Berta Sándor
Tanya Andersen ügy: újabb vereség előtt a zeneipar?
Újabb fordulópontjához érkezett a szakértők szerint jogtalanul szerzői jogsértésekkel megvádolt anya ügye. Egy bíró ugyanis arra kötelezte a nemzetközi zeneipart, hogy fizesse ki a nő ügyvédi költségeit.
Mint arról korábban beszámoltunk, Tanya Andersen egy tízéves kislány édesanyja és szociális segélyekből él. A zeneipar azzal vádolta meg, hogy 1046 zeneszámot és zenei albumot terjesztett illegális módon az interneten. A nő megtagadta a kiadóknak a kártérítés fizetésére vonatkozó kérését, ezért 2005-ben több kiadó, köztük az Atlantic és a BMG beperelte. A kiadók még az akkor hétéves kislány tanúkénti meghallgatását is indítványozták és miután ezt egy bíróság engedélyezte, azt vetették a gyermek szemére, hogy ő töltötte le például a Dope Nose, a Bullet In The Head és a Shake That Ass Bitch című dalokat.
Andersen ügyvédjének, akit az Electronic Frontier Foundation (EFF) nevű amerikai civil szervezet is támogatott, végül sikerült bebizonyítania, hogy az internethozzáférés nem is a nő, hanem egy tőle 200 mérföldre lakó férfi nevén van. Jellemző, hogy ennek kiderítésére csupán a Google segítségére és néhány percre volt szükség. A kiadók csak több hónap után álltak el a per folytatásától, a perköltségek azonban addigra elérték a több tízezer dollárt. A nő folyamatosan visszautasította, hogy a RIAA állítása szerint ő lenne az a személy, aki [email protected] nicknév alatt gengszterrap számokat töltött le a világhálóról.
Tanya Andersen végül annyira megsértődött és felháborodott a szervezet feljelentésén, hogy jogi útra terelte az ügyet és feljelentette a zenekiadók szervezetét csalás, magánszférába való beavatkozás, jogi visszaélés, elektronikus úton elkövetett magánlaksértés és az úgynevezett Computer Fraud and Abuse Act nevű törvény megsértése miatt. Az édesanyja nemrég pedig azért adott be jogi keresetet a bíróságon, hogy a testület mondja ki, a zeneiparnak kell kifizetnie az ügyvédi költségeit. Az ügyben eljáró Donald C. Ashmanskas bíró a kiadók tiltakozása ellenére elfogadta a beadványt.
Az indoklás szerint a nőt megilleti az ügyvédi költségek átvállalása, hiszen a korábbi pert nem ő indította. A bíró egyúttal felszólította a zeneipar képviselőit arra is, hogy ne éljenek vissza a szerzői jogi törvény által számukra biztosított jogokkal.
Mint arról korábban beszámoltunk, Tanya Andersen egy tízéves kislány édesanyja és szociális segélyekből él. A zeneipar azzal vádolta meg, hogy 1046 zeneszámot és zenei albumot terjesztett illegális módon az interneten. A nő megtagadta a kiadóknak a kártérítés fizetésére vonatkozó kérését, ezért 2005-ben több kiadó, köztük az Atlantic és a BMG beperelte. A kiadók még az akkor hétéves kislány tanúkénti meghallgatását is indítványozták és miután ezt egy bíróság engedélyezte, azt vetették a gyermek szemére, hogy ő töltötte le például a Dope Nose, a Bullet In The Head és a Shake That Ass Bitch című dalokat.
Andersen ügyvédjének, akit az Electronic Frontier Foundation (EFF) nevű amerikai civil szervezet is támogatott, végül sikerült bebizonyítania, hogy az internethozzáférés nem is a nő, hanem egy tőle 200 mérföldre lakó férfi nevén van. Jellemző, hogy ennek kiderítésére csupán a Google segítségére és néhány percre volt szükség. A kiadók csak több hónap után álltak el a per folytatásától, a perköltségek azonban addigra elérték a több tízezer dollárt. A nő folyamatosan visszautasította, hogy a RIAA állítása szerint ő lenne az a személy, aki [email protected] nicknév alatt gengszterrap számokat töltött le a világhálóról.
Tanya Andersen végül annyira megsértődött és felháborodott a szervezet feljelentésén, hogy jogi útra terelte az ügyet és feljelentette a zenekiadók szervezetét csalás, magánszférába való beavatkozás, jogi visszaélés, elektronikus úton elkövetett magánlaksértés és az úgynevezett Computer Fraud and Abuse Act nevű törvény megsértése miatt. Az édesanyja nemrég pedig azért adott be jogi keresetet a bíróságon, hogy a testület mondja ki, a zeneiparnak kell kifizetnie az ügyvédi költségeit. Az ügyben eljáró Donald C. Ashmanskas bíró a kiadók tiltakozása ellenére elfogadta a beadványt.
Az indoklás szerint a nőt megilleti az ügyvédi költségek átvállalása, hiszen a korábbi pert nem ő indította. A bíró egyúttal felszólította a zeneipar képviselőit arra is, hogy ne éljenek vissza a szerzői jogi törvény által számukra biztosított jogokkal.