MTI
Rádió-távirányítású dízelmozdony a GySEV-nél
Rádió-távirányításúvá alakítottak egy meglévő dízelmozdonyt a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Rt. (GySEV) szakemberei, a technológiai fejlesztésre közel 35 millió forintot fordítottak - közölte a mozdony premierjén Székely Csaba,a társaság vezérigazgató-helyettese kedden Sopronban.
A vezérigazgató-helyettes tájékoztatása szerint a rádió-távirányítású mozdonyok a rendező pályaudvarokon végzett tolatási munkában, a tehervonatok kiszolgálásában és a pályaépítésnél alkalmazhatók nagy hatékonysággal. Az amerikai, az ausztrál, továbbá az osztrák, a német és a svájci vasutakon alkalmazzák már ezt a technikát. A rádió-távirányítású üzemben a mozdony működtetése nem követeli meg hagyományosan képzett mozdonyvezető alkalmazását, ez megtakarítást jelent a vasúttársaságnak.
Az irányítást, a tolatási manőverek vezérlését a tolatásvezetők végzik, akiket átképzéssel készítenek fel az úgynevezett mozdonyvezetői feladatok ellátására. A mozdony irányítója nem a mozdonyon, hanem attól távolabb, olyan helyről irányíthatja a mozdonyt és a tolatási egység munkáját, ahonnan biztonságosabban tudja végezni tevékenységét. Ennek nyomán bizonyíthatóan csökken a balesetek száma.
Az M44-306-os mozdonyba beépítették azokat a berendezéseket is, amelyek leállítják a tolatást, ha bármilyen műszaki hiba előfordul. Ugyancsak a biztonságot fokozza az automatikus kocsikapcsoló berendezés, amelynek révén emberi kéz érintése nélkül összekapcsolódik a mozdony és az első kocsi. Ez a berendezés a szerelvények mozgatását gyorsítja fel. A technológiai fejlesztés Magyarországon már védettséget élvez a magyar, illetve az ahhoz hasonló műszaki színvonalú külföldi gyártmányú mozdonyokra. A védettséget a társaság külföldön is érvényesíteni kívánja. Az ezzel kapcsolatos eljárást már megindították.
A fejlesztésre fordított összeg öt év alatt megtérül. Az első, magyarországi rádió-távirányítású mozdony a GySEV soproni rendező-pályaudvarán teljesít szolgálatot a személypályaudvaron végrehajtandó próbaüzemet követően. A GySEV hosszabb távon további mozdonyokat szándékozik felszerelni a saját fejlesztésű technikával és vállalja az új technika beépítését más vasúttársaságok megrendelésére is.
A vezérigazgató-helyettes tájékoztatása szerint a rádió-távirányítású mozdonyok a rendező pályaudvarokon végzett tolatási munkában, a tehervonatok kiszolgálásában és a pályaépítésnél alkalmazhatók nagy hatékonysággal. Az amerikai, az ausztrál, továbbá az osztrák, a német és a svájci vasutakon alkalmazzák már ezt a technikát. A rádió-távirányítású üzemben a mozdony működtetése nem követeli meg hagyományosan képzett mozdonyvezető alkalmazását, ez megtakarítást jelent a vasúttársaságnak.
Az irányítást, a tolatási manőverek vezérlését a tolatásvezetők végzik, akiket átképzéssel készítenek fel az úgynevezett mozdonyvezetői feladatok ellátására. A mozdony irányítója nem a mozdonyon, hanem attól távolabb, olyan helyről irányíthatja a mozdonyt és a tolatási egység munkáját, ahonnan biztonságosabban tudja végezni tevékenységét. Ennek nyomán bizonyíthatóan csökken a balesetek száma.
Az M44-306-os mozdonyba beépítették azokat a berendezéseket is, amelyek leállítják a tolatást, ha bármilyen műszaki hiba előfordul. Ugyancsak a biztonságot fokozza az automatikus kocsikapcsoló berendezés, amelynek révén emberi kéz érintése nélkül összekapcsolódik a mozdony és az első kocsi. Ez a berendezés a szerelvények mozgatását gyorsítja fel. A technológiai fejlesztés Magyarországon már védettséget élvez a magyar, illetve az ahhoz hasonló műszaki színvonalú külföldi gyártmányú mozdonyokra. A védettséget a társaság külföldön is érvényesíteni kívánja. Az ezzel kapcsolatos eljárást már megindították.
A fejlesztésre fordított összeg öt év alatt megtérül. Az első, magyarországi rádió-távirányítású mozdony a GySEV soproni rendező-pályaudvarán teljesít szolgálatot a személypályaudvaron végrehajtandó próbaüzemet követően. A GySEV hosszabb távon további mozdonyokat szándékozik felszerelni a saját fejlesztésű technikával és vállalja az új technika beépítését más vasúttársaságok megrendelésére is.