Napi Online

A GVH előtt a bankártyák jutaléka

A Gazdasági Versenyhivatal versenyfelügyeleti eljárást indított a hazai bankkártya-kibocsátók és elfogadói hálózatok üzemeltetői ellen.

Híreink szerint a hivatal az ellenőrzést kiterjesztette a két domináns magyarországi kártyacégre, a MasterCardra és a Visára is. A vizsgálat célja annak kiderítése, hogy az eljárás alá vontak tisztességtelenül korlátozták-e a versenyt, illetve kimerítették-e a tisztességtelen piaci magatartás törvényi feltételeit.

A vizsgálat alapjául szolgáló precedenst egyértelműen az Európai Bizottságnak a MasterCarddal szemben hozott múlt év decemberi határozata adja, amelyben Brüsszel fél évet biztosított a kártyacégnek a versenyszabályokat sértő multilaterális bankközi díjainak módosítására. A brüsszeli határozat - szögezte le a versenytárs Visa regionális vezetője, Mark Antipov januári tájékoztatóján - önmagában nem kérdőjelezte meg a bankközi jutalék (interchange-díj) szükségességét, pusztán annak mértékét kifogásolta.

A hazai bankkártya-elfogadói piac fejlődésének - mint arra lapunk már többször rámutatott - egyik fő kerékkötője, hogy a hazai banki gyakorlatban csak nehezen csökken a kártyás fizetés után a tranzakció értékéből a plasztikot kibocsátó pénzintézet számára fizetendő jutalék összege. Ez az összeg korábban évekig 1,7 százalék volt, jelenleg a vásárlási érték 1,2 százalékát teszi ki, ami az európai környezetben magasnak számít, de messze nem minősül egyedinek. Lengyelországban a díjmérték jelenleg is 1,7 százalékos.

A magas teher következményeként terjed több szomszédos országhoz képest is lassan az elfogadói (pos) hálózat és ez lehet az oka annak is, hogy egészen a legutóbbi időkig a kártyaelfogadói piac lényegében csak két szereplőre korlátozódott. A hazai gyakorlat megváltoztatására ugyanakkor sem a MasterCardnak, sem a Visának nincs lehetősége, az ugyanis a hazai bankok közötti megállapodásokon múlik.

A lapunknak nyilatkozó hitelintézetek szerint a belső jutalékszintek letörésére már többször tettek kísérletet a pénzintézetek - ennek eredménye a szerény mértékben csökkenő jutalékösszeg -, ám az igazi áttörést jelentő konszenzus nem született meg: az egyik nézet szerint azért, mert a csak kibocsátásban érdekelt kisbankok ragaszkodnak a plasztikból származó bevételhez, mások szerint azért, mert a piac domináns szereplőjének nem éri meg a jutalékszint csökkentése, mivel így a saját kártyás forgalomból inkább tud komoly engedményeket tenni. A piaci szereplők körének bővülése ugyanakkor a szakértők szerint mindenképp nagyobb versenyt és versenyképesebb díjakat generálna a piacon - akár rövid távon is.

A mostani vizsgálattal kapcsolatban a banki szakemberek óvatos pesszimizmusuknak adnak hangot: véleményük szerint a GVH vizsgálata ezúttal is csak a felszínnel foglalkozik majd, a tartalmi összefüggéseket aligha érinti. Ezek közül a legfontosabb, hogy a kártyás fizetés költségeit a GVH összevesse a készpénzkezelés költségeivel, de a vizsgálatnak arra is figyelemmel kell(ene) lennie, hogy más országokkal ellentétben a kártyaelfogadásra alkalmas pos-terminálokat rendszerint nem a kereskedő vásárolja meg és üzemelteti, hanem az elfogadói hálózatot fenntartó pénzintézet.

A nemzetközi tapasztalatok szerint azokban az országokban - például Ausztráliában -, ahol szabályozással igyekeztek csökkenteni a bankközi jutalékot, nem értek el célt. Az alacsonyabb interchange-díj mellett a bankok jelentősen megemelték a plasztikok kibocsátási költségeit és éves díját, ráadásul a kereskedelmi egységekben sem lettek olcsóbbak az árak annak hatására, hogy az ottani kereskedők kisebb díjat fizettek a kártyás tranzakciók után.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Lame #2
    Nana, hogy mindig sirnak. A mobil szolgaltatok is sirtak amikor csokkenteniuk kellett az irrealisan magas nemzetkozi hivasok arat. Nem fogjak azt mondani, hogy persze essunk el egy csomo beveteltol amiert gyakorlatilag semmit nem kell csinalnunk. Hurra!
    Ezt a szazalekos rendszert egyebkent tuti be is tiltanam. Miert kerul tobbe ugyan az a szolgaltats, ha 1000ft-ert vasarolok mintha 100000ft-ert.
  • Riddick #1
    Érdekes,amikor arrol van szó,hogy a fejlödés érdekében szabályozzanak egy olyan dolgot ,amit sok ember használ,akkor a nagy cégek, egyből sírnak,hogy utánna nem lesz jobb! Pedig mindig jobb lesz.