SG.hu
Lassul a cégeknél az internet terjedése
Az elmúlt egy évben tovább nőtt a hazai cégek internet-ellátottsága, bár a bővülés mértéke alatta marad a korábbi évekének.
A Magyar Infokommunikációs Jelentés napokban elkészült részpiaci elemzésében a BellResearch a hazai üzleti szféra internetpenetrációját mérte fel, kitérve az új belépők megfogalmazta igényeire és a várható trendek felvázolására. Egy év alatt a legalább egy főt foglalkoztató magyarországi vállalatok internetellátottsága mintegy 5 százalékkal emelkedett. A növekedés eredményeképpen az üzleti szféra penetrációs mutatója 2006 elejére elérte a 67 százalékot, tehát már csak a cégek egyharmadának nincs egyetlen hozzáférése sem. Ezen belül a több telephelyes vállalatok - ebbe a körbe minden ötödik-hatodik hazai cég esik - ellátottsága jóval magasabb, közel 90 százalékuknál található legalább egy behálózott munkaállomás.
A növekedés bázisát elsősorban a mikrovállalati szegmens adta. Az elmúlt egy év legtöbb "új belépője" az 1-9 fős mikrovállalatok köréből került ki. Ez a szegmens egyfelől méretét tekintve meghatározó súlyú a hazai üzleti szférában, másrészt pedig a többinél számottevően alacsonyabb ellátottságából adódóan jelentős növekedési potenciált hordoz. Az év elejére az internetpenetráció a mikrovállal-kozások körében is megközelítette a kétharmados arányt (63 százalék), ami azonban az egy évvel korábban a döntéshozók bevezetési tervei alapján prognosztizált szint alatt marad.
Természetesen a nagyobb vállalatok körében, amelyek többsége már régóta kiépített informatikai rendszerrel rendelkezik, az internetellátottság mértéke is jóval magasabb: a legalább 50 dolgozót foglalkoztató közép- és nagyvállalatok gyakorlatilag mindegyikénél van internetcsatlakozás, legalább egy vállalati telephelyen. Ezekben a szegmensekben a telítettségközeli helyzet következtében a penetrációs mutató már nem tud jelentősen növekedni, de a sávszélesség tekintetében megfigyelhető, egyre növekvő igények az elmúlt évben is piacbővülést eredményeztek. Ebből adódóan az internetellátottság várható további emelkedése elsősorban a mikro- és kisvállalati szektort érinti - hangsúlyozzák a BellResearch kutatói, akik a növekedés következő két évre várható mértékéről részletes trendelemzést készítettek.
Az üzleti internetpiac bővülésének forrásai az elmúlt években folyamatosan változtak. A kezdeti gyors növekedés eredményeképpen a nagy- és középvállalatok döntő többsége mára már rendelkezik hozzáféréssel, a mennyiségi növekedés súlypontja áttevődött a kis- és a mikrovállalati szegmensre. A nagy- és középvállalatok körében a piaci bővülést ma már inkább az egyre jobb minőségű szolgáltatások iránti igény indukálja, és minden jel szerint a jövőben is ennek a tendenciának a folytatódása várható.
Az első hozzáférésüket 2006-ban kiépíteni tervező cégek - többnyire 1-9 fős vállalkozások - többsége a DSL technológiát választja, emellett a mikrovállalkozások körében számottevő hányadot képvisel még a modemes, illetve a kábeltévés kapcsolat; ugyanakkor az internethasználati tapasztalattal nem rendelkező cégek körében a technológiaválasztás terén bizonytalan döntéshozók aránya is jelentős.
A Magyar Infokommunikációs Jelentés napokban elkészült részpiaci elemzésében a BellResearch a hazai üzleti szféra internetpenetrációját mérte fel, kitérve az új belépők megfogalmazta igényeire és a várható trendek felvázolására. Egy év alatt a legalább egy főt foglalkoztató magyarországi vállalatok internetellátottsága mintegy 5 százalékkal emelkedett. A növekedés eredményeképpen az üzleti szféra penetrációs mutatója 2006 elejére elérte a 67 százalékot, tehát már csak a cégek egyharmadának nincs egyetlen hozzáférése sem. Ezen belül a több telephelyes vállalatok - ebbe a körbe minden ötödik-hatodik hazai cég esik - ellátottsága jóval magasabb, közel 90 százalékuknál található legalább egy behálózott munkaállomás.
A növekedés bázisát elsősorban a mikrovállalati szegmens adta. Az elmúlt egy év legtöbb "új belépője" az 1-9 fős mikrovállalatok köréből került ki. Ez a szegmens egyfelől méretét tekintve meghatározó súlyú a hazai üzleti szférában, másrészt pedig a többinél számottevően alacsonyabb ellátottságából adódóan jelentős növekedési potenciált hordoz. Az év elejére az internetpenetráció a mikrovállal-kozások körében is megközelítette a kétharmados arányt (63 százalék), ami azonban az egy évvel korábban a döntéshozók bevezetési tervei alapján prognosztizált szint alatt marad.
Természetesen a nagyobb vállalatok körében, amelyek többsége már régóta kiépített informatikai rendszerrel rendelkezik, az internetellátottság mértéke is jóval magasabb: a legalább 50 dolgozót foglalkoztató közép- és nagyvállalatok gyakorlatilag mindegyikénél van internetcsatlakozás, legalább egy vállalati telephelyen. Ezekben a szegmensekben a telítettségközeli helyzet következtében a penetrációs mutató már nem tud jelentősen növekedni, de a sávszélesség tekintetében megfigyelhető, egyre növekvő igények az elmúlt évben is piacbővülést eredményeztek. Ebből adódóan az internetellátottság várható további emelkedése elsősorban a mikro- és kisvállalati szektort érinti - hangsúlyozzák a BellResearch kutatói, akik a növekedés következő két évre várható mértékéről részletes trendelemzést készítettek.
Az üzleti internetpiac bővülésének forrásai az elmúlt években folyamatosan változtak. A kezdeti gyors növekedés eredményeképpen a nagy- és középvállalatok döntő többsége mára már rendelkezik hozzáféréssel, a mennyiségi növekedés súlypontja áttevődött a kis- és a mikrovállalati szegmensre. A nagy- és középvállalatok körében a piaci bővülést ma már inkább az egyre jobb minőségű szolgáltatások iránti igény indukálja, és minden jel szerint a jövőben is ennek a tendenciának a folytatódása várható.
Az első hozzáférésüket 2006-ban kiépíteni tervező cégek - többnyire 1-9 fős vállalkozások - többsége a DSL technológiát választja, emellett a mikrovállalkozások körében számottevő hányadot képvisel még a modemes, illetve a kábeltévés kapcsolat; ugyanakkor az internethasználati tapasztalattal nem rendelkező cégek körében a technológiaválasztás terén bizonytalan döntéshozók aránya is jelentős.