MTI
Veszteséggel zárta az első félévet a Vodafone
A világ legnagyobb mobilszolgáltatója, a brit Vodafone kedden 4,548 milliárd fontos veszteséget jelentett adó után az üzleti éve szeptemberrel zárult első feléről, az egy évvel korábbi, 2,629 milliárd fontos adózott eredmény helyett.
Adó előtt a hiány 3,33 milliárd font volt az egy évvel korábbi, 3,911 milliárd fontos adó előtti eredmény helyett. Az előző pénzügyi évben csaknem 15 milliárd font, rekord méretű volt a társaság vesztesége adó előtt. Az üzemi mérlegben 2,952 milliárd fontos hiány keletkezett az egy évvel azelőtti, 4,286 milliárdos többlet helyett.
A folytatódó visszaesést a német és az olasz részlegek újabb, 8,1 milliárd fontos értékleírásával magyarázták. Enélkül és más egyszeri tételek nélkül az üzemi eredmény 7,5 százalékkal 5,141 milliárd fontra, az adózott eredmény 6,3 százalékkal 3,441 milliárd fontra nőtt volna, de a beszámoló mindenképpen panaszolta az erős versenyt az érett piacokon és a felügyeleti-árszabályozó hatóságok szigorát Európában.
Miközben az összetett európai távközlési szolgáltatókat a mobilrészlegeik támogatják a vezetékes bevételük visszaesése közepette - amit a mobil- és főleg az alternatív szolgáltatók növekvő konkurenciája okoz -, a Vodafone-nál egyelőre fordítottnak tűnik a helyzet: éppen az egyoldalú mobilérdekeltség válik a növekedés fékjévé, főleg az érett piacokon való nagy jelenlét miatt.
A befektetők régebb óta megkérdőjelezik a Vodafone növekedési lehetőségeit, az erős versennyel terhelt, érett piacok viszonylag gyenge hozama miatt, és mert a cég a csaknem kizárólagos mobilszolgáltatásával lemaradni látszik a legújabb fejleményekről: számos versenytársa már egyesített mobil-, vezetékes, internet- és tévés multimédia szolgáltatásokkal igyekszik tért nyerni. A Vodafone is már korábban jelezte, hogy a felzárkózó piacokat akarja jobban megdolgozni, miután a túlérettnek vélt japán piacról márciusban kilépett.
Európában szervesen nem nőtt a bevétel, Nagy-Britanniában, Németországban és Olaszországban még csökkent is. A felzárkózó piacokon 13,7 százalékkal, az amerikai földrészen több mint 18 százalékkal nőtt a bevétel szervesen. Az új szerzemények jól teljesítettek: Csehországban 14,4 százalékkal, Romániában 31,3 százalékkal nőtt a bevétel.
Az első üzleti félévben a Vodafone-nál változatlanul a mobilbeszélgetés volt messze a fő bevételtermelő, miközben ez a bevétel nőtt a legkevésbé: 5,6 százalékkal 11,37 milliárd euróra az egy évvel korábbihoz képest. Az üzenettovábbítás bevétele 10,7 százalékkal 1,786 milliárd fontra emelkedett, és a még távoli jövőt jelzi, hogy a vezetékes - főként széles sávú - bevétel 20,4 százalékkal gyarapodott, de még csak 726 millió fontra.
A teljes első üzleti félévi bevétel, 15,594 milliárd font, 7,2 százalékkal több az egy évvel korábbi 14,548 milliárdnál, szervesen, azaz valutaárfolyam- és csoportösszetétel-változás nélkül számolva 4,1 százalékos volt a növekedés. Az egész pénzügyi évre 5-,6,5 százalékos szerves növekedésben bíznak a cégnél. Az árnyomást azonban jól jelzi, különösen a barangolási díjak idei európai csökkentése miatt, hogy a csoport több mint 191 millió ügyfele által a társaság vonalain beszélt percek száma időközben 34 százalékkal, szervesen is 18,2 százalékkal nőtt, 112,65 milliárdra.
Adó előtt a hiány 3,33 milliárd font volt az egy évvel korábbi, 3,911 milliárd fontos adó előtti eredmény helyett. Az előző pénzügyi évben csaknem 15 milliárd font, rekord méretű volt a társaság vesztesége adó előtt. Az üzemi mérlegben 2,952 milliárd fontos hiány keletkezett az egy évvel azelőtti, 4,286 milliárdos többlet helyett.
A folytatódó visszaesést a német és az olasz részlegek újabb, 8,1 milliárd fontos értékleírásával magyarázták. Enélkül és más egyszeri tételek nélkül az üzemi eredmény 7,5 százalékkal 5,141 milliárd fontra, az adózott eredmény 6,3 százalékkal 3,441 milliárd fontra nőtt volna, de a beszámoló mindenképpen panaszolta az erős versenyt az érett piacokon és a felügyeleti-árszabályozó hatóságok szigorát Európában.
Miközben az összetett európai távközlési szolgáltatókat a mobilrészlegeik támogatják a vezetékes bevételük visszaesése közepette - amit a mobil- és főleg az alternatív szolgáltatók növekvő konkurenciája okoz -, a Vodafone-nál egyelőre fordítottnak tűnik a helyzet: éppen az egyoldalú mobilérdekeltség válik a növekedés fékjévé, főleg az érett piacokon való nagy jelenlét miatt.
A befektetők régebb óta megkérdőjelezik a Vodafone növekedési lehetőségeit, az erős versennyel terhelt, érett piacok viszonylag gyenge hozama miatt, és mert a cég a csaknem kizárólagos mobilszolgáltatásával lemaradni látszik a legújabb fejleményekről: számos versenytársa már egyesített mobil-, vezetékes, internet- és tévés multimédia szolgáltatásokkal igyekszik tért nyerni. A Vodafone is már korábban jelezte, hogy a felzárkózó piacokat akarja jobban megdolgozni, miután a túlérettnek vélt japán piacról márciusban kilépett.
Európában szervesen nem nőtt a bevétel, Nagy-Britanniában, Németországban és Olaszországban még csökkent is. A felzárkózó piacokon 13,7 százalékkal, az amerikai földrészen több mint 18 százalékkal nőtt a bevétel szervesen. Az új szerzemények jól teljesítettek: Csehországban 14,4 százalékkal, Romániában 31,3 százalékkal nőtt a bevétel.
Az első üzleti félévben a Vodafone-nál változatlanul a mobilbeszélgetés volt messze a fő bevételtermelő, miközben ez a bevétel nőtt a legkevésbé: 5,6 százalékkal 11,37 milliárd euróra az egy évvel korábbihoz képest. Az üzenettovábbítás bevétele 10,7 százalékkal 1,786 milliárd fontra emelkedett, és a még távoli jövőt jelzi, hogy a vezetékes - főként széles sávú - bevétel 20,4 százalékkal gyarapodott, de még csak 726 millió fontra.
A teljes első üzleti félévi bevétel, 15,594 milliárd font, 7,2 százalékkal több az egy évvel korábbi 14,548 milliárdnál, szervesen, azaz valutaárfolyam- és csoportösszetétel-változás nélkül számolva 4,1 százalékos volt a növekedés. Az egész pénzügyi évre 5-,6,5 százalékos szerves növekedésben bíznak a cégnél. Az árnyomást azonban jól jelzi, különösen a barangolási díjak idei európai csökkentése miatt, hogy a csoport több mint 191 millió ügyfele által a társaság vonalain beszélt percek száma időközben 34 százalékkal, szervesen is 18,2 százalékkal nőtt, 112,65 milliárdra.