára. Szerintem már jól ismerjük a magyarországi környezetet, ezért is sikerült az elmúlt esztendőben növelni eladásainkat. Olyan új termékekkel rendelkezünk, amelyeket egyre inkább a vásárlóra, illetve végfelhasználóra tervezünk, ezért a korábban bonyolult rendszerek is egyszerűbbé válnak. Például ma már egyetlen gombnyomással a beteg méreteihez lehet igazítani egy röntgenkészülék beállításait - egy felnőtthöz és egy csecsemőhöz merőben más beállítások szükségesek. Az innováció eredményeképpen nemcsak a költségek csökkennek, de a kezelések is hatékonyabbá válnak: a digitális képet adó röntgenkészülékekkel akár száz-százhúsz beteget is meg lehet vizsgálni naponta, míg a régi, filmes berendezéssel napi húsz-harmincat.
Mit gondol, milyen hatással lesz az egészségügyi reform a Philips eladásaira?
- Jó esélyünk van a további növekedésre, hiszen a változások elsősorban a pénzügyekről szólnak. Nagyon egyszerű a helyzet: ha új technológiájú termékeinkkel csökkenthetjük az orvosi ellátás költségeit, jobban kihasználható lesz az egészségügyben rendelkezésre álló összeg. Tavaly modern CT- és MR-berendezéseket helyeztünk üzembe a nagyobb magyarországi intézetekben. Ezek közül kiemelkedik a Debrecenben üzembe állított tomográf, amely a világon a hatodik, Európában a harmadik ilyen jellegű készülék. Modern eszközökkel rövidebb idő alatt alaposabb vizsgálatot végezhetnek az orvosok, amiből a betegek is profitálnak.
Nemcsak professzionális, hanem otthoni felhasználóknak is kínálnak egészségügyi berendezéseket. Ezek iránt mekkora az igény?
- Globális szinten hatalmas. Decemberben megvásároltuk a betegfigyelő szoftvereket fejlesztő Emergint, majd az év végén 3,6 milliárd eurót fizettünk a légzészavar-gyógyító eszközöket gyártó Respironicsért. Utóbbi a társaság történetének legnagyobb felvásárlása. Nemcsak a gyógyítást, de a megelőzést és a rendszeres szűrést is fontosnak tartjuk, ezért célunk, hogy az otthoni egészségügyi berendezéseket is elérhetővé tegyük. Új struktúránkban a házi eszközökkel is healthcare szektorunk foglalkozik, vagyis komplett megoldásokat kínálunk mind a betegek, mind az orvosok és kórházak számára.
Mi a helyzet a magyarországi egészségügyi igényekkel?
- Mivel az itthoni egészségügyi rendszer még nem működik olyan jól, mint más országokban, nagy kihívásokkal kell szembenézni. Az Egyesült Államokban a teljes költségvetés 16 százalékát, 2 trillió dollárt költöttek 2006-ban egészségügyre, ez fejenként évi 7000 dollárt jelent. Magyarországon a számok ugyan kisebbek, de a lehetőségekhez mért kiadások még mindig túl magasak. Úgy gondolom, az egészségügyi reform szükséges és elkerülhetetlen, és bár fájdalmas lépésekkel jár, de csak a költségek kézben tartásával lehet a rendszernek jövője. Ismerve a közvélemény-kutatási eredményeket: Horváth Ágnes most nem tartozik a népszerű miniszterek közé, de úgy látom, nyitott a változásra. Véleményem szerint hatékonyabb kommunikációval persze könnyebb lenne megértetni az emberekkel a reformok szükségességét.
Minden eddiginél nagyobb megújuláson esik át a Philips. Milyen tervek szolgálatába állítják a struktúraátalakítást?
- Tavaly szeptemberben tűztük ki 2010-re elérendő céljainkat, három fő területre koncentrálunk. A vállalatot felosztó divíziók helyett inkább egységben maradó szektorokról beszélünk: ez a ealthcare, a lighting és a consumer lifestyle területe. Utóbbi a legnagyobb, hiszen a szórakoztatóelektronikától a háztartási berendezésig rengeteg terméket foglal magában. A vállalatot már nemzetközileg is felkészítettük az új struktúra szerinti működésre, céljainkról minden lehetséges fórumon tájékoztatjuk partnereinket és vásárlóinkat.
Ma viszont még mindig szórakoztatóelektronikai cégként gondol a Philipsre az utca embere. Mit gondol, mikortól tartják majd számon healthcare szektorukat is a vásárlók?
- Mindez több tényezőn múlik: egyrészt, hogy mi mennyire tudjuk közhírré tenni a változást, másrészt, hogy a vevők mennyire nyitottak ennek a befogadására. Úgy gondolom, hosszú folyamatnak nézünk elébe, de nem tudom megmondani, hogy egy hétről vagy több évről van-e szó. Mindenesetre arra törekszünk, hogy kommunikációnk hűen tükrözze a Philips új céljait.
Annak ellenére, hogy egészségügyi szektoruk egyes területei még viszonylag újak a társaság életében, máris figyelemre méltó forgalmi adatokkal rendelkeznek. Milyen eszközökkel sikerült a múlt évi húszszázalékos növekedést elérniük?
- Elengedhetetlen volt, hogy a megfelelő csapattal vágjunk neki a feladatnak. Alaposan megvizsgáltuk, mire van szüksége a piacnak, és a mi termékeink mit tudnak nyújtani a piac számára. Szerintem már jól ismerjük a magyarországi környezetet, ezért is sikerült az elmúlt esztendőben növelni eladásainkat. Olyan új termékekkel rendelkezünk, amelyeket egyre inkább a vásárlóra, illetve végfelhasználóra tervezünk, ezért a korábban bonyolult rendszerek is egyszerűbbé válnak. Például ma már egyetlen gombnyomással a beteg méreteihez lehet igazítani egy röntgenkészülék beállításait - egy felnőtthöz és egy csecsemőhöz merőben más beállítások szükségesek. Az innováció eredményeképpen nemcsak a költségek csökkennek, de a kezelések is hatékonyabbá válnak: a digitális képet adó röntgenkészülékekkel akár száz-százhúsz beteget is meg lehet vizsgálni naponta, míg a régi, filmes berendezéssel napi húsz-harmincat.
Mit gondol, milyen hatással lesz az egészségügyi reform a Philips eladásaira?
- Jó esélyünk van a további növekedésre, hiszen a változások elsősorban a pénzügyekről szólnak. Nagyon egyszerű a helyzet: ha új technológiájú termékeinkkel csökkenthetjük az orvosi ellátás költségeit, jobban kihasználható lesz az egészségügyben rendelkezésre álló összeg. Tavaly modern CT- és MR-berendezéseket helyeztünk üzembe a nagyobb magyarországi intézetekben. Ezek közül kiemelkedik a Debrecenben üzembe állított tomográf, amely a világon a hatodik, Európában a harmadik ilyen jellegű készülék. Modern eszközökkel rövidebb idő alatt alaposabb vizsgálatot végezhetnek az orvosok, amiből a betegek is profitálnak.
Nemcsak professzionális, hanem otthoni felhasználóknak is kínálnak egészségügyi berendezéseket. Ezek iránt mekkora az igény?
- Globális szinten hatalmas. Decemberben megvásároltuk a betegfigyelő szoftvereket fejlesztő Emergint, majd az év végén 3,6 milliárd eurót fizettünk a légzészavar-gyógyító eszközöket gyártó Respironicsért. Utóbbi a társaság történetének legnagyobb felvásárlása. Nemcsak a gyógyítást, de a megelőzést és a rendszeres szűrést is fontosnak tartjuk, ezért célunk, hogy az otthoni egészségügyi berendezéseket is elérhetővé tegyük. Új struktúránkban a házi eszközökkel is healthcare szektorunk foglalkozik, vagyis komplett megoldásokat kínálunk mind a betegek, mind az orvosok és kórházak számára.
Mi a helyzet a magyarországi egészségügyi igényekkel?
- Mivel az itthoni egészségügyi rendszer még nem működik olyan jól, mint más országokban, nagy kihívásokkal kell szembenézni. Az Egyesült Államokban a teljes költségvetés 16 százalékát, 2 trillió dollárt költöttek 2006-ban egészségügyre, ez fejenként évi 7000 dollárt jelent. Magyarországon a számok ugyan kisebbek, de a lehetőségekhez mért kiadások még mindig túl magasak. Úgy gondolom, az egészségügyi reform szükséges és elkerülhetetlen, és bár fájdalmas lépésekkel jár, de csak a költségek kézben tartásával lehet a rendszernek jövője. Ismerve a közvélemény-kutatási eredményeket: Horváth Ágnes most nem tartozik a népszerű miniszterek közé, de úgy látom, nyitott a változásra. Véleményem szerint hatékonyabb kommunikációval persze könnyebb lenne megértetni az emberekkel a reformok szükségességét.