Specker Balázs,Gyurkity Péter
Elhallgatta laptopjai hibáit a Dell?
A gyártót egy kanadai felhasználó perelte be, aki szerint a hibás konstrukció többnyire a garancia lejárta után okoz problémákat, ezért a javítási költségek fedezését követeli a vállalattól. A Dell egyelőre nem reagált.
A kollektív keresetet benyújtó Thad Griffin állítása szerint bizonyos tervezési hibák hajlamossá teszik a laptopot a túlmelegedésre, mely hozzájárul az alaplap idő előtti elhasználódásához. A tünetek legtöbbször nem olyan súlyosak, mint a néhány ismertté vált esetben, de idővel komoly problémákat okozhatnak. Az öngyulladás helyett inkább a fokozatos túlterhelés jelenik meg, amely többnyire a garancia lejárta után jár következményekkel, súlyos költségeket róva a tulajdonosokra. Griffin ezen költségek fedezését kéri a cégtől.
Az Inspironnal kapcsolatos túlmelegedési problémák nem új keletűek. A Dell 4,1 millió laptop-akkumulátort kényszerült visszahívni augusztusban, miután többen túlmelegedési és tűzveszélyességi problémákról számoltak be. Azóta a Dellnek igen sok energiájába került, mire hellyel-közzel visszanyerte a vásárlók bizalmát, legutóbb a múlt héten bejelentett környezetbarát kezdeményezése révén tett erre kísérletet. A fő felelős ugyan a Sony, amely összesen mintegy 10 millió problémás akkumulátort szállított le különböző gyártóknak világszerte, most mégis a Dell lesz kénytelen védekezni.
A beadványban az 1100-es, az 1150-es, az 5100-as, az 5150-es, illetve az 5160-as Inspiron modelleket említették meg. "Általában a garancia lejártával tapasztaljuk ezeket a problémák, tüneteket. A visszajelzések alapján úgy tűnik, általános érvényű, minden Inspiron modellt érintő gondról van szó" - ismertette a részleteket Joel Rochon, az ügyben eljáró Rochon Genova jogi cég vezetője. A gépcsere, valamint a javítási költségek fedezését a Dell-re bíznák, amely már jó ideje tudott a hibás konstrukcióról, és véleményük szerint túl későn lépett a probléma orvoslása érdekében.
Azonban nem mindenki vélekedik így. A Which? (korábban Consumers Association) vásárlói érdekvédelmi csoport nem talált szándékosan elrejtett problémát, mikor - az ügy kirobbanásakor - idén augusztusban górcső alá vette a túlmelegedés problémáját. "Felméréseink azt mutatták, hogy a Dell egyike a legmegbízhatóbb márkáknak a piacon, ám egy ilyen jellegű incidens árthat a Dell jóhírének. Bár a cég viszonylag hamar reagált, meglehet mégsem volt elég gyors. Hetekig tartott, míg a vállalat eldöntötte az akkumulátorok tömeges visszahívását" - fejtette véleményét Kim Gilmour a szervezet vezető piackutatója.
A cég egyelőre nem reagált a hírre, arra hivatkozva, hogy folyamatban lévő ügyeket nem kommentálnak.
A kollektív keresetet benyújtó Thad Griffin állítása szerint bizonyos tervezési hibák hajlamossá teszik a laptopot a túlmelegedésre, mely hozzájárul az alaplap idő előtti elhasználódásához. A tünetek legtöbbször nem olyan súlyosak, mint a néhány ismertté vált esetben, de idővel komoly problémákat okozhatnak. Az öngyulladás helyett inkább a fokozatos túlterhelés jelenik meg, amely többnyire a garancia lejárta után jár következményekkel, súlyos költségeket róva a tulajdonosokra. Griffin ezen költségek fedezését kéri a cégtől.
Az Inspironnal kapcsolatos túlmelegedési problémák nem új keletűek. A Dell 4,1 millió laptop-akkumulátort kényszerült visszahívni augusztusban, miután többen túlmelegedési és tűzveszélyességi problémákról számoltak be. Azóta a Dellnek igen sok energiájába került, mire hellyel-közzel visszanyerte a vásárlók bizalmát, legutóbb a múlt héten bejelentett környezetbarát kezdeményezése révén tett erre kísérletet. A fő felelős ugyan a Sony, amely összesen mintegy 10 millió problémás akkumulátort szállított le különböző gyártóknak világszerte, most mégis a Dell lesz kénytelen védekezni.
A beadványban az 1100-es, az 1150-es, az 5100-as, az 5150-es, illetve az 5160-as Inspiron modelleket említették meg. "Általában a garancia lejártával tapasztaljuk ezeket a problémák, tüneteket. A visszajelzések alapján úgy tűnik, általános érvényű, minden Inspiron modellt érintő gondról van szó" - ismertette a részleteket Joel Rochon, az ügyben eljáró Rochon Genova jogi cég vezetője. A gépcsere, valamint a javítási költségek fedezését a Dell-re bíznák, amely már jó ideje tudott a hibás konstrukcióról, és véleményük szerint túl későn lépett a probléma orvoslása érdekében.
Azonban nem mindenki vélekedik így. A Which? (korábban Consumers Association) vásárlói érdekvédelmi csoport nem talált szándékosan elrejtett problémát, mikor - az ügy kirobbanásakor - idén augusztusban górcső alá vette a túlmelegedés problémáját. "Felméréseink azt mutatták, hogy a Dell egyike a legmegbízhatóbb márkáknak a piacon, ám egy ilyen jellegű incidens árthat a Dell jóhírének. Bár a cég viszonylag hamar reagált, meglehet mégsem volt elég gyors. Hetekig tartott, míg a vállalat eldöntötte az akkumulátorok tömeges visszahívását" - fejtette véleményét Kim Gilmour a szervezet vezető piackutatója.
A cég egyelőre nem reagált a hírre, arra hivatkozva, hogy folyamatban lévő ügyeket nem kommentálnak.