MTI
Szuperokos és ultraolcsó telefonok Barcelonában
Hogyan lehetne rávenni 2,6 milliárd mobiltelefon-tulajdonost a telefonra szabott internetes szolgáltatások használatára? - ez a fõ kérdés a Barcelonában hétfõn kezdõdött 3GSM címû konferencián és vásáron, amelyen 1300 kiállító jelent meg és csütörtökig 60 ezer látogatót várnak.
Csak tavaly mintegy egymilliárd mobiltelefont vásároltak világszerte, elsõ látásra tehát nemigen lehet ok panaszra, elemzõk ugyanakkor arra hívják fel a figyelmet, hogy a felhasználók "leragadtak" a telefonálásnál és a szöveges üzenetek küldözgetésénél. Éppen ezért a résztvevõket az foglalkoztatja leginkább a csütörtökig tartó 3GSM mobilkommunikációs szakmai konferencián, hogy miként lehetne rávenni a felhasználókat a telefonokban rejlõ lehetõségek alaposabb kihasználására.
Ben Wood, a CCS Insight kutatóintézet igazgatója szerint a sikerhez a mostaninál is fejlettebb, nagyobb memóriájú, jobb felbontású képernyõvel ellátott készülékek kellenek, amelyek képesek nagy tömegû adat átvitelére, és ugyanilyen fontos tényezõ a szolgáltatások ára is. Wood szerint továbbá az iparág szereplõi "a technika bûvöletében élnek, és azt gondolják, hogy a felhasználók is hanyatt vágódnak, ha meghallják a legújabb szakkifejezéseket." Ez nagy tévedés a szakértõ szerint, mert a közönséget csak az érdekli, hogy hasznos és érdekes dolgokat mûvelhessenek a készülékükkel, tudjanak például vonatjegyet venni szöveges üzenet küldésével, vagy elérjék az autópályákon mûködõ ipari kamerák képeit, hogy megtudják merre van dugó.
Ben Nordstrom, a svéd inCode Wireless tanácsadó cég szakértõje szerint a szolgáltatók szinte betegesen félnek attól, hogy kicsúszik a kezükbõl az ellenõrzés: "Attól tartanak, hogy egyszerû adattovábbítók lesznek, és õk akarják megmondani, hogy a felhasználók mire használják a telefont. Ez az üzleti modell azonban nem mûködik" - mondta el Nordstrom a BBC brit közszolgálati mûsorszóró társaság honlapján kedden megjelent tudósítás szerint. A szakértõ az eBay és a MySpace példáját ajánlotta a mobilszolgáltatók figyelmébe: "Ezek alulról induló kezdeményezések és éppen ez a siker titka. Az internet sokkal jobban ösztönzi a kreativitást, és a mobilcégek számára is ez a járható út" - mondta Nordstrom.
A 3GSM egyébként kiváló alkalom, hogy a gyártók bemutassák a legújabb fejlesztésû készülékeket és alkalmazásokat. Ben Wood szerint a Nokia a helymeghatározó és navigációs rendszerrel ellátott készülékkel rukkol elõ, a Motorola a Linux-alapú operációs rendszerét reklámozza majd, az LG pedig a Prada divatházzal közösen fejlesztett extra formájú telefonokat állít ki Barcelonában.
A legjobb kilátásokkal egyébként az ázsiai és az afrikai piac kecsegtet, ahol a mobiltelefon még csak kevéssé terjedt el. Indiában és Kínában például összesen 642 millió mobilhasználó volt 2006-ban, és a penetráció mindössze 21 százalékos, holott már Magyarországon is meghaladta a kilencven százalékot. Ennek következtében a csúcstechnológiával ellátott szuperokos telefonok mellett az úgynevezett ultraolcsó telefonok kategóriájában is öldöklõ harc folyik a gyártók között, hiszen ezek az igazán kelendõek a fejlõdõ országokban.
Csak tavaly mintegy egymilliárd mobiltelefont vásároltak világszerte, elsõ látásra tehát nemigen lehet ok panaszra, elemzõk ugyanakkor arra hívják fel a figyelmet, hogy a felhasználók "leragadtak" a telefonálásnál és a szöveges üzenetek küldözgetésénél. Éppen ezért a résztvevõket az foglalkoztatja leginkább a csütörtökig tartó 3GSM mobilkommunikációs szakmai konferencián, hogy miként lehetne rávenni a felhasználókat a telefonokban rejlõ lehetõségek alaposabb kihasználására.
Ben Wood, a CCS Insight kutatóintézet igazgatója szerint a sikerhez a mostaninál is fejlettebb, nagyobb memóriájú, jobb felbontású képernyõvel ellátott készülékek kellenek, amelyek képesek nagy tömegû adat átvitelére, és ugyanilyen fontos tényezõ a szolgáltatások ára is. Wood szerint továbbá az iparág szereplõi "a technika bûvöletében élnek, és azt gondolják, hogy a felhasználók is hanyatt vágódnak, ha meghallják a legújabb szakkifejezéseket." Ez nagy tévedés a szakértõ szerint, mert a közönséget csak az érdekli, hogy hasznos és érdekes dolgokat mûvelhessenek a készülékükkel, tudjanak például vonatjegyet venni szöveges üzenet küldésével, vagy elérjék az autópályákon mûködõ ipari kamerák képeit, hogy megtudják merre van dugó.
Ben Nordstrom, a svéd inCode Wireless tanácsadó cég szakértõje szerint a szolgáltatók szinte betegesen félnek attól, hogy kicsúszik a kezükbõl az ellenõrzés: "Attól tartanak, hogy egyszerû adattovábbítók lesznek, és õk akarják megmondani, hogy a felhasználók mire használják a telefont. Ez az üzleti modell azonban nem mûködik" - mondta el Nordstrom a BBC brit közszolgálati mûsorszóró társaság honlapján kedden megjelent tudósítás szerint. A szakértõ az eBay és a MySpace példáját ajánlotta a mobilszolgáltatók figyelmébe: "Ezek alulról induló kezdeményezések és éppen ez a siker titka. Az internet sokkal jobban ösztönzi a kreativitást, és a mobilcégek számára is ez a járható út" - mondta Nordstrom.
A 3GSM egyébként kiváló alkalom, hogy a gyártók bemutassák a legújabb fejlesztésû készülékeket és alkalmazásokat. Ben Wood szerint a Nokia a helymeghatározó és navigációs rendszerrel ellátott készülékkel rukkol elõ, a Motorola a Linux-alapú operációs rendszerét reklámozza majd, az LG pedig a Prada divatházzal közösen fejlesztett extra formájú telefonokat állít ki Barcelonában.
A legjobb kilátásokkal egyébként az ázsiai és az afrikai piac kecsegtet, ahol a mobiltelefon még csak kevéssé terjedt el. Indiában és Kínában például összesen 642 millió mobilhasználó volt 2006-ban, és a penetráció mindössze 21 százalékos, holott már Magyarországon is meghaladta a kilencven százalékot. Ennek következtében a csúcstechnológiával ellátott szuperokos telefonok mellett az úgynevezett ultraolcsó telefonok kategóriájában is öldöklõ harc folyik a gyártók között, hiszen ezek az igazán kelendõek a fejlõdõ országokban.