Berta Sándor
Hajlítható színes kijelző
A felhasználó leül a metrón, előveszi a zsebéből a képernyőt, kihajtogatja és máris olvashatja a legfrissebb híreket. Utópia? Aligha. Dél-koreai és holland kutatóknak köszönhetően mindez már valóság.
Az összehajtható színes kijelző ötletét az LG Philips LCD mérnökei valósították meg a dél-koreai LG Eletronics és a holland Philips közös leányvállalata Szöulban mutatta be a terméket. A most elkészült prototípus méreteiben egy A4-es lapra hasonlít. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a készülék még nem hajtogatható össze, csak összehajlítható. Mindez azt jelenti, hogy az elektronikus újságok víziója hamarosan már valósággá válhat.
Maga a kijelző egy csupán három ezredmilliméter vékony, fém- és műanyagfóliákból álló alapon helyezkedik el. A képernyő 4096 szín megjelenítésére képes és teljesen azt az érzést kelti, mintha az ember egy újságot olvasna. A felület minden oldalról, akár 180 fokos szögből is jól látható, rendkívül energiatakarékos és ha bárki megunta az adott tartalom olvasását, akár zsebre is teheti.
A terméknek vannak hátrányai. Hasonlóan az áprilisban a Fujitsu által bemutatott Farb-E-Paper-Displayhez a reakcióidő és az információk feldolgozási ideje még relatív magas, akár a tíz másodperc is eltelhet egy teljesen új tartalom megjelenéséig. Vagyis ezek a kijelzők a szakemberek szerint most még inkább csak olvasómonitorok, multimédiás célokra jelenlegi formájukban még nem alkalmasak. Minden hátrányuk ellenére azonban már most számos cég élénken érdeklődik e termékek után, hiszen a nyomtatott sajtóban utazó médiavállalkozások már évek óta várják egy használható rugalmas képernyő megjelenését.
A Fujitsu 2008-tól már árusítja is a szupervékony, hajlékony színes képernyőt, amelyre vezeték nélküli internetkapcsolaton keresztül jut el a tartalom. A LG Philips e-papírjáról még nem tudni, hogy mikor lesz kapható, de valószínű, hogy már a közeli jövőben elkezdik a sorozatgyártást. A szakértők úgy vélik, hogy a hajlítható kijelzők forgalmazásából már 2010-ben világszerte hatmilliárd dolláros bevételre számíthatnak majd a gyártók, a piac pedig akár öt éven belül a duplájára nőhet.
Az összehajtható színes kijelző ötletét az LG Philips LCD mérnökei valósították meg a dél-koreai LG Eletronics és a holland Philips közös leányvállalata Szöulban mutatta be a terméket. A most elkészült prototípus méreteiben egy A4-es lapra hasonlít. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a készülék még nem hajtogatható össze, csak összehajlítható. Mindez azt jelenti, hogy az elektronikus újságok víziója hamarosan már valósággá válhat.
Maga a kijelző egy csupán három ezredmilliméter vékony, fém- és műanyagfóliákból álló alapon helyezkedik el. A képernyő 4096 szín megjelenítésére képes és teljesen azt az érzést kelti, mintha az ember egy újságot olvasna. A felület minden oldalról, akár 180 fokos szögből is jól látható, rendkívül energiatakarékos és ha bárki megunta az adott tartalom olvasását, akár zsebre is teheti.
A terméknek vannak hátrányai. Hasonlóan az áprilisban a Fujitsu által bemutatott Farb-E-Paper-Displayhez a reakcióidő és az információk feldolgozási ideje még relatív magas, akár a tíz másodperc is eltelhet egy teljesen új tartalom megjelenéséig. Vagyis ezek a kijelzők a szakemberek szerint most még inkább csak olvasómonitorok, multimédiás célokra jelenlegi formájukban még nem alkalmasak. Minden hátrányuk ellenére azonban már most számos cég élénken érdeklődik e termékek után, hiszen a nyomtatott sajtóban utazó médiavállalkozások már évek óta várják egy használható rugalmas képernyő megjelenését.
A Fujitsu 2008-tól már árusítja is a szupervékony, hajlékony színes képernyőt, amelyre vezeték nélküli internetkapcsolaton keresztül jut el a tartalom. A LG Philips e-papírjáról még nem tudni, hogy mikor lesz kapható, de valószínű, hogy már a közeli jövőben elkezdik a sorozatgyártást. A szakértők úgy vélik, hogy a hajlítható kijelzők forgalmazásából már 2010-ben világszerte hatmilliárd dolláros bevételre számíthatnak majd a gyártók, a piac pedig akár öt éven belül a duplájára nőhet.