SG.hu

Húszmilliós bírságot kapott a Vodafone

A Nemzeti Hírközlési Hatóság 14 millió forintra bírságolta a Vodafone Magyarország Mobil Távközlési Zrt-t, mert az elmúlt évben több esetben is jogszabálysértő módon korlátozta előfizetőit a szolgáltatás igénybevételében, jelentette be az NHH. A hatóság további 6 millió forintos bírságot is kiszabott a társaságra, mert megsértette az előfizető panaszok kezelésére vonatkozó előírásokat is.

Az elmúlt évben több a számláját utólag fizető ügyfél is azzal a panasszal fordult az NHH-hoz, hogy a Vodafone az előfizetői szolgáltatást egy bizonyos összeghatár elérése után, külön értesítés nélkül korlátozta - azaz úgy egyirányosította az előfizetői hozzáférést, hogy az előfizető csak hívást fogadni tudott, de kezdeményezni nem. Az NHH a panaszokat egy összevont piacfelügyeleti eljárásban vizsgálta ki. Az NHH elsőfokon, majd a Vodafone fellebbezése után másodfokon is megállapította, hogy a cég jogszabálysértő módon, egy az általános szerződési feltételekbe (ÁSZF) foglalt, de nem átlátható és nem objektív kitételre hivatkozva tiltotta le a híváskezdeményezést a panaszos ügyfelek esetében.

Az ÁSZF-ben szereplő feltétel szerint "a szolgáltató (függetlenül az Előfizető által használt SIM-kártyák számától) csak addig köteles a szolgáltatást nyújtani, amíg az Előfizető által igénybe vett szolgáltatás díjának még ki nem egyenlített része egy egyedileg megállapított összeghatárt - amely Előfizetőnként minimum bruttó 16.205 Ft - meg nem halad." Az elektronikus hírközlési szabályok nem zárják ki, hogy a szolgáltató a szolgáltatás értékhatárát rögzítse, de ezt az előfizető által szabadon választható és igénybe vehető külön szolgáltatásként kellett volna szerepeltetni az egyedi előfizetői szerződésben, a fogyasztók számára átlátható és egyértelmű módon.

A piacfelügyeleti eljárás során az NHH azt is megállapította, hogy a Vodafone a vizsgált számlapanaszok közül több esetében is megsértette az előfizetői panaszok kivizsgálásának elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályokat, valamint a cég saját általános szerződési feltételeiben rögzített szabályait is, mivel csak jelentős késedelemmel tájékoztatta a fogyasztókat a panasz kivizsgálásáról. A társaság az előírások értelmében köteles lett volna a hozzá beérkező számlapanaszokat 30 napon belül kivizsgálni és ennek eredményét - a fogyasztóvédelemről szóló törvény értelmében - a panaszosnak átadni, vagy 15 napon belül megküldeni.

A hatóság a bírságot az arányosság és fokozatosság elvének figyelembevételével vetette ki, miután korábban már jogerős és végrehajtható határozataiban már felhívta az előfizetői szolgáltatás korlátozására vonatkozó szabályok betartására, illetve határozatában kötelezte e tárgyban általános szerződési feltételei módosítására. Az összesen 20 millió forintos bírság az Elektronikus hírközlési törvény (Eht) alapján maximálisan kivethető bírság 9,95 százaléka.

Az NHH határozatában kötelezte a szolgáltatót, hogy a jogerőre emelkedésétől számított harminc napon belül törölje, vagy úgy módosítsa az általános szerződési feltételeinek mobil rádiótelefon szolgáltatás igénybevételét értékhatárhoz kötött rendelkezéseit, hogy annak feltételei megfeleljenek Eht-nek. A kötelezettség késedelmes betartása, vagy nem teljesítése esetén az NHH újabb bírságot vethet ki, melynek összege elérheti a szolgáltató előző üzleti évi nettó árbevételének 0,25%-át.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • rigidus #9
    "20 millió forintos bírság"

    Miert nem lehet ezt 200 milliora emelni?
  • blaze #8
    A dolgok valószínű a részletekben vannak elrejtve!
    A voda meg egy akkora gyomorforgató, szemét, hazug társaság, hogy kishazánkban párja nincs!
    Ajánlom figyelmedbe a kb. 3 évvel ezelötti Vodafone GPRS Internetszolgáltatásukat!
    Pusztán már ha hallom vagy csak olvasom a nevüket, már attól is felmegy bennem a pumpa.
  • AljasGetto #7
    Pont a lényeget emelted ki: utólag fizetné, nem pedig késve...
    "Az elektronikus hírközlési szabályok nem zárják ki, hogy a szolgáltató a szolgáltatás értékhatárát rögzítse"
    Azaz rendesen fizettél, de az adott hónapban túlléptél bizonyos forgalmat, akkor szépen letiltott...
    És különben is, ki a rák fordulna az NHH-hoz azzal, hogy "húúú, milyen g*ci ez a szolgáltató, letilt, mert nem fizetek neki..."
  • CrazyTomcsy #6
    "Az elmúlt évben több a számláját utólag fizető ügyfél..."
    Magyarul akik nem fizetik ki a határidő lejártáig a számlájukat, azok mit csodálkoznak? Én is jártam már így, de teljesen jogosnak tartom. Amint feladtam a csekket, elfaxoltam a másolatát és 1-2 órán belül már újra tudtam hívni. Ennyi. Nem hülyeségből van megadva a határidő, amíg fel kell adni.
  • CrazyTomcsy #5
    "Az elmúlt évben több a számláját [b]utólag[/] fizető ügyfél..."
    Magyarul akik nem fizetik ki a határidő lejártáig a számlájukat, azok mit csodálkoznak? Én is jártam már így, de teljesen jogosnak tartom. Amint feladtam a csekket, elfaxoltam a másolatát és 1-2 órán belül már újra tudtam hívni. Ennyi. Nem hülyeségből van megadva a határidő, amíg fel kell adni.
  • htmm #4
    Vodafone...
    Nekem egyszer nem akarták beaktiválni a wap hozzáférést es az ászf -ben nem létező kitételre hivatkozva. Csak mikor megemlítettem nekik az NHH-t, akkor csinálták meg. Ilyenkor néha sajnálom, hogy nem írtam mégis nekik (mármint az NHHnak)
  • lee56 #3
    "...melynek összege elérheti a szolgáltató előző üzleti évi nettó árbevételének 0,25%-át."

    Nem lesz az egy kicsit sok :) (semmi bajom a vodafonnal, de valahogy nem tudom saynálni)
  • AdaKiller #2
    sok mobil és netszolgáltató is el van szállva magától, sorra kéne büntetni, de 100 milliókra, azt talán ránk is odafigyelnének...
  • Tecnamo #1
    Kérdés:
    Vajon meg tud annyi embert hülyíteni a Vodafone h fedezze ezt a sok büntetést?

    Kell nekik hazudni...
    Kár h a posztkommunistákat nem büntetik a hazugságaik miatt.