Berta Sándor
Sokat vár a média a podcastoktól
Egyre több újság és rádió szeretné visszacsalogatni a fiatalokat. Erre az egyik legegyszerűbb megoldás szerintük a kifejezetten a podcastokra kifejlesztett műsorok alkalmazása lehet.
A podcasting kifejezés az Apple iPod hordozható zenelejátszójának elterjedése nyomán fejlődött ki és az olyan elektronikus tartalmakat jelöl, amelyeket bárki letölthet a készülékére és megnézheti, illetve meghallgathatja őket. Ezek a tartalmak egyaránt lehetnek szöveges dokumentumok, videoklipek, digitális fotók és hangfelvételek. Előfordulhat az is, hogy ezeket a tartalmakat egy műsorba fűzik össze. Németországban nemrég tanácskozást tartottak, amelynek a fő témaköre a fiatal korosztály meg-, illetve visszanyerése volt az újságok és a rádiók számára. A német szakemberek egyöntetű véleménye szerint erre feladatra a podcasting lehet az egyik kézenfekvő megoldás.
Georg Maas, az MDR vagyis a Közép-németországi Rádió Új Média Részlegének képviseletében elmondta, hogy a podcasting egyedülálló lehetőséget kínál a fiatal hallgatók elérésére. Jelenleg Németországban a 14 és 19 év közötti korosztály tagjainak 25 százaléka egyáltalán nem olvas újságot és nem hallgat rádiót. Mindez annyit jelent, hogy egyszerűen nem tudják megszólítani ezt a korosztályt, nem tudnak számukra érdekes témákat kínálni.
"Nekünk sikerült megtalálnunk a megoldást erre a problémára. Alkalmaztuk a podcasting-technikát és ezzel az előző évekhez képest 36 százalékkal több új hallgatóra tettünk szert. Azonban fontos volt, hogy a tartalom biztosan felkeltse a fiatalok érdeklődését" - nyilatkozta Maas.
Rüdiger Steinmetz, a Lipcsei Egyetem zsurnalisztikai professzora egyetértett az MDR munkatársával abban, hogy nem elég digitális rádióműsorokat készíteni vagy videoklipeket elérhetővé tenni a felhasználók számára, alapvető, hogy az adott témák érdekeljék a 14 és 25 év közötti korosztály tagjait. Emellett fontos, hogy a fiatalok akár maguk is aktív szerkesztőkké válhassanak, akik beleszólhatnak az adott sajtóorgánum műsorpolitikájába. "Az újságoknak és a rádióknak szembe kell nézniük az új kihívással amit az internet jelent, csak úgy maradhatnak életben, ha változtatni tudnak a bevett műsoraikon és műsorstruktúrájukon" - tette hozzá a professzor.
Vita már csak abban a tekintetben bontakozott ki a jelenlévők között, hogy az új tartalmak egyúttal plusz bevételi lehetőséget is jelentenek-e vagy sem?
A podcasting kifejezés az Apple iPod hordozható zenelejátszójának elterjedése nyomán fejlődött ki és az olyan elektronikus tartalmakat jelöl, amelyeket bárki letölthet a készülékére és megnézheti, illetve meghallgathatja őket. Ezek a tartalmak egyaránt lehetnek szöveges dokumentumok, videoklipek, digitális fotók és hangfelvételek. Előfordulhat az is, hogy ezeket a tartalmakat egy műsorba fűzik össze. Németországban nemrég tanácskozást tartottak, amelynek a fő témaköre a fiatal korosztály meg-, illetve visszanyerése volt az újságok és a rádiók számára. A német szakemberek egyöntetű véleménye szerint erre feladatra a podcasting lehet az egyik kézenfekvő megoldás.
Georg Maas, az MDR vagyis a Közép-németországi Rádió Új Média Részlegének képviseletében elmondta, hogy a podcasting egyedülálló lehetőséget kínál a fiatal hallgatók elérésére. Jelenleg Németországban a 14 és 19 év közötti korosztály tagjainak 25 százaléka egyáltalán nem olvas újságot és nem hallgat rádiót. Mindez annyit jelent, hogy egyszerűen nem tudják megszólítani ezt a korosztályt, nem tudnak számukra érdekes témákat kínálni.
"Nekünk sikerült megtalálnunk a megoldást erre a problémára. Alkalmaztuk a podcasting-technikát és ezzel az előző évekhez képest 36 százalékkal több új hallgatóra tettünk szert. Azonban fontos volt, hogy a tartalom biztosan felkeltse a fiatalok érdeklődését" - nyilatkozta Maas.
Rüdiger Steinmetz, a Lipcsei Egyetem zsurnalisztikai professzora egyetértett az MDR munkatársával abban, hogy nem elég digitális rádióműsorokat készíteni vagy videoklipeket elérhetővé tenni a felhasználók számára, alapvető, hogy az adott témák érdekeljék a 14 és 25 év közötti korosztály tagjait. Emellett fontos, hogy a fiatalok akár maguk is aktív szerkesztőkké válhassanak, akik beleszólhatnak az adott sajtóorgánum műsorpolitikájába. "Az újságoknak és a rádióknak szembe kell nézniük az új kihívással amit az internet jelent, csak úgy maradhatnak életben, ha változtatni tudnak a bevett műsoraikon és műsorstruktúrájukon" - tette hozzá a professzor.
Vita már csak abban a tekintetben bontakozott ki a jelenlévők között, hogy az új tartalmak egyúttal plusz bevételi lehetőséget is jelentenek-e vagy sem?