Figyelőnet
500 milliárdot költünk mobilszolgáltatásokra
Az IDC piacelemző cég legújabb felmérése szerint a 3G-technológia bevezetésével 2005-ben elérte a 15 milliárd dollárt a kelet-közép-európai régióban a mobil szolgáltatásokra fordított összeg. Magyarországon 2,4 milliárd dollárt, azaz 500 milliárd forintot költöttünk mobilozásra.
A piac telítődése és az árak csökkenése ellenére tavaly növekedett a mobil szolgáltatásokra fordított összeg a kelet-közép-európai régióban, és ez a trend a belátható jövőben is tovább folytatódik - áll az IDC jelentésében. A térség 11 piacát lefedő IDC-felmérés szerint az elmúlt évben 13,5 százalékkal magasabb értékben, 15,12 milliárd dollárért vásároltak mobil szolgáltatásokat a régióban, az idén pedig további 9,5 százalékos növekedés várható.
Az előfizetések terén szintén jelentős, 15,7 százalékos bővülést tapasztaltak a régióban, ezzel az összesített lefedettség elérte a 78 százalékot, és további három országban lépte túl a 100 százalékos határt - így most már összesen négy ország (Csehország, Észtország, Litvánia és Szlovénia) tartozik ebbe a csoportba. Kresimir Alic, az IDC távközlésre szakosodott kutatási elemzője úgy vélekedik, hogy "a szolgáltatók mindent bevetnek, hogy előfizetés vásárlására ösztönözzék kártyás ügyfeleiket, és új adatátviteli és 3G-szolgáltatások bevezetésével próbálnak további bevételforrásokhoz jutni".
Az előfizetések száma szempontjából Lengyelország vezetett tavaly a régióban - eredménye a második helyezett Romániának több mint kétszerese. E téren a telített cseh piac állt a harmadik helyen. Együtt ez a három ország teszi ki az aktív mobil előfizetések több mint 61 százalékát. Az ügyfelek által mobil szolgáltatásokra költött összeget tekintve is Lengyelország foglalta el az első helyet. Utána Csehország és Magyarország következett a sorban. Összesen ez a három ország adja a regionális piaci értékének 58,6 százalékát.
Magyarországon 2005-ben 9,226 millió aktív előfizetést regisztráltak, ami 6,3 százalékos éves növekedésnek felel meg, ezzel elérve a 92 százalékos mobil penetrációt. A 2009-ig tartó előrejelzési periódus végéig 2,7 százalékos éves átlagos növekedéssel számol az IDC, amikorra 9,925 millió aktív előfizetés lesz a magyar piacon. Magyarországon a mobilkommunikációs szolgáltatásokra való költés elérte a 2,4 milliárd dollárt (megközelítőleg 500 milliárd forintot) 2005-ben, amivel hazánk Lengyelország mögött a második helyet foglalja el a régióban.
A piac telítődése és az árak csökkenése ellenére tavaly növekedett a mobil szolgáltatásokra fordított összeg a kelet-közép-európai régióban, és ez a trend a belátható jövőben is tovább folytatódik - áll az IDC jelentésében. A térség 11 piacát lefedő IDC-felmérés szerint az elmúlt évben 13,5 százalékkal magasabb értékben, 15,12 milliárd dollárért vásároltak mobil szolgáltatásokat a régióban, az idén pedig további 9,5 százalékos növekedés várható.
Az előfizetések terén szintén jelentős, 15,7 százalékos bővülést tapasztaltak a régióban, ezzel az összesített lefedettség elérte a 78 százalékot, és további három országban lépte túl a 100 százalékos határt - így most már összesen négy ország (Csehország, Észtország, Litvánia és Szlovénia) tartozik ebbe a csoportba. Kresimir Alic, az IDC távközlésre szakosodott kutatási elemzője úgy vélekedik, hogy "a szolgáltatók mindent bevetnek, hogy előfizetés vásárlására ösztönözzék kártyás ügyfeleiket, és új adatátviteli és 3G-szolgáltatások bevezetésével próbálnak további bevételforrásokhoz jutni".
Az előfizetések száma szempontjából Lengyelország vezetett tavaly a régióban - eredménye a második helyezett Romániának több mint kétszerese. E téren a telített cseh piac állt a harmadik helyen. Együtt ez a három ország teszi ki az aktív mobil előfizetések több mint 61 százalékát. Az ügyfelek által mobil szolgáltatásokra költött összeget tekintve is Lengyelország foglalta el az első helyet. Utána Csehország és Magyarország következett a sorban. Összesen ez a három ország adja a regionális piaci értékének 58,6 százalékát.
Magyarországon 2005-ben 9,226 millió aktív előfizetést regisztráltak, ami 6,3 százalékos éves növekedésnek felel meg, ezzel elérve a 92 százalékos mobil penetrációt. A 2009-ig tartó előrejelzési periódus végéig 2,7 százalékos éves átlagos növekedéssel számol az IDC, amikorra 9,925 millió aktív előfizetés lesz a magyar piacon. Magyarországon a mobilkommunikációs szolgáltatásokra való költés elérte a 2,4 milliárd dollárt (megközelítőleg 500 milliárd forintot) 2005-ben, amivel hazánk Lengyelország mögött a második helyet foglalja el a régióban.