MTI
Beszélő tükör, kiabáló blúz az áruházakban
Újabb forradalom indul az áruházakban, a következő években a porszem nagyságú rádiófrekvenciás chipek "digitális idegrendszerrel" látják el a bevásárlóközpontokat.
A Die Welt című német lap online kiadása összefoglalja a hamarosan kezdődő változásokat. Ezek szerint a hipermarketekben a vevők már nem eladókkal találkoznak, hanem beszélő tükrökkel, a biztonsági szolgálatot riasztó blúzokkal, és a helyükre vándorló kabátokkal.
A szép új áruvilágban a termékek kommunikálnak. A tudósítás szerint ez már a Düsseldorf melletti Neuss ipari zónájában, egy jellegtelen csarnokban meg is tekinthető. A világ harmadik legnagyobb kereskedelmi csoportja, a Metro csoport itt fejleszti a legújabb termékeket és áruházi felszereléseket. Az öltözőben valóban beszélnek a tükrök, a hűtőszekrények felvilágosítást adnak arról, hogy mi hűl bennük, az ingek és blúzok ellopása gyakorlatilag lehetetlen, olyan hangosan hívják a biztonsági őrt, a kabátok pedig egy szellemkéztől vezérelve kerülnek a megfelelő vállfára.
Mindez az úgynevezett RFID, vagyis rádió-frekvenciás azonosító címkéknek köszönhető, amelyeket rádióhullámok segítségével olvasnak le, és nagy valószínűséggel leváltják a csomagoláson a vonalkódokat. Neuss-ban a mérnökök műanyaghab piramisokkal és szénréteggel szigetelt helyiségben próbálják ki az új technikát, hogy a külső elektromágneses sugárzást teljesen kiszűrjék. A problémát továbbra is a folyadékkal teli palackok és a fémtárgyak okozzák, ismerik el a fejlesztők.
A rádiós címkék egyre kisebbek és olcsóbbak, jelenleg 10 centbe, vagyis 25 forintba kerül egy darab. Olyan vékonyak, hogy nyomtathatók a papírra, beszőhetők a textilbe. A mérnökök hamarosan mákszem méretűre zsugorítják őket. A Deutsche Bank egy tanulmánya szerint a világon 2010-ben már több mint 20 milliárd euró értékű árut adnak el az RFID technológia segítségével, de még így is legalább tíz évig tart, amíg a vonalkódot képes lesz leváltani. Feltéve, ha az utóbbi nem fejlődik, mert a Microsoft a közelmúltban mutatta be a színes vonalkódot, ami az eddiginél jóval több információt tartalmazhat.
Neussban már most is RFID címkék segítségével azonosítják az árut, és azonnal feltűnik, ha például egyetlen csomag mosópor is hiányzik egy raklapról.
A Die Welt című német lap online kiadása összefoglalja a hamarosan kezdődő változásokat. Ezek szerint a hipermarketekben a vevők már nem eladókkal találkoznak, hanem beszélő tükrökkel, a biztonsági szolgálatot riasztó blúzokkal, és a helyükre vándorló kabátokkal.
A szép új áruvilágban a termékek kommunikálnak. A tudósítás szerint ez már a Düsseldorf melletti Neuss ipari zónájában, egy jellegtelen csarnokban meg is tekinthető. A világ harmadik legnagyobb kereskedelmi csoportja, a Metro csoport itt fejleszti a legújabb termékeket és áruházi felszereléseket. Az öltözőben valóban beszélnek a tükrök, a hűtőszekrények felvilágosítást adnak arról, hogy mi hűl bennük, az ingek és blúzok ellopása gyakorlatilag lehetetlen, olyan hangosan hívják a biztonsági őrt, a kabátok pedig egy szellemkéztől vezérelve kerülnek a megfelelő vállfára.
Mindez az úgynevezett RFID, vagyis rádió-frekvenciás azonosító címkéknek köszönhető, amelyeket rádióhullámok segítségével olvasnak le, és nagy valószínűséggel leváltják a csomagoláson a vonalkódokat. Neuss-ban a mérnökök műanyaghab piramisokkal és szénréteggel szigetelt helyiségben próbálják ki az új technikát, hogy a külső elektromágneses sugárzást teljesen kiszűrjék. A problémát továbbra is a folyadékkal teli palackok és a fémtárgyak okozzák, ismerik el a fejlesztők.
A rádiós címkék egyre kisebbek és olcsóbbak, jelenleg 10 centbe, vagyis 25 forintba kerül egy darab. Olyan vékonyak, hogy nyomtathatók a papírra, beszőhetők a textilbe. A mérnökök hamarosan mákszem méretűre zsugorítják őket. A Deutsche Bank egy tanulmánya szerint a világon 2010-ben már több mint 20 milliárd euró értékű árut adnak el az RFID technológia segítségével, de még így is legalább tíz évig tart, amíg a vonalkódot képes lesz leváltani. Feltéve, ha az utóbbi nem fejlődik, mert a Microsoft a közelmúltban mutatta be a színes vonalkódot, ami az eddiginél jóval több információt tartalmazhat.
Neussban már most is RFID címkék segítségével azonosítják az árut, és azonnal feltűnik, ha például egyetlen csomag mosópor is hiányzik egy raklapról.