Tóth Kristóf
Népszerű lesz a mobilos tévézés
A világszerte zajló próbaüzemek a mobiltelevíziós (DVB-H) szolgáltatások iránti fokozott fogyasztói érdeklődést mutatják.
A finnországi, nagy-britanniai, spanyol-, és franciaországi mobiltelevíziós (DVB-H) próbaüzemek egyértelműen igazolták a szolgáltatás iránti fogyasztói igényt, és a kereskedelmi mobiltelevíziós szolgáltatások jövőbeli üzleti modelljére vonatkozó fontos tanulságokkal jártak. A próbaüzemek a Nokia és többféle vállalat, például műsorszórók, mobilszolgáltatók, és televíziós társaságok részvételével zajlottak, amely jelzi a mobiltévé megvalósítása iránti széleskörű érdeklődést. Mindegyik próbaüzem során élő digitális televíziós tartalmat sugároztak a DVB-H hálózaton keresztül Nokia 7710 okostelefonokra.
A nagy-britanniai Oxfordban a próbaüzem folyamán mért adatok szerint a résztvevők 83 százaléka elégedett a szolgáltatással, valamivel több mint kétharmaduk (76 százalék) pedig arra számít, hogy a következő 12 hónap folyamán elkezdi használni a szolgáltatást. Franciaországban a válaszadók 68 százaléka, Spanyolországban 55 százaléka lenne hajlandó fizetni a szolgáltatásért. A spanyol résztvevők közel 75 százaléka ajánlaná a szolgáltatást barátainak vagy családtagjainak.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A szolgáltatásért fizetni is hajlandó felhasználók nagy százalékát jelző próbaüzemek arra is rávilágítottak, hogy az iparág számára mekkora potenciális kereskedelmi haszon rejtőzik a mobil-televíziózásban. A kialakuló legnépszerűbb árképzési modellt a programcsomagért fizetendő havi előfizetési díj jelenti. A helsinki próba során a résztvevők a havi 10 eurót elfogadható díjnak tartották, míg Franciaországban a válaszadók 68 százaléka fizetne havi 7 eurót a mobiltelevíziós szolgáltatásért.
A próbaüzemek során a televíziók és a hirdetők számára érdekes, új csúcsidőkre is fény derült. A nagy-britanniai eredmények szerint az ebédidőben elért nézői csúcs a hagyományos televíziónál magasabb volt, amely arra enged következtetni, hogy a felhasználók az ebédszünetben élvezik kedvenc műsoraikat. A francia válaszadók egy átlagos napon mintegy húsz percen át nézték a mobiltévét, a legtöbben korán reggel, ebédidőben, és este figyelték a műsorokat. A spanyol próbaüzem hasonló eredménnyel zárult: a felhasználók egész nap nézték a mobiltelevíziót, a csúcsidő pedig koraestére esett. A próbaüzem érdekes kérdése volt, hogy vajon hányan néznek otthon mobiltévét. A francia és a spanyol próbaüzemben résztvevők csaknem fele állította, hogy főként otthon nézett mobiltelevíziót.
A próbaüzemek legegyértelműbb tanulsága, hogy a felhasználók sokféle csatornát szeretnének nézni, de kifejezetten a mobiltelefonra szabott tartalmakkal. A legnépszerűbb tartalomtípusok között hírek, sport, zene, szappanoperák, és dokumentumfilmek szerepeltek. Az interaktivitás szintén fontos elvárás: a spanyol felhasználók több mint fele (58 százaléka) a rövidebb időtartamú televíziózáshoz megfelelő, speciális és interaktív tartalmakat szeretne látni. A finn próbaüzem során a san marinói és a monacói Forma 1 futam, és az UEFA Bajnokok Ligájának Liverpool-AC Milan mérkőzése szerepelt a legnépszerűbb 10 program között.
"Ezek a tesztek, és a jelenleg világszerte zajló próbaüzemek kulcsfontosságú elemei a mobiltelevízió fejlődésének, hiszen visszajelzést adnak a fogyasztói igényekről, és a nyereséges kereskedelmi szolgáltatások üzleti modelljeit is megmutatják" - jegyezte meg Ilkka Raiskinen, a Nokia multimédiás részlegének alelnöke. "Rendkívül elégedettek vagyunk a mobil- és a televíziós iparágban dolgozó különböző vállalatok egész sorát megmozgató próbaüzemek eredményeivel. A tesztek nagyon hasznosnak bizonyultak a mobiltelevíziós iparágban érdekelt felek számára."
A finnországi, nagy-britanniai, spanyol-, és franciaországi mobiltelevíziós (DVB-H) próbaüzemek egyértelműen igazolták a szolgáltatás iránti fogyasztói igényt, és a kereskedelmi mobiltelevíziós szolgáltatások jövőbeli üzleti modelljére vonatkozó fontos tanulságokkal jártak. A próbaüzemek a Nokia és többféle vállalat, például műsorszórók, mobilszolgáltatók, és televíziós társaságok részvételével zajlottak, amely jelzi a mobiltévé megvalósítása iránti széleskörű érdeklődést. Mindegyik próbaüzem során élő digitális televíziós tartalmat sugároztak a DVB-H hálózaton keresztül Nokia 7710 okostelefonokra.
A nagy-britanniai Oxfordban a próbaüzem folyamán mért adatok szerint a résztvevők 83 százaléka elégedett a szolgáltatással, valamivel több mint kétharmaduk (76 százalék) pedig arra számít, hogy a következő 12 hónap folyamán elkezdi használni a szolgáltatást. Franciaországban a válaszadók 68 százaléka, Spanyolországban 55 százaléka lenne hajlandó fizetni a szolgáltatásért. A spanyol résztvevők közel 75 százaléka ajánlaná a szolgáltatást barátainak vagy családtagjainak.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A szolgáltatásért fizetni is hajlandó felhasználók nagy százalékát jelző próbaüzemek arra is rávilágítottak, hogy az iparág számára mekkora potenciális kereskedelmi haszon rejtőzik a mobil-televíziózásban. A kialakuló legnépszerűbb árképzési modellt a programcsomagért fizetendő havi előfizetési díj jelenti. A helsinki próba során a résztvevők a havi 10 eurót elfogadható díjnak tartották, míg Franciaországban a válaszadók 68 százaléka fizetne havi 7 eurót a mobiltelevíziós szolgáltatásért.
A próbaüzemek során a televíziók és a hirdetők számára érdekes, új csúcsidőkre is fény derült. A nagy-britanniai eredmények szerint az ebédidőben elért nézői csúcs a hagyományos televíziónál magasabb volt, amely arra enged következtetni, hogy a felhasználók az ebédszünetben élvezik kedvenc műsoraikat. A francia válaszadók egy átlagos napon mintegy húsz percen át nézték a mobiltévét, a legtöbben korán reggel, ebédidőben, és este figyelték a műsorokat. A spanyol próbaüzem hasonló eredménnyel zárult: a felhasználók egész nap nézték a mobiltelevíziót, a csúcsidő pedig koraestére esett. A próbaüzem érdekes kérdése volt, hogy vajon hányan néznek otthon mobiltévét. A francia és a spanyol próbaüzemben résztvevők csaknem fele állította, hogy főként otthon nézett mobiltelevíziót.
A próbaüzemek legegyértelműbb tanulsága, hogy a felhasználók sokféle csatornát szeretnének nézni, de kifejezetten a mobiltelefonra szabott tartalmakkal. A legnépszerűbb tartalomtípusok között hírek, sport, zene, szappanoperák, és dokumentumfilmek szerepeltek. Az interaktivitás szintén fontos elvárás: a spanyol felhasználók több mint fele (58 százaléka) a rövidebb időtartamú televíziózáshoz megfelelő, speciális és interaktív tartalmakat szeretne látni. A finn próbaüzem során a san marinói és a monacói Forma 1 futam, és az UEFA Bajnokok Ligájának Liverpool-AC Milan mérkőzése szerepelt a legnépszerűbb 10 program között.
"Ezek a tesztek, és a jelenleg világszerte zajló próbaüzemek kulcsfontosságú elemei a mobiltelevízió fejlődésének, hiszen visszajelzést adnak a fogyasztói igényekről, és a nyereséges kereskedelmi szolgáltatások üzleti modelljeit is megmutatják" - jegyezte meg Ilkka Raiskinen, a Nokia multimédiás részlegének alelnöke. "Rendkívül elégedettek vagyunk a mobil- és a televíziós iparágban dolgozó különböző vállalatok egész sorát megmozgató próbaüzemek eredményeivel. A tesztek nagyon hasznosnak bizonyultak a mobiltelevíziós iparágban érdekelt felek számára."