Berta Sándor
Digitális szolgáltatóvá válnak az egyházak
Mobiltelefon, Blackberry, videoklipek vagy az e-mailek és az internet - az amerikai egyházak ma már mindegyikkel jól elboldogulnak. Az új hívek toborzása minden energiát megér és a plébánosok nem is riadnak vissza semmilyen technikai újdonság alkalmazásától, hogy ha így növelhetik a nyájukat.
Az amerikai protestáns egyházak 60 százalékának van ma honlapja, közel kétszer annyinak, mint hat évvel ezelőtt. Egyre több misét színesítenek óriáskivetítőkön megjelenített videoklipekkel és ma már az online ima sem számít kuriózumnak. Napjainkban az Egyesült Államokban teljesen hétköznapinak számít, hogy bárki miséket, egyházi tanításokat (Godcastokat) tölthet le és ha előfizet egy szolgáltatásra, akkor akár naponta bibliai mondásokat, idézeteket küldenek neki SMS-ben. Az egyház is belépett a XXI. századba és a célja, hogy a technikai lehetőségeket kihasználva elérje a hívőket és a nem hívőket egyaránt.
Azonban nem mindenki bízik maradéktalanul az új technikákban. A montanai Salemben dolgozó Andrew Careaga plébános szerint minden előnyük ellenére a korszerű technikák alkalmazása nem tetszik mindenkinek. A hit nem lehet egyenlő azzal, hogy valaki 5 másodperc alatt elolvas egy SMS-t és ezzel le is tudja a kereszténységét. "A technika alkalmazása miatt valami faustinak tűnik az egész és távol áll az istentiszteletek meghittségétől" - mondta a fiatal pap.
"Félő, hogy egy idő után, nem a hívek lesznek fontosak, hanem az, hogy hányan töltöttek le egy miserészletet a honlapról. Olyanná válhat a vallás, mint egy eladandó árucikk" - véli Philip Kenneson teológus is. John P. Jewell, az iowai Dubuque Műszaki Egyetem teológiaprofesszora szerint szintén a hívekkel való személyes kapcsolattartásnak kellene a legfontosabbnak lennie az egyházak számára.
Ezek a vélemények azonban nem tántorítják el a digitális világ áldásait kihasználó lelkipásztorokat tevékenységük folytatásától. Craig Groeschel plébános tíz évvel ezelőtt, egy garázsban alapította meg a LifeChruch.tv-t. Ma már 6000 ember előtt prédikál rendszeresen, miséit további 12 000 hívő láthatja a műholdas közvetítéseknek köszönhetően. Groeschel legutóbbi online istentiszteleteit kaliforniai, vermonti, pakisztáni és indonéziai emberek is rendszeresen figyelemmel követték, bárki hozzászólhatott a témákhoz egyetlen egérkattintással és a chatszobákban megtárgyalhatják az egyes kérdéseket.
Falfestmények helyett projektorok
Persze senki ne gondolja, hogy csupán emberbaráti szeretetből bővítik szolgáltatásaik körét az egyházak. Christopher Gisholm egykori televíziós például társalapítója a FaithMobile nevű cégnek, amely havi 5,99 dolláros átalánydíjért küld bibliai üzeneteket SMS-ben a mobiltelefonokra. Aki akar, választhat zsoltárokat vagy miserészleteket tartalmazó csengőhangokat is. Az, hogy ezek a lelki üdvösséget erősítő és elősegítő szolgáltatások fizetősek Gisholm szerint semmit sem jelent, hiszen ők ebből tartják el magukat, ugyanúgy, mint egy egyház perselypénzekből és adományokból.
Magyarországon az egyházak még nem járnak ennyire élen a technikák alkalmazásában, de például honlapja már szinte minden hazai egyháznak van, és ezek tartalmát általában rendszeresen frissítik. A Magyar Katolikus Egyház linkgyűjteményéből kiderül az is, hogy már a kis plébániáknak is van saját webes megjelenésük. A Godcasting nálunk még nem terjedt el, viszont az interneten is hallgatható a Magyar Katolikus Rádió és a Szent István Rádió műsora.
Az amerikai protestáns egyházak 60 százalékának van ma honlapja, közel kétszer annyinak, mint hat évvel ezelőtt. Egyre több misét színesítenek óriáskivetítőkön megjelenített videoklipekkel és ma már az online ima sem számít kuriózumnak. Napjainkban az Egyesült Államokban teljesen hétköznapinak számít, hogy bárki miséket, egyházi tanításokat (Godcastokat) tölthet le és ha előfizet egy szolgáltatásra, akkor akár naponta bibliai mondásokat, idézeteket küldenek neki SMS-ben. Az egyház is belépett a XXI. századba és a célja, hogy a technikai lehetőségeket kihasználva elérje a hívőket és a nem hívőket egyaránt.
Azonban nem mindenki bízik maradéktalanul az új technikákban. A montanai Salemben dolgozó Andrew Careaga plébános szerint minden előnyük ellenére a korszerű technikák alkalmazása nem tetszik mindenkinek. A hit nem lehet egyenlő azzal, hogy valaki 5 másodperc alatt elolvas egy SMS-t és ezzel le is tudja a kereszténységét. "A technika alkalmazása miatt valami faustinak tűnik az egész és távol áll az istentiszteletek meghittségétől" - mondta a fiatal pap.
"Félő, hogy egy idő után, nem a hívek lesznek fontosak, hanem az, hogy hányan töltöttek le egy miserészletet a honlapról. Olyanná válhat a vallás, mint egy eladandó árucikk" - véli Philip Kenneson teológus is. John P. Jewell, az iowai Dubuque Műszaki Egyetem teológiaprofesszora szerint szintén a hívekkel való személyes kapcsolattartásnak kellene a legfontosabbnak lennie az egyházak számára.
Ezek a vélemények azonban nem tántorítják el a digitális világ áldásait kihasználó lelkipásztorokat tevékenységük folytatásától. Craig Groeschel plébános tíz évvel ezelőtt, egy garázsban alapította meg a LifeChruch.tv-t. Ma már 6000 ember előtt prédikál rendszeresen, miséit további 12 000 hívő láthatja a műholdas közvetítéseknek köszönhetően. Groeschel legutóbbi online istentiszteleteit kaliforniai, vermonti, pakisztáni és indonéziai emberek is rendszeresen figyelemmel követték, bárki hozzászólhatott a témákhoz egyetlen egérkattintással és a chatszobákban megtárgyalhatják az egyes kérdéseket.
Falfestmények helyett projektorok
Persze senki ne gondolja, hogy csupán emberbaráti szeretetből bővítik szolgáltatásaik körét az egyházak. Christopher Gisholm egykori televíziós például társalapítója a FaithMobile nevű cégnek, amely havi 5,99 dolláros átalánydíjért küld bibliai üzeneteket SMS-ben a mobiltelefonokra. Aki akar, választhat zsoltárokat vagy miserészleteket tartalmazó csengőhangokat is. Az, hogy ezek a lelki üdvösséget erősítő és elősegítő szolgáltatások fizetősek Gisholm szerint semmit sem jelent, hiszen ők ebből tartják el magukat, ugyanúgy, mint egy egyház perselypénzekből és adományokból.
Magyarországon az egyházak még nem járnak ennyire élen a technikák alkalmazásában, de például honlapja már szinte minden hazai egyháznak van, és ezek tartalmát általában rendszeresen frissítik. A Magyar Katolikus Egyház linkgyűjteményéből kiderül az is, hogy már a kis plébániáknak is van saját webes megjelenésük. A Godcasting nálunk még nem terjedt el, viszont az interneten is hallgatható a Magyar Katolikus Rádió és a Szent István Rádió műsora.