MTI
A bankkártyapiacon is rendet vág az EU
A MasterCard hitelkártyacég visszautasította az Európai Bizottság hétfőn megismételt vádját, hogy a hitelkártya-társaságok "felháborító profitokra" tesznek szert az ügyfelek rovására.
A MasterCard európai elnöke, Javier Perez nyilatkozatában úgy vélte, hogy a brüsszeli bizottság vádjai valószínűleg abból fakadnak, hogy a testület nem kellően érti a hitelkártyaüzlet működését. A MasterCard álláspontja szerint "nincs megbízható adat" arra, hogy a hitelkártyaipar szélsőségesen nyereséges volna, és a bizottságnak nem kellene ilyen véleményekkel aláaknáznia azokat az előnyöket, amelyeket a hitelkártya használata hoz a fogyasztók számára.
A MasterCard "megérti", hogy a kereskedők szeretnének kevesebbet fizetni a hitelkártya-elfogadásért, azonban kétségesnek tartja, hogy ha a költséget részben vagy egészben áthárítanák a fogyasztókra - amint a brüsszeli bizottság ajánlja -, az hatékonyabbá vagy versengőbbé tenné a piacot, mondta Javier Perez. Kifejezte cége készségét, hogy a továbbiakban is együttműködnek az Európai Bizottsággal.
Az Európai Bizottság versenyellenes jelenségeket tapasztal a bankok viselkedésében Európában, elégedetlen azzal, hogy a bankok nem működnek együtt a a bizottság versenyügyi vizsgálatával, és folytatja az eljárását a hitelkártyacégek ellen. A brüsszeli bizottság befejezte a lakossági bankok vizsgálatának első szakaszát - az erről szóló jelentés szerint versenyellenes viselkedés tapasztalható a bankoknál -, de, mint közölték, további kutatásra van szükség, mert nem világosak a magatartás okai. Különösen csalódást keltő a bizottság számára, hogy - csekély kivétellel - a bankok eddig egyszerűen nem válaszoltak a testület kérdőíveire, mondta az EU versenyügyi biztosa, Neelie Kroes hétfőn, a vizsgálat eddigi állását összefoglalva.
A brüsszeli vizsgálódás már mindenesetre kimutatta, hogy az európai bankvilág még mindig széttagolt, a bankok igyekeznek elbátortalanítani a konkurenciát új pénzintézetek megnyitásától, és bürokratikus akadályokkal próbálják eltéríteni az ügyfeleket a bankváltástól. "A piaci szereplők számára a piaci részarányuk védelme fontosabb, mint a bővülés és az új lehetőségek keresése. Jól látunk egyes problémákat, de az okok még nem világosak, hiányoznak egyes információk, és a bankvilág nem adja ki ezeket" - mondta a brüsszeli biztos, hozzátéve, hogy a határidő október 9-e.
A bankokat illető bírálat azonban szerény ahhoz képest, mint amit az áprilisban kiadott felmérés tartalmazott a hitelkártya-társaságokról. Azok, az EU-bizottság szerint, felháborító profitra tesznek szert az ügyfelek rovására. Kroes kiemelte a MasterCard bankközi díjait, mint amelyek alkalmasint megsértik az EU szabályait. Figyelmeztette az érintett cégeket, "ne legyenek illúzióik" afelől, hogy a bizottság nem lesz igen tevékeny az ügyükben. A bizottsági jelentés szerint a hitelkártyacégek túl sokat számítanak fel az ügyfeleknek, magánszemélyeknek és kereskedelmi ügyfeleknek egyaránt, és a széttagolt piacon a díjak nagy mértékben eltérnek országról országra. Kroes hétfőn azt mondta, hogy a MasterCard és a Visa minden bizonnyal visszaél ezzel a helyzettel.
A bizottság 2002-ben már egyszer kötelezte a Visát arra, hogy egyes nemzetközi ügyleti díjait a költségekre alapozza, és ne pedig "önkényesen" állapítsa meg az árait.
A MasterCard európai elnöke, Javier Perez nyilatkozatában úgy vélte, hogy a brüsszeli bizottság vádjai valószínűleg abból fakadnak, hogy a testület nem kellően érti a hitelkártyaüzlet működését. A MasterCard álláspontja szerint "nincs megbízható adat" arra, hogy a hitelkártyaipar szélsőségesen nyereséges volna, és a bizottságnak nem kellene ilyen véleményekkel aláaknáznia azokat az előnyöket, amelyeket a hitelkártya használata hoz a fogyasztók számára.
A MasterCard "megérti", hogy a kereskedők szeretnének kevesebbet fizetni a hitelkártya-elfogadásért, azonban kétségesnek tartja, hogy ha a költséget részben vagy egészben áthárítanák a fogyasztókra - amint a brüsszeli bizottság ajánlja -, az hatékonyabbá vagy versengőbbé tenné a piacot, mondta Javier Perez. Kifejezte cége készségét, hogy a továbbiakban is együttműködnek az Európai Bizottsággal.
Az Európai Bizottság versenyellenes jelenségeket tapasztal a bankok viselkedésében Európában, elégedetlen azzal, hogy a bankok nem működnek együtt a a bizottság versenyügyi vizsgálatával, és folytatja az eljárását a hitelkártyacégek ellen. A brüsszeli bizottság befejezte a lakossági bankok vizsgálatának első szakaszát - az erről szóló jelentés szerint versenyellenes viselkedés tapasztalható a bankoknál -, de, mint közölték, további kutatásra van szükség, mert nem világosak a magatartás okai. Különösen csalódást keltő a bizottság számára, hogy - csekély kivétellel - a bankok eddig egyszerűen nem válaszoltak a testület kérdőíveire, mondta az EU versenyügyi biztosa, Neelie Kroes hétfőn, a vizsgálat eddigi állását összefoglalva.
A brüsszeli vizsgálódás már mindenesetre kimutatta, hogy az európai bankvilág még mindig széttagolt, a bankok igyekeznek elbátortalanítani a konkurenciát új pénzintézetek megnyitásától, és bürokratikus akadályokkal próbálják eltéríteni az ügyfeleket a bankváltástól. "A piaci szereplők számára a piaci részarányuk védelme fontosabb, mint a bővülés és az új lehetőségek keresése. Jól látunk egyes problémákat, de az okok még nem világosak, hiányoznak egyes információk, és a bankvilág nem adja ki ezeket" - mondta a brüsszeli biztos, hozzátéve, hogy a határidő október 9-e.
A bankokat illető bírálat azonban szerény ahhoz képest, mint amit az áprilisban kiadott felmérés tartalmazott a hitelkártya-társaságokról. Azok, az EU-bizottság szerint, felháborító profitra tesznek szert az ügyfelek rovására. Kroes kiemelte a MasterCard bankközi díjait, mint amelyek alkalmasint megsértik az EU szabályait. Figyelmeztette az érintett cégeket, "ne legyenek illúzióik" afelől, hogy a bizottság nem lesz igen tevékeny az ügyükben. A bizottsági jelentés szerint a hitelkártyacégek túl sokat számítanak fel az ügyfeleknek, magánszemélyeknek és kereskedelmi ügyfeleknek egyaránt, és a széttagolt piacon a díjak nagy mértékben eltérnek országról országra. Kroes hétfőn azt mondta, hogy a MasterCard és a Visa minden bizonnyal visszaél ezzel a helyzettel.
A bizottság 2002-ben már egyszer kötelezte a Visát arra, hogy egyes nemzetközi ügyleti díjait a költségekre alapozza, és ne pedig "önkényesen" állapítsa meg az árait.